Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
środa, 22 stycznia 2025 14:03
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Wernisaż wystawy Piotra Pasiewicza "KORZENIOBYT"

Wernisaż wystawy Piotra Pasiewicza "KORZENIOBYT"

Źródło: BWA Krosno



Biuro Wystaw Artystycznych zaprasza na wystawę autorstwa Piotra Pasiewicza “KORZENIOBYT”, która łączy różnorodne środki wyrazu: malarstwo, rzeźbę, fotografię, videoperformance. Kuratorką wystawy jest Justyna Łuczaj Salej. Wernisaż wystawy odbędzie się 31 stycznia (piątek) o godz. 18.00 w BWA Krosno, ul. Portiusa 4. Ekspozycję można oglądać do 28 lutego 2025 r.

- Korzeń to mantra artystyczna Piotra Pasiewicza. Forma korzenia pojawia się w jego malarstwie, grafikach, rysunkach , rzeźbach i fotografiach. Pasiewicza interesuje nieustający wzrost, stwarzanie, proces, a korzeń posiada wszystkie te cechy - żyje, rozrasta się i zmienia. Jest metaforą wielkiego wybuchu – czyli aktu stworzenia, który wg artysty wciąż się dzieje, dokonuje. Korzenie Pasiewicza to formy skoncentrowanej energii. Patrząc na prace artysty czujemy tę energię kształtu. Do tego dochodzi intensywny kolor i charakterystyczne jak sam artysta określa zakłócenia formy. Korzenie Pasiewicza są ekspansywne, wypełniają powierzchnię płótna czy papieru, a nawet ją rozsadzają, jakby chciały się wydostać. Wibrują i pulsują w oczach odbiorcy. Czujemy, że artysta sięga swoimi korzeniami w głąb. Czujemy się w środku. W środku istnienia - bytu, nagle to już nie są korzenie, ale tkanki, ścięgna, komórki.. wg Pasiewicza wszystko jest z sobą połączone i wszystko z siebie nawzajem wynika. Ta skoncentrowana energia jest również w samym artyście, kiedy widzimy jego nagą postać w zarejestrowanych w formie video performansach. Według niego nagi człowiek to silny człowiek. Nie mamy wątpliwości, że w tym ciele artysty, które widzimy w zapisach video, jest mocna obecność. Obecność, która przyciąga, nie potrafimy oderwać wzroku. Ta obecność jest pełna pewności swojego istnienia, harmonii z przyrodą ale jednocześnie buduje napięcie - bo jest odważna, bo czegoś chce, testuje swoją i widza wytrzymałość. Jest nieprzewidywalna jak nasze życie - mówi o wystawie kuratorka Justyna Łuczaj Salej


Piotr Pasiewicz - Urodzony w Łodzi. Absolwent Wydziału Grafiki i Malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, gdzie w 2013 roku otrzymał dyplom z wyróżnieniem w Pracowni Malarstwa I (Otwarta Księga) u prof. Andrzeja M. Bartczaka. W swojej twórczości wykorzystuje różne media, tj. grafikę warsztatową, malarstwo, rysunek, performans, wideo-art oraz krótkie formy filmowe. Na swoim koncie ma liczne wystawy indywidualne oraz zbiorowe w Polsce i za granicą. W 2011 roku otrzymał stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W roku 2013 został finalistą 12. edycji konkursu Artystyczna Podróż Hestii. Mieszka i pracuje w Łodzi.

Justyna Łuczaj Salej - Reżyserka, scenarzystka, malarka, artystka wizualna, wykładowczyni Wydziału Sztuki UR.
 


