Wiedźmin na szczycie
Kiedy Andrzej Sapkowski pisał książki o Wiedźminie, pewnie nie spodziewał się, jak wielkie zainteresowanie wzbudzi wśród twórców gier komputerowych. Obecnie za flagowy produkt eksportowy polskiej branży gier komputerowych uważa się serię „Wiedźmin”, której głównym bohaterem jest Geralt z Rivii i to w niego wcielają się gracze. Od 2007 roku ukazały się trzy części gry, których sprzedaż zapewniła producentom rekordowe zyski.
Pierwsza gra fabularna oparta na powieściach Sapkowskiego wydana została przez Atari. Za projekt odpowiadali Michał Madej i Jacek Brzeziński, a budżet gry wyniósł około 19 mln zł. Jej premiera miała miejsce 26 października 2007 roku na platformie Microsoft Windows. W kwietniu 2012 roku ukazała się wersja „Wiedźmina” na komputery z systemem OS X. W 2011 roku, na fali popularności gry „Wiedźmin”, CD Projekt RED wyprodukował sequel pod nazwą „Wiedźmin 2: Zabójcy królów”. Trzecia część „Wiedźmina” pod tytułem „Dziki Gon” została wydana w maju w 2015 roku. W krótkim czasie „Wiedźmin 3: Dziki Gon” sprzedał się w liczbie 10 mln egzemplarzy.
„Dead Island”
Polskie studio Techland stworzyło jedną z najlepiej sprzedających się polskich gier w historii – „Dead Island”. Prace nad nią rozpoczęto przy użyciu Chrome Engine 4 w 2008 roku. Wersja finalna ukazała się w Ameryce Północnej 6 września 2011 roku, zaś w Europie 3 dni później. Gra dostępna była na platformach Microsoft Windows, PlayStation 3 i Xbox 360. Światowym wydawcą tytułu „Dead Island” została brytyjska firma Deep Silver.
W ciągu zaledwie dwóch tygodni od premiery tytuł „Dead Island” przekroczył 1 mln sprzedanych kopii. W 2013 roku ukazał się mini-sequel gry pod tytułem „Dead Island: Riptide”. W okresie od września 2011 roku do stycznia 2012 roku do sklepu trafiło 3 mln egzemplarzy gry, a jej sprzedaż przyniosła twórcom 120 mln dolarów wpływów. Sam Techland twierdził, że „Dead Island” jest najlepszą, najbardziej rozbudowaną i najdroższą grą, jaką stworzył.
„Dying Light”
Zamiast wydać drugą część „Dead Island”, studio Techland zdecydowało się na realizację zupełnie nowego projektu. W styczniu 2015 roku pojawiła się gra „Dying Light” – bezapelacyjny sukces wydawcy. To gra komputerowa o otwartym świecie należąca do gatunku survival horror. Początkowo została wydana na komputery osobiste z systemami Microsoft Windows i Linux, a później na konsole PlayStation 4 i Xbox One. 9 lutego 2016 roku Techland wydał rozszerzenie do gry zatytułowane „Dying Light: The Following”. Gra „Dying Light” trafiła w sumie do ponad 11 mln graczy. Inne źródła mówią o tym, że sprzedała się w ponad 13 mln egzemplarzy.
„Sniper: Ghost Warrior” oraz „Lords of the Fallen”
Studio City Interactive Games wydaje bardzo dobrze sprzedające się gry komputerowe – „Sniper: Ghost Warrior” rozeszła się w nakładzie przekraczającym 5 mln egzemplarzy.
Gra komputerowa „Sniper: Ghost Warrior” należy do gatunku first-person shooter i została wyprodukowana na platformy Microsoft Windows i Xbox 360. 25 czerwca 2010 roku ukazała się ona w Polsce, zaś w USA swoją premierę miała zaledwie 4 dni później. W czerwcu 2011 roku wydano też wersję na PlayStation 3. W produkcji „Sniper: Ghost Warrior” gracz wciela się w strzelca wyborowego – snajpera, który wysyłany jest do wrogiej strefy z misją obalenia nielegalnego wojskowego rządu w kraju Isla Trueno w Ameryce Łacińskiej. Z uwagi na dużą popularność pierwszej części gry, 12 marca 2013 roku, została wydana kontynuacja tytułu pod nazwą „Sniper: Ghost Warrior 2”.
22 listopada 2019 roku na rynku ukaże się trzecia część „Snipera” pod tytułem „Ghost Warrior Contracts”. Gracze mają wysokie wymagania względem nowej części przygód snajpera.
„Lords of The Fallen”
Polskie CI Games, we współpracy z niemieckim Deck13 Interactive, wyprodukowało fabularną grę akcji pod tytułem „Lords of The Fallen” porównywaną do serii DarkSolus. Premiera tytułu miała miejsce 28 października 2014 roku. Gra została wydana na platformy Microsoft Windows, Playstation 4, Xbox One. Pierwsza część serii „Lords of The Fallen” sprzedała się w przeszło 7 mln egzemplarzy.
„This War of Mine”
„This War of Mine” opowiada o przetrwaniu w czasie wojny i inspirowana jest oblężeniem Sarajewa. Propozycja została stworzona przez polską firmę – 11 Bit Studios. Gracz nie wciela się w żołnierza, ale cywila. Poznaje realia wojny, starając się przeżyć w ciężkich warunkach. Gra została wydana w listopadzie 2014 roku na systemy Microsoft Windows, macOS i Linux. 15 lipca 2015 roku dołączyły do nich wersje na system Android i iOS. 29 stycznia 2016 roku wydano wersje na konsole Xbox One i PlayStation 4.
Wiele polskich gier jest znanych i popularnych na całym świecie. Studia projektujące oraz wydające gry komputerowe nie ustają w pracach nad nowymi realizacjami i szlifowaniem istniejących produkcji. Miłośnicy gier grają w nie również w ramach rozgrywek internetowych, które są jeszcze przyjemniejsze, gdy mamy dostęp do szybkiego internetu światłowodowego UPC.
artykuł partnera