FIA Hill Climb Masters to rozgrywany od 2014 roku prestiżowy wyścig w portugalskiej Bradze, w którym udział biorą najlepsi kierowcy z Europy. W tegorocznej edycji, która odbyła się w dn. 9-10 października do walki stanęło 153 kierowców z 19 państw.
W tym roku w zawodach udział wzięło aż 14 polskich zawodników, którzy uzyskali możliwość startu zajmując czołowe miejsca w FIA EHC (Mistrzostwa Europy FIA w Wyścigach Górskich), FIA IHC (Międzynarodowy Puchar FIA w Wyścigach Górskich) oraz w Górskich Samochodowych Mistrzostwach Polski. Wśród reprezentantów naszego kraju znalazł się również Krośnianin Jakub Ulanowski startujący w Mitsubishi Lancerze.
Ulanowski prezentował świetną jazdę przez cały weekend, dzięki czemu zakończył rywalizację na pierwszym miejscu w grupie 3. Co ciekawe był również najszybszym zawodnikiem poniżej 25. roku życia w Kategorii 1.
Świetnie spisali się również pozostali Polacy, którzy zdominowali rywalizację w portugalskiej Bradze. Szymon Łukaszczyk, Michał Ratajczyk i Daniel Stawiarski zajęli trzy pierwsze miejsca w kategorii 1 i dzięki temu całe podium w Portugali było biało-czerwone.
Gratulujemy świetnych występów i zdobytych medali!
Pozycje Polaków w FIA Hill Climb Masters 2021 Braga – Kategoria 1:
1. Szymon Łukaszczyk
2. Michał Ratajczyk
3. Daniel Stawiarski
4. Dubai
11. Mariusz Stec
13. Jędrzej Szcześniak
14. Jakub Ulanowski
15. Sebastian Stec
23. Bartosz Grzelecki
32. Bartłomiej Madziara
35. Konrad Biela
42. Pumba
47. Piotr Ilnicki
58. Anna Gańczarek-Rał
AKTUALIZACJA:
Polacy zdominowali wyścig mistrzów w Portugalii
W zakończonej czwartej edycji wyścigu mistrzów – FIA Hill Climb Masters, polscy zawodnicy startujący w kategorii 1 ( auta z nadwozie zamkniętym) zajęli pierwsze cztery miejsca. Zawody wygrał Zakopiańczyk, Szymon Łukaszczyk, ze srebrnym medalem z Bragi wyjechał Michał Ratajczyk, na trzecim miejscu sklasyfikowano Daniela Stawiarskiego. Tuż za podium znalazł się Dubai, tegoroczny Mistrz Europy w Gr. 2. Wszyscy startowali Mitsubishi Lancerami.
Piękna, słoneczna pogoda, tysiące kibiców wzdłuż 3 – kilometrowej trasy i aplauz przy każdym przejeździe kierowców z czołówki zawodów; czwarta edycja FIA Hill Climb Masters ma niepowtarzalną atmosferę wyścigowego święta. Na starcie wyścigu stanęło 153 kierowców, w tym 14 zawodników reprezentujących Polskę i Polski Związek Motorowy.
Już pierwszy podjazd wyścigowy pokazał, że Polacy nie mają sobie równych w Europie. Najszybciej w stawce aut „z dachem” pojechał Daniel Stawiarski (tegoroczny Mistrz Polski), wyprzedzając Szymona Łukaszczyka o 0,193 sekundy i Michała Ratajczyka o 0,805 sekundy. Jakub Ulanowski (Mitsubishi Lancer) klasyfikowany w kategorii U25 był trzeci wśród najmłodszych kierowców, wygrywając także swoją grupę.
W drugim podjeździe kolejność w czołówce była identyczna. O pechu może mówić Ulanowski, który miał, na szczęście niegroźną awarię. Kontakt z barierą zaliczył groźny konkurent Polaków, Ronnie Bratschi (Mitsubishi Lancer).
W ostatnim podjeździe wyścigowym przyspieszył Łukaszczyk i z czasem 1:14,267 zwyciężył w Kat.1. Drugi na mecie Michał Ratajczyk stracił do Łukaszczyka zaledwie 0,191 sekundy, trzeci – Stawiarski był w swoim najlepszym podjeździe wyścigowym wolniejszy o zaledwie 0,442 sekundy. Tak zbliżone wyniki pokazały, jak wyrównana była walka. Średnia prędkość Polaków na trzykilometrowym fragmencie trasy wyścigu Rampa de Falpera (to portugalska runda - FIA EHC Mistrzostw Europy FIA w Wyścigach Górskich) wyniosła 144 km/h, na prostym odcinku przed metą kierowcy Lancerów jechali nawet 230 m/h, budząc zachwyt kibiców.
Podczas ceremonii wręczania nagród u stóp górującego nad miastem wzgórza, na którym ulokowano sławne sanktuarium maryjne Sanmeiro, polscy kierowcy jeszcze kilka razy pojawiali się na podium. Łukaszczyk, i Stawiarski odebrali puchary za pierwsze i drugie miejsce w Gr. 1, Ratajczyk i Dubai byli najszybsi w Gr 2, w Grupie 3 najszybszym kierowca okazał się Kuba Ulanowski, który wyprzedził o zaledwie 0,259 sekundy Sebastiana Steca ( Ford Fiesta).
W Grupie 5 na czwartym miejscu się ( i odebrał puchar) Piotr Ilnicki( Honda Civic), który niezbyt miał jak rywalizować z konkurentami, dysponującymi samochodami z sekwencyjnymi skrzyniami biegów. Podobny problem miała także Anna Gańczarek – Rał (Honda Civic), reprezentująca Polskę w kategorii pań. Konkurentki dysponowały znacznie autami, a zwyciężczyni tej klasyfikacji, Brytyjka Olivia Cooper startowała lekki i bardzo szybkim bolidem Force TA Suzuki.
Sławomir Farbaniec
Źródło: Górskie Samochodowe Mistrzostwa Polski, FIA, Polski Związek Motorowy
Zdjęcia: Agencja UMA