Chiny to jedna z największych gospodarek na świecie. Dla polskich firm ten kraj od lat jest ważnym partnerem handlowym, który nadal oferuje szerokie możliwości pod względem wymiany towarów. Do prowadzenia biznesu z chińskimi przedsiębiorstwami warto jednak dobrze się przygotować. Sprawdź, co warto wiedzieć o Chinach jako partnerze handlowym przed nawiązaniem współpracy.
Import z Chin do Polski
Polska importuje z Chin różnorodne produkty, obejmujące szeroki zakres sektorów gospodarki. Wśród najczęściej sprowadzanych towarów znajdują się artykuły elektroniczne, takie jak smartfony, tablety i sprzęt AGD. Elektronika stanowi istotną część importu ze względu na konkurencyjne ceny oraz nowoczesne technologie oferowane przez chińskie firmy. Ponadto transport z Chin to często odzież, obuwie i tekstylia, które cieszą się popularnością na polskim rynku z uwagi na atrakcyjne ceny i szeroki wybór projektów. Do Polski z Chin trafiają również maszyny i urządzenia, zabawki, meble i wiele innych towarów. Eksport z Chin do Polski stanowi istotny element dywersyfikacji oferty rynkowej kraju, wpływając pozytywnie na dostępność produktów z różnych branż.
Eksport z Polski do Chin
Polska eksportuje do Chin spore ilości różnych produktów, co przyczynia się do umacniania relacji handlowych między obydwoma krajami. Wśród kluczowych sektorów eksportowych znajdują się artykuły spożywcze, wśród których ważne miejsce zajmują wyroby mleczne. Oprócz tego do azjatyckiego państwa trafiają zboża, mąka, wyroby cukiernicze, napoje, alkohole czy też ocet. Spory popyt na polskie produkty dotyczy także mleka w proszku, suplementów diety, kosmetyków i biżuterii.
Polska także eksportuje maszyny i urządzenia, zwłaszcza z sektora motoryzacyjnego oraz maszyny rolnicze, co stanowi istotny element współpracy gospodarczej. Ponadto sektor chemiczny odgrywa ważną rolę w wymianie między oboma krajami. Ładunek z Chin do Polski i w odwrotnym kierunku może zawierać np. nawozy. Produkty metalurgiczne, czyli m.in. stal, również zajmują istotną pozycję w eksporcie z Polski do Chin.
Środki transportu
W przypadku wymiany handlowej z Chinami firmy mają dość szeroki wybór środków transportu. Jeśli priorytetem jest ograniczenie się do jednego środka transportu, to najlepszym rozwiązaniem będzie prawdopodobnie dostawa z wykorzystaniem samochodów ciężarowych. Należy jednak liczyć się z tym, że towary dotrą do miejsca docelowego po ponad miesiącu. Utrudnienia związane z pogodą, kolejkami na granicach lub innymi przyczynami mogą spowodować spore opóźnienia.
Coraz więcej firm decyduje się na transport kolejowy z Chin do Polski lub w odwrotnym kierunku. Ładunki mogą dotrzeć do miejsca docelowego już w ciągu 18 dni. Koszt jest dość przystępny w porównaniu np. z samolotami cargo. Jest to pewnego rodzaju kompromis pomiędzy czasem a ceną dostawy. Na dodatek transport kolejowy z Chin jest uważany za stosunkowo ekologiczny środek transportu.
Transport morski jest najpopularniejszym sposobem transportu towarów między Chinami a Polską ze względu na atrakcyjne ceny. Czas potrzebny na dostawę to jednak ponad 35 dni. W przypadku towarów z krótkim terminem ważności lepszym rozwiązaniem może być transport lotniczy. Samoloty cargo umożliwiają dostarczenie ładunków do portu docelowego w zaledwie 3-5 dni. Należy jednak liczyć się z wysokim kosztem operacji.
Niezbędne dokumenty do transportu
Przed rozpoczęciem działalności związanej z wymianą handlową towarów z Chinami warto zapoznać się z listą wymaganych dokumentów i obowiązującymi przepisami. Do importu lub eksportu niezbędne może być skompletowanie dokumentów celnych, faktur handlowych, listów przewozowych i certyfikatów jakości. Transport z Chin pociągiem kontenerowym do Polski oznacza też przejazd przez inne kraje. Ważne jest zatem sprawdzenie także regulacji związanych z tranzytem towarów. Znalezienie firmy zajmującej się obsługą prawną i księgową operacji handlowych pomiędzy polskimi i chińskimi przedsiębiorstwami może okazać się kluczem do sukcesu w handlu międzynarodowym.
Etykieta biznesowa w Chinach
Kultura biznesowa Polski i Chin znacząco się od siebie różni, co warto uwzględnić podczas prowadzenia negocjacji i innych spotkań. Zrozumienie chińskich zwyczajów, hierarchii społecznej i sposobu prowadzenia negocjacji jest kluczowe dla sukcesu współpracy. Znaczenie ma nawet sposób przywitania się z partnerami biznesowymi z Chin. Ważne jest także budowanie relacji biznesowych opartych na zaufaniu. Znajomość języka chińskiego może być dodatkowym atutem, ponieważ pokazuje szacunek do partnerów handlowych.