Teleplatforma Pierwszego Kontaktu to udostępnione przez Narodowy Fundusz Zdrowia narzędzie, które zapewnia pomoc w przypadku nagłego zachorowania lub gdy zachodzi konieczność wystawienia e-recepty. Wszelkie porady są udzielne przez profesjonalny personel - pielęgniarki oraz lekarzy.
Z TPK można skorzystać w różnych sytuacjach:
- nagłego zachorowania, którego objawy dotykają osobę poza godzinami pracy POZ,
- nagłego pogorszenia stanu zdrowia, gdy nie ma objawów sugerujących stan bezpośredniego zagrożenia życia, a zastosowane środki lub leki dostępne bez recepty nie przyniosły spodziewanej poprawy,
- gdy zachodzi obawa, że oczekiwanie na otwarcie przychodni POZ może niekorzystnie wpłynąć na stan zdrowia pacjenta.
Jak skorzystać z TPK? Aby otrzymać niezbędną pomoc, wystarczy posiadać telefon i połączyć się z bezpłatnym numerem 800 137 200. Po dodzwonieniu się na infolinię pacjent ma możliwość wyboru języka konsultacji. Obecnie do wyboru są polski, angielski oraz ukraiński. Po wyborze języka pacjent połączy się z pielęgniarką, która zbierze podstawowe informacje oraz dokona rejestracji. Może również wystawić e-receptę. Jeśli uzna, że przypadek wymaga dodatkowej konsultacji, wówczas przekieruje pacjenta do lekarza w ramach tego samego połączenia. W nagłych sytuacjach pielęgniarka może także wysłać na miejsce zespół ratownictwa medycznego.
TPK jest czynna od poniedziałku do piątku w godzinach 18:00-8:00, czyli poza godzinami pracy poradni POZ. Platforma dostępna jest także w weekendy oraz święta.
Z teleplatformy mogą również skorzystać osoby niesłyszące. Osoba głucha, która chciałaby skorzystać z porady na TPK musi wypełnić formularz dostępny na stronie internetowej Domowej Opieki Medycznej i zaznaczyć pole „Tak” przy opcji „Konsultacja w języku migowym”. Wówczas otrzyma SMS z linkiem do wideoczatu. Po jego uruchomieniu pojawi się ekran z widocznym tłumaczem. Ta usługa jest dostępna we wszystkich wyżej wymienionych terminach.
Autor: Marcin Polak