Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
wtorek, 26 listopada 2024 17:34
Reklama dotacje rpo
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

NFZ podsumowuje pierwszy miesiąc działania Teleplatformy Pierwszego Kontaktu

Dzwoniąc pod bezpłatny numer 800 137 200 pacjenci otrzymają niezbędną pomoc medyczną poza godzinami pracy lekarzy rodzinnych, w weekendy oraz święta. Z platformy mogą korzystać również osoby niesłyszące. Porady udzielane są w kilku językach.
NFZ podsumowuje pierwszy miesiąc działania Teleplatformy Pierwszego Kontaktu

Autor: pixabay.com

Teleplatforma Pierwszego Kontaktu działa od miesiąca. Do 17 czerwca udzielono blisko 6,5 tysiąca porad.

- 57 procent stanowią porady pielęgniarskie a 43 procent – porady lekarskie - wylicza Rafał Śliż, rzecznik Podkarpackiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia w Rzeszowie.

TPK jest miejscem pierwszego kontaktu dla pacjenta, w sytuacji nagłego zachorowania lub konieczności wystawienia np. e-recepty, gdy poradnie POZ już zakończyły pracę oraz w weekendy i święta. - Porad medycznych udzielają pielęgniarki lub położne oraz lekarze - zaznacza Rafał Śliż.

Mimo, iż TPK działa pomiędzy godz. 18:00 a 8:00 oraz całodobowo w soboty, niedziele i święta, najwięcej połączeń wykonywanych jest w weekendy, pomiędzy godziną 18:00 a 21:00.

Porady udzielane są w 4 językach – polskim, angielskim, ukraińskim oraz rosyjskim. - Na 6,5 tysiąca porad 126 udzielonych było w języku obcym - informuje Rafał Śliż. Dodaje, że równie ważna jest liczba zdalnych konsultacji, z której mogą korzystać osoby niesłyszące. - Specjalnie dla nich, teleplatforma oferuje rozmowę przez wideoczat w języku migowym, ze wsparciem tłumacza języka migowego. Z takiej możliwości skorzystało już 9 osób.

Kiedy powinniśmy skorzystać z TKP?

  • w sytuacji nagłego zachorowania, poza godzinami pracy POZ,
  • w sytuacji nagłego pogorszenia stanu zdrowia, gdy nie ma objawów sugerujących stan bezpośredniego zagrożenia życia, a zastosowane środki lub leki dostępne bez recepty nie przyniosły spodziewanej poprawy,
  • gdy zachodzi obawa, że oczekiwanie na otwarcie przychodni POZ może znacząco niekorzystnie wpłynąć na stan zdrowia.

Jak wygląda rozmowa?

Po wybraniu numeru, z pacjentem połączy się pielęgniarka lub położna.

- Po sprawdzeniu danych pod kątem uprawnień do świadczeń opieki zdrowotnej i zarejestrowaniu zgłoszenia, przeprowadzi wywiad niezbędny do oceny stanu zdrowia pacjenta - tłumaczy rzecznik NFZ w Rzeszowie.

Dodaje, że podczas połączenia pacjent może liczyć na profesjonalną konsultację, w czasie, której pielęgniarka lub położna może wystawić e-receptę, e-skierowanie lub e-zwolnienie oraz udzielić porad co do dalszego sposobu postępowania.

Jeśli pielęgniarka lub położna uzna, że pacjent potrzebuje dodatkowej konsultacji, wówczas przełączy pacjenta bezpośrednio do lekarza, który udzieli pomocy medycznej.

W przypadku, gdy konsultacja okaże się niewystarczająca, wtedy personel medyczny zaleci wizytę w najbliższej stacjonarnej placówce nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej. - A w przypadku stwierdzenia stanu nagłego zagrożenia zdrowia i życia, zaleci wezwanie zespołu ratownictwa medycznego - mówi Rafał Śliż.

Połączenie z numerem TPK – 800 137 200 – jest bezpłatne i może być wykonane tylko z Polski.

Autor: tom


Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama
Reklama
PRZECZYTAJ