Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Wernisaż wystawy Magdaleny Lazar „Świetliste bartery, wilgotne koalicje”

Wernisaż wystawy Magdaleny Lazar „Świetliste bartery, wilgotne koalicje”
zdjęcie z wystawy Coco de mer, Kraków

Źródło: BWA Krosno



Biuro Wystaw Artystycznych w Krośnie, zaprasza na wystawę Magdaleny Lazar „Świetliste bartery, wilgotne koalicje”. Wernisaż wystawy odbędzie się 11 maja 2024 r. (sobota) o godzinie 18:00 w BWA Krosno, ul. Portiusa 4. Ekspozycję będzie można oglądać do 2 czerwca 2024 r. 

Wystawa Magdaleny Lazar znalazła się wśród inicjatyw wybranych do realizacji, w ramach Ogólnopolskiego Programu Dotacyjnego Artystyczna Podróż Hestii na rok 2024.

Wystawa: Magdalena Lazar „Świetliste bartery, wilgotne koalicje”

Termin wystawy: 11 maja - 2 czerwca 2024

Wernisaż wystawy: 11 maja (sobota) 2024 r., godz. 18:00

Kuratorka: Zofia Małysa-Janczy

„Świetliste bartery, wilgotne koalicje” to solowa wystawa Magdaleny Lazar. Artystka eksploruje tematykę relacji międzygatunkowych w skali mikro i makro, tworząc obiekty oraz prace wideo, które są wariacjami na temat związków nieantagonistycznych. Związki tego typu, w których żadna ze stron nie jest podmiotem dominującym, stanowią dla Magdaleny Lazar punkt odniesienia dla refleksji nad możliwymi realiami postantropocenu. Podłoże teoretyczne tej refleksji to przede wszystkim koncepcja odzyskiwania ciała zaproponowana przez Silvię Federici oraz postulaty Rosi Braidotti, zdaniem której konieczne jest utworzenie nowych, inkluzywnych form współpracy między ludzkimi i nie-ludzkimi podmiotami zamieszkującymi Ziemię. 
W swoich pracach Magdalena Lazar konstruuje wizje form oporu przeciwko wyzyskowi systemu kapitalistycznego – od negacji pieniądza jako czynnika warunkującego wszelkie mechanizmy, przez halucynacje jako możliwość wymknięcia się logice zakładającej ciągłą gotowość do pracy, aż po pakt mykologiczny, który stanowi przeciwwagę dla praktyk zawłaszczania ciała w systemie opartym na przymusie nieustannej reprodukcji siły roboczej. 
Pragnienie redefinicji związków między poszczególnymi bytami oraz wypracowania nowych form współpracy między ludzkimi i nie-ludzkimi podmiotami wybrzmiewa również na poziomie koncepcji aranżacji wystawy. Aranżacja opiera się bowiem na włączeniu w przestrzeń ekspozycji elementów takich jak sufit czy przejścia między salami, które potraktowane zostaną jako przestrzenie warte eksploracji. Zwrócenie uwagi na te z pozoru „drugorzędne”, „neutralne” elementy pozwala podkreślić konieczność poszerzenia pola naszej optyki i włączenia w obręb refleksji tego, co, choć może wydawać się mniej znaczące, w istocie stanowi równorzędny komponent rzeczywistości - mówi Zofia Małysa-Janczy

Magdalena Lazar (ur. 1986) - Artystka wizualna. W swojej twórczości odwołuje się często do prawdziwych wydarzeń, w które trudno uwierzyć oraz podaje w wątpliwość sztywne struktury. Studiowała na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie oraz University of the Arts (UdK) w Berlinie. Jej prace były pokazywane na wielu polskich i zagranicznych wystawach, m.in. w: Galerii Narodowej Zachęta w Warszawie, Bunkrze Sztuki i Cricotece w Krakowie, BWA w Katowicach, BWA w Tarnowie, MS2 w Łodzi, Temporary Gallery w Kolonii, Galerii Centrala w Birmingham (UK), MeetFactory w Pradze (CZ), Chongqing Dimensions Art Centre (DAC) w Chinach, Album Arte w Rzymie oraz Institut fur Alles Mögliche w Berlinie. Działalność artystyczną poszerza o praktyki kuratorskie.

