19 lipca 2021 r. miało miejsce spotkanie samorządowców zainteresowanych przebiegiem obwodnicy gminy Miejsce Piastowe. Z propozycją spotkania wyszedł Starosta Krościeński. Jak podkreślał wtedy Jan Pelczar - Starosta Krośnieński:
“Spotkaliśmy się, aby wybrać najkorzystniejszy dla społeczeństwa i najmniej inwazyjny dla środowiska wariant przebiegu obwodnicy”.
Pod stanowiskiem forsującym budowę obwodnicy Miejsca Piastowego wg. “Wariantu 1” wraz z “Podwariantem 1a” podpisali się wiceprezydent Krosna Tomasz Soliński, Starostowie Jan Pelczar (krośnieński) i Stanisław Chęć (sanocki), Burmistrz Iwonicza-Zdroju Witold Kocaj, Burmistrz Rymanowa Wojciech Farbaniec, Wójt Gminy Zarszyn Magdalena Gajewska oraz Sekretarz Gminy Besko Kazimierz Wolański.
Z przyjęciem zaproponowanego przebiegu obwodnicy nie zgodziła się natomiast Zastępca Wójta Gminy Miejsce Piastowe Magdalena Hec-Mrozek, która zaproponowała przebieg obwodnicy w wariancie 2 z wpięciem do węzła Miejsce Piastowe i dojazdem do węzła Iskrzynia drogą S19 i wpięcie do Podwariantu nr 1. Na spotkanie samorządowców nie został jednak zaproszony żaden przedstawiciel Gminy Krościenko Wyżne.
“Niepokojącą jest również kwestia braku zaproszenia na to spotkanie dla jakiegokolwiek przedstawiciela Gminy Krościenko Wyżne. Oznacza to, że dla organizatorów poznanie naszego stanowiska w sprawie planowanej budowy na naszym terenie ponad 3,6 km odcinka drogi przecinającej gminę na pół nie było mile widziane.” - piszą w uzasadnieniu do oświadczenia na temat przebiegu drogi, Radni Gminy Krościenko Wyżne z dnia 31 sierpnia 2021.
13 sierpnia na stronie internetowej Gminy Krościenko Wyżne pojawiała się informacja o planowanym przebiegu obwodnicy Miejsca Piastowego przez teren Gminy Krościenko Wyżne wg. “Podwariantu 1a”. Informacja ta spotkała się z licznym sprzeciwem mieszkańców gminy Krościenko Wyżne.
14 sierpnia odbyło się Zebranie Wiejskie Sołectwa Krościenko Wyżne, na którym mieszkańcy wyrazili swój jednogłośny sprzeciw w sprawie budowy drogi wg. “podwariantu 1a”.
Takie samo stanowisko podczas Zebrania Wiejskiego Sołectwa Pustyny wyrazili mieszkańcy Pustyn.
31 sierpnia Podczas sesji rady Gminy Krościenko Wyżne radni wystosowali oficjalne oświadczenie w sprawie planowanego przebiegu obwodnicy Miejsca piastowego w ciągu drogi krajowej DK28.
“Po przeanalizowaniu proponowanych wariantów przebiegu obwodnicy Miejsca Piastowego w ciągu drogi krajowej DK 28, [...]Rada Gminy Krościenko w trosce o dobro mieszkańców i rozwój Gminy Krościenko Wyżne negatywnie opiniuje planowany przebieg drogi oznaczony jako „Podwariant la". “
Jak podają radni gminy w oświadczeniu:
“Omawiany przebieg drogi nie gwarantuje osiągnięcia podstawowego celu, który miał zostać zrealizowany po jej wybudowaniu, a mianowicie wyprowadzenia ruchu tranzytowego z ronda w Miejscu Piastowym. Wjazd na drogę ekspresową S-19 w Iskrzyni nie przeniesie ruchu odbywającego się z kierunków Dukli i Rymanowa, gdyż kierowcy zjeżdżający z drogi S-19 na węźle w Miejscu Piastowym pojadą do Krosna przez rondo w Miejscu Piastowym.”
Kolejnym problemem, przedstawionym podczas Sesji Rady Gminy jest ingerencja niniejszej inwestycji w tereny zielone, tereny zalesione (Mała Dębina, Dębina, Księży Las), zbiorniki retencji wód, tereny rekreacyjne oraz tereny z miejscami pamięci np. cmentarz choleryczny wraz z Księżym Lasem.
Radni zaznaczają, że - “Planowany przebieg trasy „Podwariantu la" budzi duży niepokój pod kątem ochrony środowiska naturalnego.”
