Władze PKP Polskie Linie Kolejowe podkreślają, że budowa łącznicy zapewni możliwości przygotowania lepszej oferty dla podróżnych na Podkarpaciu. Podróżni zyskają korzystniejsze możliwości podróży z Rzeszowa w stronę Krosna i Nowego Zagórza.
Łącznica zostanie zbudowana między liniami kolejowymi nr 106 Rzeszów - Jasło i nr 108, czyli trasy łączącej Stróże, Jasło, Krosno, Nowy Zagórz, Ustrzyki Dolne i Krościenko.
- Zwiększy możliwości prowadzenia ruchu. Sieć kolejowa na Podkarpaciu stanie się także bardziej spójna. Istotne będą korzyści zwłaszcza dla podróżnych, dzięki zapewnieniu dogodniejszych połączeń ze stolicy Podkarpacia w stronę Bieszczad - mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
W zakresie ogłoszonego przetargu jest budowa nowej linii kolejowej nr 638 Jedlicze-Szebnie o długości blisko 3,4 km. Zadanie obejmuje również budowę przystanku osobowego o roboczej nazwie Moderówka. Przewidziana jest też budowa dziewięciu obiektów inżynieryjnych – m.in. tunelu o długości blisko 500 metrów, trzech wiaduktów i pięciu przepustów oraz dwóch przejazdów kolejowo-drogowych.
Szybciej pociągiem z Krosna do Rzeszowa
Budowa łącznicy wyeliminuje konieczność postoju w Jaśle, dla zmiany kierunku jazdy. Powstanie możliwość bezpośredniego połączenia Rzeszów-Krosno-Nowy Zagórz.
PKP PLK szacuje, że skrócenie czasu podróży to ponad pół godziny. Czas przejazdu między Krosnem a stolicą województwa wyniesie około 80 minut w ruchu regionalnym.
Nowa łącznica stworzy też możliwość wprowadzenia lepszej oferty przez organizatorów przewozów pasażerskich. Efektem inwestycji będą też dogodniejsze warunki dla przewozów towarowych, co przyniesie również korzyści gospodarcze.
Inwestycja PLK SA planowana jest w ramach projektu "Rewitalizacja linii kolejowej nr 108 na odcinku Jasło - Nowy Zagórz wraz z budową łącznicy kolejowej Jedlicze – Szebnie".