To już kolejne badanie ankietowe NFZ. Poprzednie dotyczyło leczenia szpitalnego i porad w POZ.
Rafał Śliż, rzecznik Podkarpackiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ w Rzeszowie podkreśla, że to ważny element strategii rozwoju NFZ. - Dzięki badaniu chcemy sprawdzić, jak pacjenci oceniają jakość opieki w placówkach, w których się leczą - tłumaczy.
- Monitorujemy jakość i dostępność do świadczeń opieki zdrowotnej. Dlatego tak ważna jest dla nas opinia pacjentów na temat warunków udzielania świadczeń w placówkach leczniczych. Dzięki ankiecie chcemy poznać zdanie pacjentów o funkcjonowaniu placówek, w których się leczą i wskazać te obszary, które wymagają poprawy. Zachęcam do podzielenia się swoją opinią. Każdy głos jest dla nas bardzo ważny - podkreśla Filip Nowak, prezes Narodowego Funduszu Zdrowia.
Ankieterzy mogą zadzwonić do pacjentów, którzy niedawno leczyli się u lekarza specjalisty.
- Badanie jest anonimowe, a ankieter zada kilka pytań - zaznacza Rafał Śliż.
Ankieter zadając pytanie poprosi o ocenę w skali od 0 do 10. Będzie dotyczyło:
- sprawności w zapisaniu pacjentów na wizytę
- zachowania i postawy pracowników rejestracji
- zaangażowania lekarza
- stopnia zrozumiałości przekazywanych informacji
- prawdopodobieństwa polecenia placówki w przyszłości
Ankieterzy mogą zadzwonić od poniedziałku do soboty, w godzinach od 8:00 do 18:00.
- Nie badamy przebiegu leczenia i kwestii medycznych oraz terapeutycznych. Sprawdzamy natomiast jakość i sprawność obsługi pacjentów w poradniach specjalistycznych - zaznacza Rafał Śliż.
Dodaje, że ankieterzy będą znali jedynie numer telefonu oraz płeć pacjenta, placówkę, w której pacjent się leczył, oraz datę skreślenia pacjenta z harmonogramu przyjęć, prowadzonego przez tę placówkę.
- Nie będą mieli danych osobowych, takich jak imię i nazwisko, PESEL, ani danych o rodzaju świadczenia, z jakiego pacjenci korzystali - mówi Rafał Śliż.
Co zrobić w przypadku wątpliwości lub potrzeby sprawdzenia ankietera?
Należy skontaktować się z infolinią NFZ, która działa przez całą dobę 7 dni w tygodniu – tel. 800 190 590.
Rzecznik NFZ w Rzeszowie dodaje, że gdy ankieter poprosi o ocenę świadczenia, które nie miało miejsca, należy koniecznie poinformować o tym fakcie NFZ. Tłumaczy, że taka sytuacja może wynikać z pomyłki w numerze telefonu.
Zaznacza, że pacjenci powinni zakończyć rozmowę i skontaktować się z infolinią zawsze, gdy zachowanie ankieterów wzbudzi jakiekolwiek ich wątpliwości.
Autor: tom