Zygmunt Nowak, Janusz Nowak i Wiesław Nowak to trzej bracia, udziałowcy firmy Nowak Innovations Sp. z o.o. Opracowali dwa systemy bezpieczeństwa dla samochodów. Chodzi o awaryjny system otwierania drzwi i awaryjny system przecinania pasów bezpieczeństwa.
W bardzo wielu sytuacjach ofiary wypadków samochodowych zostają uwięzione w pojazdach. Do czasu przybycia strażaków ze specjalistycznym sprzętem do rozcinania karoserii niemożliwe jest udzielenie im pomocy, podczas gdy dla uratowania poszkodowanych bardzo ważne są też pierwsze sekundy i minuty, gdy pomocy udzielają postronne osoby. Sytuacja jest szczególnie dramatyczna, gdy uszkodzony pojazd płonie lub tonie.
Sami bracia Nowakowie byli świadkami takiego tragicznego wypadku na autostradzie we Francji - W samochodzie uwięziona była młoda kobieta. Nikt nie potrafił jej uwolnić - wspomina dramatyczne chwile Zygmunt Nowak. Wypadek okazał się śmiertelny, kobieta spłonęła w samochodzie na oczach bezradnych świadków.
SECS (Seatbelt Emergency Cutting System). Jak to działa?
Kilka sekund po wypadku, zderzeniu i po ustaniu ruchu pojazdu oraz po wpadnięciu do wody lub po wybuchu pożaru pojazdu, czujnik elektroniczny przekazuje impuls elektryczny do aktywowania generatorów gazu w przecinakach zapiętych pasów bezpieczeństwa.Po aktywacji generatora gazu powstaje gaz. Powoduje on dynamiczne przemieszczenie uszczelnionego tłoka, który uderza w walcowy element zaopatrzony w ostrze tnące. Przesuwające się ostrze przecina taśmę zapiętego pasa bezpieczeństwa.
AEDO (Automatic Emergency Door Opening). Jak to działa?
W odpowiednim czasie (po wypadku, zderzeniu i po ustaniu ruchu pojazdu oraz po wpadnięciu do wody lub po wybuchu pożaru pojazdu) zespół czujników elektronicznych przekazuje impuls elektryczny do aktywowania ładunków pirotechnicznych, zamontowanych w siłownikach teleskopowych. Siłowniki te mogą być zamontowane w słupkach drzwiowych, poniżej zamka drzwiowego, w progach lub w drzwiach pojazdu.
Pierwszy, niewielki ładunek, otwiera zamek drzwi. Chodzi o to, żeby zamknięty zamek nie stanowił dodatkowego oporu przy otwieraniu drzwi. Chwilę później drugi, silniejszy ładunek uruchamia siłownik zamontowany w słupku B pojazdu. Wyzwolona energia jest wystarczająca do otworzenia nawet zakleszczonych drzwi. System może być montowany w wybranych miejscach, np. w samych drzwiach kierowcy. W samochodzie przeznaczonym do testów siłowniki są we wszystkich drzwiach.
Cały artykuł znajda państwo tutaj.
KrosnoCity.pl