Mateusz Liput wójt Gminy Krościenko Wyżne również odniósł się do planowanego podwariantu 1a:
Uważam, iż wykonanie inwestycji zgodnie z podwariantem Ia, będzie sprzeczne z celem jaki przyświeca budowie drogi. Już sama nazwa zadania wskazuje, iż ma być to „budowa obwodnicy Miejsca Piastowego w ciągu drogi krajowej DK28”, natomiast przywołana opcja (Ia) w żaden sposób nie skutkuje powstaniem obwodnicy Miejsca Piastowego, nie odciąża ronda w Miejscu Piastowym, jak również nie znajduje się w ciągu drogi krajowej nr 28. Kryteria te spełniają natomiast wszystkie pozostałe warianty tj. 1,2,3 oraz 4.
Sądzę również, iż budowa obwodnicy Miejsca Piastowego nie powinna wykraczać swoim zasięgiem na terytoria miejscowości innych gmin. Tak kluczowa dla miejsteckiego samorządu inwestycja, powinna znajdować się właśnie na terenie Gminy Miejsce Piastowe. Pragniemy jeszcze raz zwrócić uwagę na fakt, iż nazewnictwo realizowanego zadania wskazuje jasno, że projektowana droga ma zostać obwodnicą Miejsca Piastowego, a nie obwodnicą Gminy Miejsce Piastowe.
Warto nadmienić, że wjazd planowanego podwariantu Ia do węzła Iskrzynia w ciągu drogi S-19 nie przeniesie ruchu z kierunku takich gmin jak Rymanów, Iwonicz-Zdrój czy Dukla, na te tereny, gdyż kierowcy opuszczający trasę S-19 na węźle Miejsce Piastowe udadzą się do Krosna dotychczasową drogą, biegnącą przez centrum Miejsca Piastowego. Podwariant Ia kłóci się także z ideą obwodnicy, która powinna przebiegać poza terenami zabudowanymi.
Powyższe stanowisko zostało wypracowane z uwagi na dobro mieszkańców Gminy Krościenko Wyżne i jej dalszy rozwój.
Proszę o uwzględnienie niniejszego stanowiska w planowanej do wykonania inwestycji, tak, aby nasza gmina nie płaciła ceny za realizację zadania, które w znacznym stopniu jej nie dotyczy.W tej sprawie głos zabrał również leśniczy i przyrodnik Piotr Żywiec, który wymienił wiele roślin oraz zwierząt występujących na obszarze przewidzianym pod budowę drogi. Podkreślił również, że wiele z nich znajduje się w “Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych”.
Radni podkreślają również, że powstanie drogi uniemożliwi mieszkańcom wzajemną komunikację, dostęp do instytucji publicznych, szkoły, kultury, obiektów sportowych itd.
Podczas sesji, głos zabrał również wicestarosta krośnieński Andrzej Guzik, który w swojej wypowiedzi podkreślił, że sprawa ta buzi uzasadniony sprzeciw ze strony mieszkańców Gminy Krościenko Wyżne.
Zaznaczył, że - “Kwestia rozwoju gminy Krościenko Wyżne jako radnemu z dwóch gmin, czyli gminy Miejsce Piastowe i Krościenka Wyżnego leży mi na sercu”.
Jak poinformował podczas swojego wystąpienia Andrzej Guzik, 31 sierpnia Zarząd Powiatu Krośnieńskiego przyjął jednogłośnie stanowisko w sprawie obwodnicy Miejsca Piastowego.
“Ze względu na konieczność zmniejszenia natężenia ruchu drogowego w centrum Miejsca Piastowego oraz zapewnienia rozwoju Powiatu Krośnieńskiego optymalnym wariantem przebiegu obwodnicy Miejsca Piastowego jest wariant nr 1 z całkowitym pominięciem podwariantu 1. Zarząd Powiatu Krośnieńskiego stoi również na stanowisku, że dla prawidłowego funkcjonowania ruchu drogowego na terenie powiatu i miasta Krosna koniecznym jest: 1.Wydłużenie istniejącej w obrębie miasta Krosna drogi dwujezdniowej w ciągu DK 28 i polaczenie jej z planowana obwodnicą. 2.Podłączenie planowanej obwodnicy do węzła Miejsce Piastowe projektowanej drogi ekspresowej S19”.
Wicestarosta krośnieński wyjaśnił, że potocznie używany zwrot “Podwariant 1a” nie jest prawidłowy, ponieważ w Uchwale zarządu jest mowa o “Podwariant 1”.
Autor: Michał Niżnik
Zdjęcia: Michał Niżnik