W Polsce zgłoszenia na numer alarmowy 112 przyjmuje siedemnaście Centrów Powiadamiania Ratunkowego. Jedno z nich jest w Rzeszowie.
Operatorzy numeru 112, odbierając zgłoszenia, analizują je pod względem zasadności, a następnie – po zweryfikowaniu – przekazują dyspozytorom właściwych służb ratunkowych, których zadaniem jest zadysponowanie sił i środków niezbędnych do prowadzenia skutecznych działań na miejscu zdarzenia.
W ubiegłym roku na numer alarmowy 112 w Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Rzeszowie wpłynęło ogółem 869 793 zgłoszeń, z czego 572 063 były zgłoszeniami niezasadnymi (fałszywymi i anulowanymi).
- Pamiętajmy, że nieuzasadnione blokowanie linii 112 to ograniczenie możliwości wykonania połączenia osobie, która naprawdę potrzebuje pomocy - zaznacza wojewoda podkarpacki Teresa Kubas-Hul.
Najczęstsze przypadki połączeń niezasadnych to:
- zgłoszenia od osób "nudzących się", chcących porozmawiać, niejednokrotnie obrażających operatorów numerów alarmowych, generujących przy tym niejednokrotnie po kilkadziesiąt zgłoszeń podczas dyżuru
- zgłoszenia "głuche", powstające na skutek przypadkowego włączenia telefonu przez jego właściciela
- prośby o podanie numeru telefonu np. do pomocy drogowej
- prośby o odblokowanie telefonu komórkowego
Jak informuje zespół prasowy Podkarpackiego Urzędu Wojewódzkiego w Rzeszowie, średnio w ciągu roku liczba operatorów numerów alarmowych obsługujących zgłoszenia to 57. Każda z tych osób odebrała w 2023 roku około 11,2 tys. zgłoszeń. Natomiast średni czas oczekiwania na przyjęcie zgłoszenia z numeru alarmowego 112 wyniósł poniżej 10 sekund.
Ogólna liczba zgłoszeń, która została przekazana do poszczególnych służb w 2023 roku wyniosła:
- Dyspozytornia Medyczna – 118 550
- Policja – 116 179
- Państwowa Straż Pożarna – 19 255
- służby pomocnicze (pogotowie wodociągowe, pogotowie energetyczne, itp.) – 35 547
W związku z "odmiejscowieniem" wewnętrznym w ramach Systemu Teleinformatycznego Centrów Powiadamiania Ratunkowego, operatorzy numerów alarmowych z Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Rzeszowie obsługują również zgłoszenia z terenu Polski, których w ubiegłym roku było 37 134. Natomiast pozostałe ośrodki w kraju przyjęły z naszego województwa 20 455 zgłoszeń.
Dziś (12 lutego) w Rzeszowie odbyły się uroczystości w ramach obchodów Europejskiego Dnia Numeru Alarmowego 112.
Podczas konferencji prasowej wojewoda Teresa Kubas-Hul podkreśliła, że bardzo istotne są wszelkie kampanie promocyjne i profilaktyczne dotyczące właściwego korzystania z numeru 112.
- Prowadzona dotychczas promocja numeru alarmowego 112 wśród dzieci szkolnych na terenie województwa podkarpackiego spotkała się z dużym zainteresowaniem i również w tym roku spotkania edukacyjne będą kontynuowane we współpracy z Kuratorium Oświaty - mówi Teresa Kubas-Hul.
Wojewoda odniosła się także do przykładu bohaterskiej postawy Małgosi – uczennicy z Sanoka, która w styczniu zadzwoniła na numer alarmowy i zgłosiła potrzebę udzielenia pomocy mężczyźnie leżącemu na przystanku.
- Małgosia ze spokojem i profesjonalizmem udzieliła wszystkich niezbędnych informacji, które były potrzebne do przyjęcia zgłoszenia. W swoich działaniach wykazała się odwagą i niezwykłą dojrzałością - powiedziała wojewoda.
Wzorowej postawy gratulowali dziewczynce także komendant wojewódzki PSP w Rzeszowie nadbryg. Andrzej Babiec, zastępca Komendanta wojewódzkiego Policji w Rzeszowie insp. Jacek Juwa, dyrektor Bieszczadzkiego Pogotowia Ratunkowego w SP ZOZ w Sanoku Beata Pieszczoch oraz dyrektor Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego w Rzeszowie Andrzej Kwiatkowski.
Zdjęcia: PUW w Rzeszowie