Zofia Małysa-Janczy (ur. 1991) - Kuratorka, historyczka sztuki, romanistka. Członkini Sekcji Polskiej AICA. Ukończyła historię sztuki i filologię francuską na UJ, gdzie w 2023 roku uzyskała tytuł doktora nauk humanistycznych. Kuratorka wystaw realizowanych w Polsce i za granicą, m.in. w Galerii Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach, Galerii Sztuki Współczesnej BWA w Tarnowie, krakowskich galeriach Widna, Shefter Gallery, Szara Kamienica, Nordic Artists’ Centre Dale (NO) oraz praskiej Meet Factory (CZ). Autorka artykułów naukowych oraz esejów z zakresu sztuki współczesnej i literaturoznawstwa. Od 2021 r. realizuje projekt „Kunstkamera. Prywatne kolekcje sztuki i designu”.

Wystawę sfinansowano ze środków Fundacji Artystyczna Podróż Hestii. Partner Fundacja Artystyczna Podróż Hestii i STU ERGO Hestia. Prace prezentowane na wystawie powstały podczas rezydencji w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku w ramach programu "Rzeźba wszędzie".

 



ul. Portiusa 4 BWA Krosno
Organizator: BWA Krosno
Rozpoczęcie: 11.05.2024
Sąsiedzki Plener Artystów Miejskich Sąsiedzki Plener Artystów Miejskich Stojąca sztaluga z czystym płótnem w miejskiej przestrzeni może być dobrym miejscem do tego, by podzielić się światem swoją historią, a może też wizją własnego świata. Aneta i Anna zapraszają do udziału w Sąsiedzkim Plenerze Artystów Miejskich (SPAM) – pierwszy z trzech plenerów odbędzie się 18 maja, kolejne dwa 15 czerwca i 20 lipca 2024. „Sąsiedzki Plener Artystów Miejskich” to jedna z pięciu inicjatyw realizowanych w ramach konkursu grantowego „Kierunek: Inicjatywa!”.Sąsiedzki Plener Artystów Miejskich to spotkania w przestrzeni miejskiej, wspólne rysowanie i malowanie, zawieranie znajomości, rozmowy, wsparcie i zachęcanie, powstawanie unikatowych prac - obrazów i rysunków, wspólna wystawa prac autorów, którzy wyrażą na to zgodę i będą chcieli udostępnić na czas po plenerach swoje prace. W ramach inicjatywy zaplanowanych zostało łącznie 3 plenery w różnych lokalizacjach miasta. To w skrócie o tym, co w ramach inicjatywy, i jeszcze kilka słów, dlaczego warto w niej wziąć udział i do kogo jest kierowana.Pomysł na pierwszy publiczny Sąsiedzki Plener Artystów Miejskich pojawił się z potrzeby własnej, obserwacji ludzi i rozmów ze znajomymi. Ma służyć ludziom i ich naturalnym, wrodzonym potrzebom uzewnętrzniania, postawienia barwnej kreski, znaku lub kropki nad i. Zasadniczym jego celem jest integracja poprzez sztukę, a także wyrażenie siebie i własnych emocji przy wsparciu dobrych chęci i dużej dozy włożonego serca - tak o inicjatywie mówią jej autorki.Spotkania mają mieć charakter otwarty i ogólnodostępny bez wcześniejszych zgłoszeń, a prace będzie można tworzyć samodzielnie, w duecie, rodzinnie, w grupie znajomych lub z przyjaciółmi. Wartościowe prace mogą być zarówno skończone, jak i tylko zaczęte, monochromatyczne i kolorowe, piękne i brzydkie - prace naszych rąk, umysłów, wyobraźni, w zgodzie z naturą lub pełne buntu i sprzeciwu, zmienne, niekompletne, szalone, a może też… zniszczone. Stojąca sztaluga z czystym blejtramem w miejskiej przestrzeni może być dobrym miejscem do tego, by podzielić się światem swoją historią, a może też wizją własnego świata.Skrócona nazwa - SPAM - nie jest przypadkowa - bo choć spam przez wielu bywa niechciany oraz irytujący, to jednak