Nowy trakt na wałach przy Wisłoku będzie miał długość ok. 2 km. Jego początek zaplanowano przy lodowisku przy ul. Bursaki. Lewą stroną Wisłoka doprowadzi do kładki pieszo-rowerowej przy ul. Fredry. Po drugiej stronie rzeki rozpocznie się drugi odcinek, który zakończy się przy ul. Cichej. Aleja będzie miała 3,5 metra szerokości – 2 metry będzie zajmować dwukierunkowa ścieżka rowerowa a pozostałą część chodnik dla pieszych.
Budowa stała się możliwa dzięki programowi wspartemu funduszami norweskimi. Budowa alejek jest najkosztowniejszą częścią projektu "Kreujemy + Rozwijamy + Ożywiamy + Stymulujemy + Nakreślamy + Odmieniamy = KROSNO".
Do wyłonienia wykonawcy potrzeba było dwóch przetargów i dodatkowych ponad 4 milionów złotych. W pierwszym postępowaniu gotowe do podjęcia się inwestycji były dwie firmy. Władze miasta unieważniły postępowanie z przyczyn ekonomicznych – najniższa oferta opiewała na ponad 13,6 mln zł.
W drugim przetargu ofert było pięć. Najniższą cenę – 12 490 035 zł – zadeklarowała krośnieńska spółka AGZ.
Przed otwarciem ofert magistrat poinformował, że zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia 8 177 049 zł.
Po czterech tygodniach od otwarcia ofert magistrat zdecydował o wyborze oferty.
Tomasz Soliński, wiceprezydent Krosna, tłumaczy, że nakłady finansowe na budowę alei wzdłuż Wisłoka zostały zwiększone, ponieważ szacunki były robione jeszcze przed inflacją. - Można powiedzieć, że taniej już nie będzie - zaznacza.
Argumentuje, że tak wysokie koszty związane są przede wszystkim z technologią wykonania traktu, która jest konieczna w przypadku terenów zalewowych. - Żeby nie było tak, że po podwyższonym stanie wód z tej ścieżki nic nie zostanie - mówi.
Dodaje, że projektanci musieli też tak opracować plan, by na jej nawierzchni można było ułożyć zabezpieczenie przed powodzią. - Grunt musi być odpowiednio ustabilizowany - tłumaczy. - Dlatego pod ścieżką będzie kilka warstw betonu.
Wiceprezydent Tomasz Soliński zaznacza, że technologia została uzgodniona z zarządcą wód.
Na tak wysokie koszty inwestycji miała wpływ zaprojektowana infrastruktura towarzysząca. - Aleja ma mieć elementy podnoszące jej funkcjonalność i atrakcyjność - mówi Tomasz Soliński.
Zapowiada, że m.in. w okolicy ul. Legionów powstanie "plac zabaw" z urządzeniem wielofunkcyjnym – dużą piramidą wspinaczkową.
W ramach inwestycji przewidziano też montaż oświetlenia na całej jej długości.
Co ważne, ścieżka będzie poprowadzona tak, by nie krzyżowała się ulicami Niepodległości i Okrzei – będzie poprowadzona pod mostami.
Projekt zakłada też przygotowanie placu i dojazdu do niego, dla miłośników wypoczynku nad rzeką. Ma powstać nieopodal kładki przy ul. Fredry.
Władze miasta są już gotowe do podpisania umowy z wykonawcą. Czekają tylko na uprawomocnienie orzeczenia Krajowej Izby Odwoławczej.
Postępowanie było prowadzone na wniosek jednego z oferentów. - W piątek była rozprawa i KIO w całości odrzuciła argumenty oskarżającego - mówi Tomasz Soliński.
Po podpisaniu umowy wykonawca będzie miał 12 miesięcy na wybudowanie alei rowerowo-spacerowej wzdłuż Wisłoka.
Autor: Tomasz Jefimow