- Firmy na dokonanie takiego wpisu miały czas do 24 sierpnia 2023 roku. Z naszych obserwacji wynika jednak, że wielu przedsiębiorców mogło o tym zapomnieć lub nie mają świadomości, że w związku z nowymi przepisami muszą się wpisać do rejestru BDO czyli do bazy danych o odpadach, którą prowadzą urzędy marszałkowskie – mówi Andrzej Kulig, dyrektor Departamentu Ochrony Środowiska UMWP.
Tymczasem unijna dyrektywa SUP nakłada na przedsiębiorców taki właśnie wymóg oraz inne obowiązki. Oprócz wpisu do systemu BDO jest to m.in.:
- obowiązek pobierania opłaty od klientów za jednorazowe opakowania - 20 groszy za kubek i 25 groszy za pojemnik;
- prowadzenie ewidencji kupionych i wydanych opakowań jednorazowych oraz wysokości pobranych za nie opłat;
- obowiązek składania rocznych sprawozdań do BDO dotyczących produktów jednorazowego użytku (opakowań jednorazowych)
- W tym roku, do 15 marca, firmy po raz pierwszy miały złożyć sprawozdanie dotyczące opakowań jednorazowych za 2023 rok, jeszcze bez ponoszenia opłat. Z województwa podkarpackiego złożyło go zaledwie 508 firm. Ta niewielka liczba świadczy o tym, że przedsiębiorcy nie mają świadomości, iż muszą się wpisać do rejestru BDO, albo go zaktualizować, o co apelujemy – mówi Dorota Fąfara-Leś z oddziału gospodarowania odpadami w UMWP.
- Przedsiębiorcy mogli mylnie zasugerować się tym, że skoro mają już wpis do rejestru BDO dotyczący gospodarowania opakowaniami to nie muszą nic więcej robić. Tymczasem mamy do czynienia z dwoma różnymi ustawami: jedną dotyczącą opakowań i drugą, która wprowadza opłaty za produkty jednorazowego użytku czyli opakowania jednorazowe. Stąd konieczność dokonania wpisu w BDO o ten zakres lub poszerzenia go, jeżeli firma jest już w tej bazie – dodaje dyrektor Andrzej Kulig.
Kary za niedopełnienie obowiązków
- Firma, która nie pobiera opłat za plastikowe kubki i pojemniki oraz nie zapewnia alternatywnych opakowań, może zostać ukarana kwotą od 500 zł do 20 tys. złotych.
- Kara za nieprowadzenie ewidencji produktów jednorazowego użytku wynosi od 10 tys. złotych aż do 100 tys. złotych.
W przyszłym roku, dokładnie do 15 marca 2025, przedsiębiorcy będą musieli złożyć sprawozdanie dotyczące opakowań jednorazowych i wnieść stosowną opłatę.
Nowe przepisy wynikające z dyrektywy SUP dotyczące plastikowych kubków i pojemników na żywność odnoszą się przede wszystkim do sklepów, restauracji, kawiarni, stacji paliw, hurtowni, operatorów automatów vendingowych.