Zmiany rynkowe
Nie mamy wątpliwości, że era cyfrowa wkracza na nowy poziom, zaś różnego rodzaju strategie cyfrowe możemy bez przeszkód zastosować w prawie każdej branży. Firmy wiedzą, że jeśli chcą nabyć konkurencyjne, muszą wprowadzić w swoich strukturach innowacje biznesowe i technologiczne z przeznaczeniem dla swoich klientów. Tak też jest dziś w branży turystycznej. W odpowiedzi na nowe wyzwania trzeba wprowadzić innowacje, które zapewniają znaczny wzrost przychodów.
Nie da się ukryć, że era typowych biur podróży zaczyna powoli przemijać. Dziś większość podróżnych woli korzystać z ich oferty online bądź też na własną rękę szukać biletów lotniczych, miejsc noclegowych czy też atrakcji na miejscu, wycieczek fakultatywnych. Jest to wygodne, gdyż dzięki temu mamy szerszy obraz ofert na rynku w stosunku do tego, co zostanie nam przedstawione w 1 czy 2 stacjonarnych biurach podróży.
Nowoczesne technologie to zmiany nie tylko dla zwykłych ludzi, kecz także i samych dostawców usług turystycznych. Jeśli jakakolwiek firma z branży turystycznej nie będzie nadążać za takimi trendami, to może się to niezwykle niekorzystnie odbić na jej kondycji finansowej, marketingowej. Platformy turystyczne muszą przecież swoim klientom przedstawiać szczegółowe informacje, jak i również wiele opcji w jednym pakiecie. Strona internetowa czy dedykowana aplikacja to dziś absolutna podstawa. Klientowi trzeba przy tym pomóc nie tylko poprzez zaoferowanie i sprzedaż wycieczki, lecz także i na samym miejscu. Zachodzi często bowiem konieczność znalezienia hotelu, najbliższego bankomatu, polecanej restauracji.
Trendy technologiczne w turystyce
W ostatnim czasie pojawiło się kilka nowych technologii, które powinny zostać zbadane przez branżę turystyczną, jak i również wprowadzone w wielu firmach.
Przede wszystkim prym będzie wiodła sztuczna inteligencja. Obecny świat uczenia maszynowego, chatbotów i robotów upraszcza wiele procesów w firmach. Jeśli wprowadzimy na stronie firmy turystycznej pewien system wyszukiwania ofert, to sztuczna inteligencja może błyskawicznie zaoferować klientom pełen pakiet. Wystarczy tylko, aby klient podał najważniejsze informacje o sobie, preferencje co do miejsca, pogody, czasu czy żywienia, a AI będzie w stanie bardzo szybko stworzyć sporo pakietów wycieczek, co normalnie pracownikowi zajęłoby kilkanaście czy kilkadziesiąt minut.
Rozszerzona i wirtualna rzeczywistość to z kolei opcja dla miejsc turystycznych. Jeśli dane miasto, region czy kraj chcą jeszcze bardziej zachęcić do siebie klientów, to mogą skorzystać z takich technologii. Potencjalny klient-turysta za pomocą gogli VR czy też innych urządzeń może na chwilę cyfrowo przenieść się w miejsce przyszłej wycieczki, gdzie świetne kadry, atmosfera mogą go przekonać do wykupienia pełnego pakietu.
Automatyka również będzie coraz częściej zauważalna. To akurat tyczy się głównie hoteli. Takie ośrodki noclegowe wprowadzają już małe roboty czy automatyczne systemy zastępujące zwykłych pracowników. Może to uprościć system sprzątania, wydawania posiłków, napoi, transportu bagażu.
Na koniec warto wspomnieć o dedykowanym oprogramowaniu. Świetnym sposobem na komunikację z uczestnikiem wycieczki może być aplikacja mobilna. Każdy z klientów będzie mógł ściągnąć na swój telefon takie oprogramowanie, które może go poinformować o planie dnia, wycieczkach fakultatywnych, przypomnieć o porach posiłków, dodatkowych zajęciach. Dzięki temu rola samego rezydenta może zostać uproszczona i bardziej zautomatyzowana.