ta niechciana reklama ma z góry określony i ważny cel - jest to osiągnięcie wyraźnych zysków poprzez nakłanianie do przejścia pod adres podany w załączniku, a w przypadku pleneru - do przejścia pod sztalugę, by stać się miejskim artystą - tak o SPAMie mówią Anna i Aneta,Zwieńczeniem spotkań w plenerze będzie wystawa - pierwsza taka - obrazów szczególnych, ludzkich, wewnętrznych, miejskich, sąsiedzkich.Prowadzące:Anna Burdzy-Hejnowicz - właścicielka firmy NeddlePillow. Na co dzień zajmuje się tworzeniem unikatowych rekwizytów, w szczególności wianków i opasek do sesji noworodkowych i niemowlęcych, a odbiorcami jej sztuki są studia fotograficzne z całego świata. Bazuje na ręcznie farbowanych gniecionych jedwabiach oraz szyfonach, wykorzystuje także perły słodkowodne, szklane perełki, kryształki oraz naturalne, preparowane wcześniej kwiaty. Często realizuje jednostkowe, indywidualne zamówienia, ale także rysuje, maluje i tworzy ręczne hafty, w których liczy się cierpliwość, wytrwałość i duże umiejętności manualne.Jest mamą dwójki dzieci - dorosłego już Kacpra i 8-letniej Tosi, a w jej domu sztuka to codzienność - każdego dnia rodzą się nowe pomysły, obrazy, projekty i makiety. Ojciec Anny, Marek, jest wieloletnim pracownikiem Biura Wystaw Artystycznych, kuratorem setek wystaw i plenerów malarskich, z kolei mama Ewa uprawia malarstwo i rysunek, jest także członkiem Związku Artystów Plastyków.Anna ukończyła 1 stopień kursu migowego i kurs krawiectwa, pracowała także jako przewodnik w zespole schronów w Stępinie i prowadziła firmę zajmującą się sprzedażą i renowacją militariów dla grup rekonstrukcyjnych.O tym, co robi, przeczytacie tu: https://krosno24.pl/informacje/opaski-i-wianki-jak-z-basni-krosnianka-robi-je-dla-noworodkow-i9122 Aneta Kozak - magister sztuki, arteterapeutka, ilustratorka. Przez 11 związana z Centrum Dziedzictwa Szkła, w którym projektowała i wykonywała autorskie dekoracyjne i użytkowe szkło na różnych warsztatach, a w szczególności malarskim i witrażowym. W zakresie projektowania współpracowała także m.in. z Muzeum Przemysłu Naftowego i Gazowniczego im. Ignacego Łukasiewicza w Bóbrce, Muzeum Kultury Szlacheckiej w Kopytowej, Pracownią Ceramiki Zamkowej na Zamku Kamieniec i Nobile Glassware Limited. Prowadziła warsztaty dla dzieci, młodzieży i dorosłych dla Narodowego Instytutu Architektury i Urbanistyki, Biura Wystaw Artystycznych w Krośnie, Regionalnego Centrum Kultur Pogranicza, Mazowieckiego Stowarzyszenia Pracy Dla Niepełnosprawnych „DE FACTO”, Filharmonii Kaszubskiej i Podkarpackiej Regionalnej Organizacji Turystycznej. Obecnie pracuje w Gminnym Ośrodku Kultury jako instruktor ds. plastyki i w Fundacji Wielkie Serce dla Dzieci jako instruktor zajęć integracyjnych z elementami arteterapii.Więcej: https://krosno24.pl/informacje/w-cds-dzieci-znowu-zaprojektuja-szklo Co, kiedy, gdzie i dla kogo:Plener I - 18 maja 2024, godz. 15.00-18.00Plac przed Biurem Wystaw ArtystycznychPlener II - 15 czerwca 2024, godz. 13.00-16.00Dzielnica Polanka, ul. Decowskiego 46Plener III - 20 lipca 2024, godz. 15.00-17.00Ogródek JordanowskiWystawa - Październik 2024Regionalne Centrum Kultur Pogranicza, ul. Kolejowa 1, KrosnoDla kogo: wszyscy, bez ograniczeń wiekowychForma naboru / zgłoszeń: wydarzenie otwarte, nie są wymagane wcześniejsze zgłoszeniaData rozpoczęcia wydarzenia: 18.05.2024