Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
niedziela, 24 listopada 2024 15:42
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Krośnieńskie innowacje w bezpieczeństwie

Trzej bracia z Krosna proponują nowoczesne rozwiązania, które mogą ratować życie ofiar wypadków samochodowych. Ich wynalazkami interesują się media i duże firmy. W ubiegłym tygodniu nagranie w Krośnie realizowała telewizja TVN Turbo, a wkrótce rusza kampania wynalazków z Podkarpacia w USA - Informuje portal KrosnoCity.pl
Krośnieńskie innowacje w bezpieczeństwie
fot. Krosnocity.pl

Zygmunt Nowak, Janusz Nowak i Wiesław Nowak to trzej bracia, udziałowcy firmy Nowak Innovations Sp. z o.o. Opracowali dwa systemy bezpieczeństwa dla samochodów. Chodzi o awaryjny system otwierania drzwi i awaryjny system przecinania pasów bezpieczeństwa.

W bardzo wielu sytuacjach ofiary wypadków samochodowych zostają uwięzione w pojazdach. Do czasu przybycia strażaków ze specjalistycznym sprzętem do rozcinania karoserii niemożliwe jest udzielenie im pomocy, podczas gdy dla uratowania poszkodowanych bardzo ważne są też pierwsze sekundy i minuty, gdy pomocy udzielają postronne osoby. Sytuacja jest szczególnie dramatyczna, gdy uszkodzony pojazd płonie lub tonie.

Sami bracia Nowakowie byli świadkami takiego tragicznego wypadku na autostradzie we Francji - W samochodzie uwięziona była młoda kobieta. Nikt nie potrafił jej uwolnić - wspomina dramatyczne chwile Zygmunt Nowak. Wypadek okazał się śmiertelny, kobieta spłonęła w samochodzie na oczach bezradnych świadków.

SECS (Seatbelt Emergency Cutting System). Jak to działa?


Kilka sekund po wypadku, zderzeniu i po ustaniu ruchu pojazdu oraz po wpadnięciu do wody lub po wybuchu pożaru pojazdu, czujnik elektroniczny przekazuje impuls elektryczny do aktywowania generatorów gazu w przecinakach zapiętych pasów bezpieczeństwa.Po aktywacji generatora gazu powstaje gaz. Powoduje on dynamiczne przemieszczenie uszczelnionego tłoka, który uderza w walcowy element zaopatrzony w ostrze tnące. Przesuwające się ostrze przecina taśmę zapiętego pasa bezpieczeństwa.

AEDO (Automatic Emergency Door Opening). Jak to działa?


W odpowiednim czasie (po wypadku, zderzeniu i po ustaniu ruchu pojazdu oraz po wpadnięciu do wody lub po wybuchu pożaru pojazdu) zespół czujników elektronicznych przekazuje impuls elektryczny do aktywowania ładunków pirotechnicznych, zamontowanych w siłownikach teleskopowych. Siłowniki te mogą być zamontowane w słupkach drzwiowych, poniżej zamka drzwiowego, w progach lub w drzwiach pojazdu.

Pierwszy, niewielki ładunek, otwiera zamek drzwi. Chodzi o to, żeby zamknięty zamek nie stanowił dodatkowego oporu przy otwieraniu drzwi. Chwilę później drugi, silniejszy ładunek uruchamia siłownik zamontowany w słupku B pojazdu. Wyzwolona energia jest wystarczająca do otworzenia nawet zakleszczonych drzwi. System może być montowany w wybranych miejscach, np. w samych drzwiach kierowcy. W samochodzie przeznaczonym do testów siłowniki są we wszystkich drzwiach.

Cały artykuł znajda państwo tutaj.

KrosnoCity.pl



Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama
Reklama
PRZECZYTAJ
  
Reklama