Osoby empatyczne są bardzo dobrze odbierane przez swoje środowisko, także zawodowe. Umiejętność współodczuwania i wykazywania zrozumienia może okazać się kluczowa w kontekście budowania relacji międzyludzkich. Nic więc dziwnego, że to właśnie osoby empatyczne coraz częściej wybierane są na liderów. Jak wykorzystać empatię w miejscu pracy?
Dlaczego empatia w miejscu pracy jest tak istotna?
Psychologia pracy głośno mówi o tym, że w miejscu zatrudnienia pracownicy powinni czuć się komfortowo. Wpływa to na ich efektywność, samoocenę oraz chęć podnoszenia wyników. Trudno jednak o komfort, jeśli współpracownicy i managerowie nie wykazują zrozumienia. Pracownik jest przede wszystkim człowiekiem, ma więc prawo do gorszego dnia, smutku czy stresu. Nie każdą sytuację z życia prywatnego można zostawić przed wejściem do firmy, zwłaszcza jeśli w grę wchodzi zdrowie lub życie bliskich osób. Empatia to również umiejętność zrozumienia racji i argumentów pracownika. Manager czy współpracownik nie zawsze potrafi trafnie delegować obowiązki. Umiejętność i chęć słuchania mogą wtedy bardzo się przydać. Jeśli otaczamy się ludźmi empatycznymi, od razu czujemy się rozumiani, akceptowani i szanowani. Nic więc dziwnego, że empatia w miejscu pracy odgrywa tak istotną rolę.
Jak wykorzystać empatię do budowania relacji międzyludzkich w pracy?
Przeglądając ogłoszenia na https://www.aplikuj.pl/praca/krosno, można zauważyć, że niektórzy pracodawcy, poza twardymi kompetencjami, wymagają również empatycznego podejścia. Jest ono kluczowe w pracy klientem, ale również w pracy zespołowej. Podstawowym zadaniem ludzi empatycznych jest próba zrozumienia, dlaczego współpracownik ma gorszy dzień, nie pracuje efektywnie albo co chwilę "znika" w toalecie czy na papierosa. Empatia to także chęć wspólnego rozwiązania problemu, który może dotyczy życia zarówno prywatnego, jak i zawodowego. Stawiając na relacje, musimy wziąć pod uwagę nie tylko te w miejscu pracy, ale również osobiste. Empatyczni ludzie rozumieją, że pracownik nie może zostać dłużej, gdyż musi odebrać z przedszkola dziecko albo podać choremu rodzicowi leki. W takiej sytuacji o wiele chętniej będzie on pracował w domu, nawet po godzinach, byle tylko móc wyjść z pracy o wyznaczonej godzinie. Wbrew pozorom budowanie empatycznego środowiska nie jest trudne, wymaga jednak dążenia do tego, aby wszystkie strony mogły czuć się komfortowo.
Dlaczego empatyczni ludzie powinni być liderami?
Zachowania empatyczne powinny być dla pracowników przykładem, dlatego osoby z umiejętnością współodczuwania doskonale nadają się na liderów. Nie zawsze mają one kompetencje do tego, aby zarządzać, jednak role te można z powodzeniem podzielić, zwłaszcza w większych organizacjach. Pracodawcy wskazują na to, że chętniej w swoich zespołach powitaliby pracowników empatycznych, wykazujących cierpliwość i zrozumienie względem innych. Co ciekawe, tacy pracownicy mają dużą szansę, aby otrzymać awans. Stają się oni mentorami, ale nie pod kątem doradztwa w karierze czy motywowania, a rozwiązywania konfliktów albo szukania rozwiązań. Budowanie relacji międzyludzkich w miejscu pracy może wymagać pewnego "moderowania", a zadanie to często jest delegowane właśnie osobom empatycznym.