ul. Portiusa 4 Krosno, podkarpackie
Organizator: BWA Krosno
Rozpoczęcie: 31.01.2025
Wernisaż wystawy „Deszczowniki. Zasobniki na deszcz i rośliny” Wernisaż wystawy „Deszczowniki. Zasobniki na deszcz i rośliny” Najnowsze prace cenionego i wielokrotnie nagradzanego haczowskiego artysty – Tomasza Rolniaka będzie można obejrzeć w Piwnicach Przedprożnych Centrum Dziedzictwa Szkła w Krośnie już od 24 stycznia. W najbliższy piątek (24.01) o godz. 18.18 odbędzie się wernisaż wystawy „Deszczowniki. Zasobniki na deszcz i rośliny”. Podczas wystawy zobaczyć można prace ze szkła artystycznego, najnowszy twórczy eksperyment artysty malarza, budujące efemeryczny dialog z fotografiami autorstwa Natalii Sienkiewicz. Przygotowane specjalnie na ekspozycję w Centrum Dziedzictwa Szkła wazony korespondują z serią hipnotycznych fotografii, odsłaniając kolorystyczne i strukturalne walory szkła. Wystawę można będzie oglądać do 24 lutego 2025.Deszczowniki, czyli zasobniki na deszcz i rośliny to zupełnie nowe formy artystycznego wyrazu Tomasza Rolniaka. Artysta od 2008 roku obsesyjnie wręcz eksploatuje geometryczny kształt wielowymiarowego trapezu, to jest autorskiego „Chmurnika” (postaci władającej chmurami). Tym razem malarz sięgnął jednak po zupełnie nowe medium, jakim jest szkło i jego anatomia. To eksperymentalne, proekologiczne, artystyczne rzeźby użytkowe, których struktura i opalizująca barwa śmiało wyłaniają się zza specyficznej figury trójwymiarowego wieloboku.Zasobniki na deszcz i rośliny wykonane ze szkła są nośnikami-przetrwalnikami Deszczu, życiodajnej ziemskiej esencji, najważniejszej na naszej planecie cieczy wtórnej, która powstaje z parowania wody, oceanów, mórz, jezior, rzek, oraz zwierzęcych i roślinnych łez. Łzy to z kolei, według artysty, wydzieliny szczęścia i smutku. Zarówno deszcz, jak i łzy nie tylko dają życie, ale też koją i oczyszczają. Cykl szklanych rzeźb-pojemników zaprojektowanych na planie trapezu ma imitować opad. Niektóre elementy, takie jak faktura, kolor czy struktura przypominają płaczące chmury w procesie oczyszczania. Zadaniem Deszczowników jest więc próba uchwycenia powstawania tej cudownej esencji, przechowania i ponownego wykorzystania, oraz przypomnienie, że wraz z wodą i deszczem tworzymy system naczyń połączonych.- W swojej twórczości od lat poruszam zagadnienia dotyczące szeroko pojętego motywu żywiołów. Szczególnie interesują mnie kwestie związanych z nimi wierzeń ludowych, będących pozostałością wiary dawnych Słowian. Wśród panteonu zdemonizowanych w wyniku chrystanizacji bóstw, skupiłem się na postaci Chmurnika, inaczej nazywanego Płanetnikiem lub Obłocznikiem. W kulturze ludowej przetrwał on do dzisiejszych czasów w postaci demona, półdemona lub człowieka o nadnaturalnej mocy władania chmurami, wiatrem, przywołującego deszcz, grad i burze. Człowiek od zawsze bał się żywiołów. Czcił je, próbował nazywać, oswajać, zrozumieć, podnosząc do rangi bóstw. Moja koncepcja to próba uchwycenia formy chmur, deszczu i zmieniających się zjawisk atmosferycznych. Forma nieregularnego trapezu Deszczowników jest więc próbą zwizualizowania, a może nawet okiełznania żywiołu wody – mówi Tomasz Rolniak.Aby tę próbę podjąć, artysta zaprojektował i stworzył od podstaw najpierw drewniane formy, a następnie rzeźby-wazony, wykorzystując jeden z najbardziej ekologicznych materiałów, jakim jest szkło. Niezwykle ważną rolę w procesie artystycznym odegrali też lokalni formiarze, technolodzy i hutnicy ze słynącego na całym świecie szkłem Krosna i okolic, podtrzymując tym samym miejscowe tradycje. Wystawie szkła artystycznego towarzyszyć będzie cykl fotografii autorstwa Natalii Sienkiewicz, absolwentki Instytutu Fotografii Twórczej Uniwersytetu Śląskiego w Opawie.Artyści: Tomasz Rolniak, Natalia SienkiewiczWspółpraca: Hanna Wajda-Lawera, Centrum Dziedzictwa Szkła w KrośnieProjekt zrealizowano ze środków planu rozwojowego Krakowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności 2024.Tomasz Rolniak – artysta, malarz. Absolwent kierunku Edukacja Artystyczna na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego. Dyplom w pracowni malarstwa prof. Tadeusza G. Wiktora i aneks w pracowni rysunku prof. Marleny Makiel‐Hędrzak i prof. Stanisława Góreckiego obronił w 2008 roku. W latach 2004-2008 prezes Koła Naukowo‐Artystycznego RAZEM. W latach 2009-2012 nauczyciel akademicki na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego w pracowniach malarstwa, rysunku oraz intermediów. Studiował Archeologię na Uniwersytecie Rzeszowskim oraz Organizację Produkcji Filmowej i Telewizyjnej na PWSFTviT w Łodzi. Organizator sympozjów, plenerów twórczych, wystaw, przeglądów, warsztatów międzynarodowych, ogólnopolskich i środowiskowych. W latach 2002-2008 współorganizator Galerii na Strychu w Brzozowskim Domu Kultury. Współorganizator Europejskiego Stadionu Kultury 2011 Rzeszów z ramienia Narodowego Centrum Kultury oraz Wydziału Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego. Jako animator współpracował m.in. z: Muzeum Animacji Se-Ma-For, Muzeum Narodowym w Warszawie, Poznańską Fundacją Artystyczną czy Stowarzyszeniem Filmowców Polskich. Przy produkcji filmowej współpracował z Se-ma-for Produkcja Filmowa, Anima-Pol, WJTeam, Efektpol, Studio Filmowym Trefl, oraz Centralnym Muzeum Włókienictwa w Łodzi. Zajmuje się scenografią, malarstwem, fotografią, rysunkiem oraz obrazem ruchomym. Autor siedemnastu wystaw indywidualnych i uczestnik ponad dwustu wystaw zbiorowych prezentowanych w kraju i za granicą. Laureat wielu nagród i wyróżnień.Natalia Sienkiewicz – absolwentka Instututu Fotografii Twórczej Uniwersytetu Śląskiego w Opawie oraz Akademii Sztuk Pięknych i Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Zawodowo zajmuje się fotografią oraz projektowaniem graficznym.  Data rozpoczęcia wydarzenia: 24.01.2025