Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
wtorek, 26 listopada 2024 23:38
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Energetyki nie dla dzieci i młodzieży. Sprzedawcom grożą gigantyczne kary za ich sprzedaż

Zakaz sprzedaży energetyków dla nieletnich coraz bliżej. Została ostatnia formalność: opinia Komisji Europejskiej. Złamanie tego przepisu będzie zagrożone wysoką karą.
Energetyki nie dla dzieci i młodzieży. Sprzedawcom grożą gigantyczne kary za ich sprzedaż

Autor: fot. iStock

To pomysł Ministerstwa Sportu i Turystyki. Nowe prawo wprowadzi zakaz sprzedaży napojów energetycznych dla dzieci i młodzieży do lat 18 i ograniczy ich reklamowanie. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, zacznie obowiązywać od początku przyszłego roku.

Czas na Komisję Europejską

Na przeszkodzie do jego wprowadzenia jest jeszcze Komisja Europejska. Musi ona zaakceptować planowane ograniczenia w handlu. Jak podał InnPoland, sprawa jest na etapie uzyskiwania notyfikacji KE. To zdaniem Kamila Bortniczuka, ministra sportu i turystyki, tylko formalność.

Potem projekt ustawy zakazującej sprzedaży energetyków dzieciom i młodzieży ma trafić do Sejmu. Zdaniem resortu stanie się to jeszcze przed wakacjami.

I – jak przekonuje jego szef – nic nie wskazuje na to, żeby pojawiły się jakieś przeszkody, bo przeciwko nowym przepisom nikt nie protestuje. Bo posłowie zgadzają się, że energetyków nie powinno się sprzedawać dzieciom i młodzieży.

Ponura statystyka

Najbardziej przekonującym argumentem w tej sprawie są twarde liczby. A te pokazują ponurą twarz świata energetyków.

Otóż według raportu Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH-Państwowy Instytut Badawczy, napoje energetyzujące regularnie spożywało w Polsce aż 2,1 proc. dzieci w wieku 3-9 lat.

Natomiast w przypadku młodzieży w wieku 10-17 lat było to odpowiednio 35,7 proc. chłopców i 27,4 proc. dziewcząt.

Zakaz reklamy

Projekt przewiduje zakaz reklamy energetyków m.in. w telewizji, radiu, teatrze w godz. 6-20. Byłaby także zabronione:

  • w prasie młodzieżowej i dziecięcej,
  • na okładkach dzienników i czasopism,
  • na słupach, tablicach reklamowych i innych stałych oraz ruchomych powierzchniach wykorzystywanych do reklamy,
  • na plakatach, w tym wielkoformatowych,
  • w ośrodkach usług informatycznych,
  • gdyby wzięła w niej udział młodzież lub dzieci.

Legalnie mogliby reklamować energetyki organizatorzy imprez sportu wyczynowego lub profesjonalnego.

Kary za sprzedaż

Naruszenie tego prawa byłoby karane grzywną w wysokości od 10 do 500 tys. zł, karą ograniczenia wolności albo obiema tymi karami łącznie.

Sprzedawca będzie mógł także legalnie sprawdzić wiek kupującego – zażądać okazania dokumentu potwierdzającego (lub nie) jego pełnoletność.

News4Media

 


Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama
Reklama
PRZECZYTAJ