„E-Doręczenia to elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Dzięki tej usłudze podmioty publiczne, obywatele i firmy mogą korzystać z wygodnych i bezpiecznych doręczeń elektronicznych. Są one równoważne prawnie tradycyjnej przesyłce poleconej za potwierdzeniem odbioru” – zachwalało zalety e-Doręczeń Ministerstwo Cyfryzacji.
I dobrze, tyle że kolejne wyznaczone terminy padały.
Minister przesuwał kolejne terminy
System e-Doręczeń miał wystartować na koniec ubiegłego roku. Nie wystartował. Bo minister cyfryzacji przesunął go na październik 2024 roku.
Tyle że na początku lipca pojawił się kolejny komunikat resortu. Tym razem termin został wyznaczony na 1 stycznia 2025 r. Powód? Konieczność nowelizacji ustawy o doręczeniach, która wprowadzi okres przejściowy.
Ten zgodnie z przygotowanym projektem nowelizacji potrwa cały przyszły rok. Dzięki temu z e-Doręczeń będziemy mogli korzystać, ale nie tylko. Nadal aktywny będzie system e-PUAP.
Prace w Sejmie trwają, ale termin 1 stycznia 2025 na razie jest aktualny.
Lista instytucji publicznych w systemie e-Dręczeń
I jeśli nie zostanie zmieniony w ostatniej chwili, to obowiązek korzystania z e-Doręczeń będą miały między innymi:
- Zakład Ubezpieczeń Społecznych i Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego,
- Narodowy Fundusz Zdrowia,
- publiczne zakłady opieki zdrowotnej,
- uczelnie publiczne,
- Polska Akademia Nauk,
- instytucje kultury.
- samorządy.
Pełną listę precyzuje ustawa o doręczeniach elektronicznych, która jest właśnie nowelizowana.
Poczta punktuje zalety tego systemu
E-Doręczeniami zajmuje się Poczta Polska. Wysyłka odbywa się za pośrednictwem skrzynki dostępnej online po zalogowaniu się. Można to zrobić m.in. na stronie poczty.
Poczta Polska zachęca do tego Polaków, punktując korzyści:
- wygoda,
- oszczędność czasu i pieniędzy,
- bezpieczeństwo,
- automatyzacja,
- udoskonalone śledzenie,
- ekologia (redukcja zużycia papieru).
Własne konto albo usługa hybrydowa
Z jednej strony e-Doręczenia staną się obowiązkowe. Z drugiej jednak będą korzystały z tego osoby, które utworzą sobie konto na platformie e-Doręczeń. Osoby, które tego nie zrobią, będą obsługiwane hybrydowo.
Ma to polegać na tym, że urząd wyśle dokument elektroniczny, który trafi na pocztę. Tam zostanie automatycznie wydrukowany i wysyłany do adresata w tradycyjny sposób.