Czym jest youngtimer?
Definicji youngtimera nie znajdziesz w żadnych przepisach ruchu drogowego czy ubezpieczeniowych. Jest to określenie potoczne, obowiązujące w środowisku osób zmotoryzowanych, a w szczególności znawców i pasjonatów starych samochodów. Jak w każdej dziedzinie, tak i tu istnieje wąska strefa pomiędzy przedmiotami, które zyskują wartość kolekcjonerską, a tymi, które dożywają swoich lat i są po prostu stare. W motoryzacji w tej wąskiej strefie znajdują się youngtimery.
Tą nazwą określa się samochody, które mają już co najmniej 20 lat, nie są zaliczone do kategorii zabytków, ale są w pełni sprawne, funkcjonują dzięki oryginalnym częściom i mają wartość dla kolekcjonerów. Youngtimery mogą być autami produkowanymi zarówno w latach 70. ubiegłego wieku, jak i na początku lat 90. Są to zarówno samochody pochodzące z masowej produkcji seryjnej, jak i konstruowane na zamówienie czy w których wersjach specjalnych.
Istnieje cienka granica pomiędzy youngtimerem a samochodem zabytkowym czy złomem. Zakwalifikowanie do grupy zabytków wymaga złożenia pojazdu do Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków i otrzymania odpowiednich dokumentów. Od złomu różnią taki pojazd jego dobry stan techniczny oraz większość oryginalnych części.
Youngtimer a ubezpieczenie OC
Przepisy o ruchu drogowym mówią, że każdego właściciela pojazdu, który wyjeżdża na drogę, dotyczy konieczność wykupienia obowiązkowego ubezpieczenia auta. Odnosi się to zarówno do nowych aut, jak i pojazdów zabytkowych czy youngtimerów. Zasady ubezpieczania są takie same dla dwóch grup. Wyjątkiem są pojazdy zabytkowe, które mogą być objęte ochroną OC tylko w krótkich okresach eksploatacji na drogach. Właściciele wszystkich pozostałych aut muszą wykupić polisę na cały rok.
Jak w takiej sytuacji ubezpiecza się youngtimery? Otóż jak wspomniano wcześniej, takie pojęcie nie funkcjonuje w polskich przepisach drogowych i ubezpieczeniowych. Dlatego samochód zaliczany do tej grupy jest traktowany tak, jak każdy inny pojazd przeznaczony do normalnego codziennego użytku. W związku z tym ubezpieczenie OC dla Poloneza sprzed 40 lat będzie naliczane na takich samych zasadach, jak dla Opla czy Audi wyprodukowanego przed rokiem. Więcej na ten temat dowiesz się z artykułu na stronie https://rankomat.pl/samochod/jak-ubezpieczyc-youngtimera .
Polisa z porównywarki OC
Jeśli jesteś właścicielem pojazdu wyprodukowanego 30-40 lat temu, dbasz o niego, utrzymujesz w pełnej sprawności i często jeździsz na wycieczki, wykupienie polisy OC jest Twoim obowiązkiem. Zanim złożysz wniosek o zakwalifikowanie go do grona zabytków i zyskasz nowe uprawnienia w tym zakresie, poszukaj ubezpieczyciela, który zaoferuje Ci najkorzystniejsze stawki i wypłaty odszkodowań. Najatrakcyjniejszą ofertę znajdziesz za pomocą porównywarki internetowej, w której oferują swoje produkty finansowe liczne towarzystwa.
Przy wyliczaniu składki są brane pod uwagę standardowe czynniki takie jak:
• model, marka i rok produkcji pojazdu,
• typ silnika i rodzaj paliwa,
• przebieg w kilometrach,
• wiek i doświadczenie za kierownicą właściciela youngtimera,
• miejsce zamieszkania i parkowania.
Poszczególne firmy ubezpieczeniowe stosują swoje własne kryteria obliczania sumy ubezpieczenia OC i wysokości składki. Wbrew pozorom w przypadku starych aut nie jest ona tak wysoka, jak można było wnioskować z wieku pojazdu. Jednak na obniżenie lub podwyższenie tej kwoty wpływają inne czynniki, takie jak wiek i miejsce zamieszkania właściciela, czy historia bezszkodowej jazdy. Średnie ceny ubezpieczeń w 2020 roku wynoszą od około 450 zł za model Fiata 126p, po około 700 zł za Audi 100 Quattro. Najmniej można zapłacić za model Trabanta P601, bo jedynie 130 zł.
Materiał partnera