Wszystko to dzięki dofinansowaniu z Ministerstwa Kultury Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
Projekt miał na celu podniesienie kompetencji kadr kultury w Krośnie oraz zainicjowanie partnerskiej sieci relacji pomiędzy uczestnikami i uczestniczkami projektu. Stwarzał również warunki do dzielenia się wiedzą, a warsztaty prowadzone były aktywnymi metodami: teoria poparta przykładami, praktyczne ćwiczenia, nowoczesne sposoby pracy. To pierwszy tak rozbudowany projekt szkoleniowy dla krośnieńskich działaczy kultury. Inwestycja w kapitał ludzki, kompetencje i umiejętności będzie przynosić korzyści jeszcze przez długi czas.
- Oprócz pierwszego, oczywistego i najważniejszego celu „ZOOMu. Na kulturę” czyli podniesienia kompetencji lokalnych kadr kultury - doskonale zrealizowaliśmy cel poboczny. Przez wspólny udział w projekcie zacieśniliśmy relacje, mieliśmy czas na wymianę doświadczeń i pomysłów, lepsze poznanie się. To wartość sama w sobie - mówi Ewelina Jurasz, dyrektorka krośnieńskiego BWA, które było operatorem zadania.
Warsztaty, w jakich wzięli udział uczestnicy i uczestniczki oscylowały wokół ważnych dla kultury tematów, m.in.: o tym jak określić misję i wizję instytucji i podążać wyznaczoną drogą, o budowaniu marki instytucji, PR marketingu i komunikacji w kulturze czy edukacji i pedagogiki. Ponadto pojawiały się tematy związane z dostępnością i współpracą z osobami z niepełnosprawnością czy wolontariatem w instytucji. Warsztaty prowadzone były przez osoby z bogatym doświadczeniem, znane i cenione w środowisku kulturalnym min. Pawła Kamińskiego - doświadczonego menadżera i animatora kultury, autora bloga menedżerkultury.pl, Łukasza Słoniowskiego - wiceprezesa Krakowskiego Parku Technologicznego, tutora w programie Liderzy Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, czy Grzegorza Jędrka - specjalistę marketingu w kulturze, twórcę bloga kulturawniedoczasie.pl.
Warsztaty, które odbyli uczestnicy ZOOM-u prowadzone były w metodach angażujących uczestników, wymuszających interakcję i współpracę.
- Dla nas, pracujących na co dzień w sektorze kultury i tworzących ją w naszym mieście, najcenniejszym doświadczeniem było odwiedzenie innych ośrodków kulturalnych. Nasze wspólne spotkania podczas wyjazdów i warsztatów utwierdziły nas w przekonaniu, że wszyscy zmagamy się z podobnymi problemami, mamy też podobne marzenia. Warto w pewnych kwestiach działać wspólnie - mówi jedna z uczestniczek projektu.
W trakcie wizyt studyjnych uczestnicy i uczestniczki odwiedzili ważne i prężnie działające instytucje kultury, min. Nowohuckie Centrum Kultury, Muzeum Fotografii w Krakowie, Galerię Labirynt w Lublinie, MOCAK, Centrum Spotkania Kultur w Lublinie czy Dom Słów - również w Lublinie. Spotkali się tam z pracownikami, kierownikami i kierowniczkami działów a niekiedy z dyrektorami.
„ZOOM. Na kulturę” dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Wnioskodawcą oraz operatorem zadania jest Biuro Wystaw Artystycznych w Krośnie a partnerami: Gmina Miasto Krosno, Wydział Kultury i Dziedzictwa Narodowego Urzędu Miasta Krakowa, Wydział Kultury Urzędu Miasta Lublin, Regionalne Centrum Kultur Pogranicza w Krośnie, Muzeum Rzemiosła w Krośnie oraz Etnocentrum Ziemi Krośnieńskiej.
Artykuł sponsorowany