Jak tłumaczy NFZ - celem pilotażowego badania jest poprawienie jakości i dostępności świadczeń.
- Działamy w imieniu i na rzecz pacjentów - podkreśla Rafał Śliż, rzecznik prasowy Podkarpackiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ w Rzeszowie. - Wspólnie ze szpitalami chcemy dbać o ich zdrowie.
Rzecznik NFZ w Rzeszowie tłumaczy, że jest to robione m.in. przez monitorowanie należytej jakości i dostępności świadczeń opieki zdrowotnej oraz przez efektywne gospodarowanie środkami publicznymi. - Dlatego tak ważna jest dla nas opinia pacjentów na temat warunków udzielania świadczeń w placówkach leczniczych - mówi Rafał Śliż. Dodaje, że ankieta ma na celu poznanie tej opinii i znalezienie obszarów, które wymagają poprawy.
Ankieter zada dziewięć pytań i poprosi o ocenę w skali od 0 do 10.
- Czy zespół medyczny był zaangażowany w uśmierzanie bólu?
- Jaka była jakość wyżywienia?
- Czy komunikacja była zrozumiała?
- Czy zespół medyczny zrozumiale informował o ryzyku związanym z lekami?
- Czy zespół medyczny zapewnił wsparcie emocjonalne?
- Czy bezpośrednie otoczenie było czyste?
- Czy w nocy była cisza?
- Czy zespół medyczny włączał pacjenta w decyzję o leczeniu?
- Jakie jest prawdopodobieństwo polecenia szpitala?
NFZ prosi, aby pacjenci nie podawali żadnych innych informacji o sobie (zwłaszcza danych osobowych, czy informacji o świadczeniu, z jakiego korzystali). Zastrzega, że ankieta jest anonimowa.
- Ankieterzy będą znali numer telefonu oraz płeć pacjenta, placówkę, w której pacjent się leczył, oraz datę skreślenia pacjenta z harmonogramu przyjęć, prowadzonego przez tę placówkę - wylicza Rafał Śliż. Dodaje, że ankieterzy nie będą mieli danych osobowych (takich jak imię i nazwisko, PESEL) pacjentów, do których dzwonią, ani danych o rodzaju świadczenia, z jakiego pacjenci korzystali.
Co zrobić w przypadku wątpliwości lub potrzeby sprawdzenia ankietera?
- Mamy bazę ankieterów, którzy dzwonią w naszym imieniu - tłumaczy Rafał Śliż. - W razie jakichkolwiek wątpliwości pacjenci mogą potwierdzić ich tożsamość w naszej infolinii, pod numerem 800 190 590.
NFZ zaznacza, że pacjenci powinni zakończyć rozmowę i skontaktować się z infolinią zawsze, gdy zachowanie ankieterów wzbudzi jakiekolwiek ich wątpliwości.
Autor: tom