Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
wtorek, 26 listopada 2024 10:51
Reklama dotacje rpo
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Najczęstsze błędy przy stopniowaniu przysłówków w angielskim

Najczęstsze błędy przy stopniowaniu przysłówków w angielskim

Źródło: pexels.com

Znajomość stopniowania przysłówków w języku angielskim jest przydatną umiejętnością w codziennej komunikacji, pozwala osobie mówiącej, na przykład wyrażać różnice w intensywności wykonywanej czynności. Chociaż ten temat gramatyczny wydaje się być prosty wiele osób popełnia błędy używając go. 

Błędy Jakie Popełniamy Ucząc Się Przysłówków w Angielskim 

Nie dla każdego stopniowanie przysłówków jest oczywiste, dlatego warto poznać najczęściej popełniane błędy aby w przyszłości ich uniknąć. Oto typowe z nich: 

Używanie Końcówek “-er” i “more” Jednocześnie 

Zdarza się, że osoba chcąca wskazać okoliczności wykonywanej czynności, stosuje końcówki „-er” i „more” jednocześnie, np. "more faster" zamiast "faster". W takim wypadku tylko jedna forma stopniowania powinna być użyta. Zasada jest prosta: dla krótkich przysłówków dodaje się „-er” (faster), a dla dłuższych stosuje się „more” (more carefully).

Pomyłka Formy Regularnej z Nieregularną 

Przy tego typu błędzie pomyłką jest używanie regularnej formy, gdy przysłówek ma nieregularne stopniowanie, np. "more well" zamiast "better". Dzieje się tak, ponieważ niektóre przysłówki mają nieregularne formy i są to tak zwane wyjątki, np.: 

  • good → better → the best
  • bad → worse → the worst
  • far → farther/further → the farthest/furthest

Brak Rozróżnienia Między „-ly” a Przymiotnikami, Czyli Używanie Przymiotników Zamiast Przysłówków 

Jest to błąd niewielki, ale niepoprawny, wygląda on tak: np. "more quick" zamiast "more quickly". Większość przysłówków tworzona jest przez dodanie „-ly” do przymiotnika (np. quick → quickly), i stopniujemy je z „more” (more quickly).

Nieprawidłowe Stopniowanie Krótkich Przysłówków

Ten błąd charakteryzuje się pomyłką w użyciu słowa “more” przy krótkich przysłówkach, np. "more fast" zamiast "faster".  Krótkie przysłówki (zwykle jedno- lub dwusylabowe) stopniujemy dodając „-er” (fast → faster).

Brak Zastosowania „the” w Stopniu Najwyższym

Pomijanie „the” przed przysłówkiem w stopniu najwyższym, np. "He ran fastest" zamiast "He ran the fastest". Poprawna wersja wygląda tak, że stopniu najwyższym przed przysłówkiem zazwyczaj dodajemy „the”, np. "He ran the fastest".

Mylne Używanie „Further” i „Farther”

Niewłaściwe stosowanie „further” i „farther”, np. "farther explanation" zamiast "further explanation". „Farther” odnosi się do odległości fizycznej, a „further” do odległości abstrakcyjnej lub dodatkowej informacji. 

  • We drove farther down the road. 
  • Let's discuss this further. 
fot. pexels.com


Jak Poprawnie Stopniować Przysłówki w Angielskim 

Podstawowa informacja jest taka, że przysłówki mają trzy stopnie: podstawowy (positive), wyższy (comparative) i najwyższy (superlative)

Stopniowanie Przysłówków Krótkich (Jedno- lub Dwusylabowych)

Przysłówki jednosylabowe, a czasami dwusylabowe, stopniuje się poprzez dodanie końcówek -er (w stopieniu wyższym) i -est (w stopniu najwyższym).

  • Stopień podstawowy: fast (szybko)
  • Stopień wyższy: faster (szybciej)
  • Stopień najwyższy: fastest (najszybciej)

Tak samo postąpimy z innymi przykładami, np. hard → harder → hardest (ciężko, ciężej, najciężej) late → later → latest (późno, później, najpóźniej)

Przysłówki jednosylabowe (oraz niektóre dwusylabowe) zakończone na -e, stopniujemy dodając końcówkę -r w stopniu wyższym i końcówkę - st w stopniu najwyższym. Natomiast przysłówki kończące się na -y, stopniujemy zamieniając -y na -i przed dodaniem końcówki -er i -est 

Stopniowanie Przysłówków Długich (Mających Więcej niż Dwie Sylaby)

Długie przysłówki, zwykle zakończone są na -ly, stopniuje się poprzez dodanie słów more (stopień wyższy) i most (stopień najwyższy).

  • Stopień podstawowy: carefully (ostrożnie)
  • Stopień wyższy: more carefully (bardziej ostrożnie)
  • Stopień najwyższy: most carefully (najbardziej ostrożnie)

Do innych przykładów należą np. quickly → more quickly → most quickly (szybko, szybciej, najszybciej lub beautifully → more beautifully → most beautifully (pięknie, piękniej, najpiękniej)

Nieregularne Przysłówki

Niektóre przysłówki mają nieregularne formy stopniowania, są to tak zwane wyjątki i obejmują je inne zasady, np.: 

  • well (dobrze) → better (lepiej) → best (najlepiej)
  • badly (źle) → worse (gorzej) → worst (najgorzej)
  • far (daleko) → farther/further (dalej) → farthest/furthest (najdalej)

Przysłówki, Które Się Nie Stopniują

W języku angielskim występują także takie przysłówki, które nie podlegają stopniowaniu

  • completely (całkowicie)
  • entirely (zupełnie)
  • perfectly (perfekcyjnie)

Nie można powiedzieć "more perfectly" czy "most perfectly", ponieważ te przysłówki wyrażają już pełnię danego stanu.

Dlaczego Popełniamy Błędy Ucząc Się Angielskiego

Popełnianie błędów jest nieodłącznym elementem nauki. To dzięki pomyłką uczymy się skuteczniej i rozpoznajemy, to co trzeba jeszcze poprawić. Zwykle język ojczysty myli nam się z tym, którego się uczymy i dlatego nieświadomie zmieniamy kolejność słów lub mylimy idiomy. Szczególnie dla nowo uczącej się osoby znajomość wyjątków i nieregularności może być trudna do opanowania. 

Dużo błędów powstaje w wyniku braku osłuchaniu z danym językiem. Brak możliwości kontaktu z codziennymi rozmowami jak chociażby wyjście do sklepu utrudnia praktykowanie go. Podobnie jest z gramatyką, która przysparza zwykle najwięcej problemów. 

W angielskim istnieje wiele czasów nie mających bezpośrednich odpowiedników w języku polskim, dlatego uczniowie nie raz nie są w stanie zrozumieć różnic między nimi. Dodatkowo osoby uczące się mogą mylić podobnie brzmiące słowa (accept i except) lub używać słów o podobnym znaczeniu w niewłaściwych kontekstach.Strach to także czynnik wpływający na popełnianie błędów. 

Paradoksalnie często boimy się, że popełnimy błąd co wstrzymuje nas przed rozmową, ponieważ brak pewności siebie utrudnia naturalne używanie języka. Na sam koniec dochodzi zmęczenie mentalne, nauka języka czy jakiejkolwiek innej rzeczy wymaga koncentracji, a zmęczenie może powodować trudności w zapamiętywaniu i stosowaniu właściwych reguł. Najważniejsze jest, aby traktować błędy jako cenną lekcję i motywację do dalszego rozwoju.


Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama
Reklama
PRZECZYTAJ