W tym roku Targi Techniki Motoryzacyjnej odbyły się w tym roku w Poznaniu w dniach 7-10 kwietnia. Po dwóch latach pandemicznych, wiele osób wreszcie mogło się spotkać na największych targach motoryzacyjnych w Polsce. Wśród zapaleńców motoryzacji nie brakuje młodych ludzi i to dla nich tradycyjnie organizowane są dwa finały konkursów ogólnopolskich dla młodzieży szkół mechanicznych i samochodowych.
W tym roku w trakcie Targów odbyły się dwa finały ogólnopolskie:
- XI Mistrzostwa Mechaników
- XXVIII Ogólnopolski Turniej Wiedzy Samochodowej
Grupa V8 Team z Bydgoszczy zorganizowała 7 kwietnia br. XI Mistrzostwa Mechaników w kategorii Młody Mechanik. Nie zabrakło uczniów z krośnieńskiego Mechanika. Do finału ogólnopolskiego zakwalifikowało się 33 drużyny spośród 3400 drużyn startujących w półfinałach, a w tym 3 dwuosobowe drużyny z Zespołu Szkół Mechanicznych w Krośnie. Organizatorzy wymyślili w finale dla młodzieży wiele skomplikowanych zadań. Trzeba jeszcze dodać, że co prawda Turniej jest pod patronatem Ministra Edukacji Narodowej, to jednak najwięksi przedstawiciele firm motoryzacyjnych i mechanicznych są jego autorami.
Brana jest pod uwagę nie tylko wiedza wynikająca z podstawy programowej dla technika pojazdów samochodowych i technika mechanika, ale przede wszystkim kluczowe umiejętności i wiedza przydatne w firmach nowoczesnych technologii. Eliminacje są tak skonstruowane, że najlepsi uczniowie muszą pokazać nie tylko wysoki poziom wiedzy i umiejętności, ale wszystko to, co jest kluczowe w zakresie kompetencji na rynku motoryzacyjnym i mechanicznym. Nie przypadek też zdecydował o wybraniu miejsca na przeprowadzenie finału ogólnopolskiego tego Turnieju. Międzynarodowe Targi Motoryzacyjne w Poznaniu – to największa w każdym roku impreza biznesowa w Polsce. Dlatego w cieniu tych targów są przeprowadzane także ważne i prestiżowe finałowe ogólnopolskie turnieje branżowe.
Pierwsza z konkurencji polegała na odbyciu praktyk jednego dnia w serwisie BMW i była przeprowadzona symulacyjnie z sytuacjami, które mogą zaistnieć w rzeczywistości. Trzeba było podejmować właściwe decyzje jako pracownik biura obsługi klienta. Inne zadania to diagnostyka czujników TPMS (sprawdzenie czujników ciśnienia powietrza w ogumieniu) czy diagnostyka magistrali CAN z użyciem oscyloskopu.
Konkurencje zorganizowana przez Orlen Platinum związane były z omówieniem płynów chłodzących (zasady mieszania, rodzaje, właściwości itp.), zasadą działania mechanizmu różnicowego oraz na rozróżnieniu olejów, a szczególnie do samochodów osobowych z silnikiem diesla wyposażonym w filtr dpf.
Firma Varta skupiła się na badaniu i sprawdzeniu sprawności akumulatora.
Przedstawiciele firmy Chabin zorganizowali stanowisko, na którym należało zdiagnozować silnik z kosiarki do trawy i wymienić sondę lambda generującą błędy w pamięci sterownika. Zadanie od firmy Neo Tools polegało na wymianie wtryskiwacza common rail w silniku v6 Mercedesa oraz omówieniu sposobu jego wymiany.
Jak zwykle przedstawiciele zakładów Filtron oparli się na swoich produktach i prosili o dopasowanie filtrów do odpowiednich zastosowań np. kabinowy, paliwa, oleju itp. Kierowca wyścigowy Karol Duda zaproponował omówienie systemu dolotowego ITB w samochodzie rajdowym oraz określenie nazwy czujnika znajdującego się na ramieniu gałki do zmiany biegów w sekwencyjnej skrzyni biegów.
Przyjęcie samochodu do warsztatu (wskazanie uszkodzeń karoserii) zaproponowała firma Neptis s. a. znana wszystkim z dystrybucji aplikacji Yanosik. No i wreszcie Integra zaproponowała przyjęcie nowego samochodu marki Porsche do warsztatu z pomocą systemu INTEGRA CAR.
Jak widać, stopień trudności był bardzo zróżnicowany i opierał się na realnych zagadnieniach wymyślonych przez ludzi z branży.
W finałach XI Mistrzostw Mechaników, drużyna ZSM Krosno w składzie: Michał Gacek i Kacper Krępulec zajęła ostatecznie 2 miejsce zespołowo a Kacper Krępulec okazał się być indywidualnie najlepszym Młodym Mechanikiem. Kacper został też wyróżniony przez Jakuba Przygońskiego – reprezentanta Polski w wyścigach motocyklowych i samochodowych m. in. w rajdzie Paryż – Dakar, zaproszeniem na miesięczny staż z Kubą i jego teamem.
Bardzo ucieszyła świetna postawa naszych reprezentantów, ale jak się później okazało, nie był to koniec sukcesów uczniów naszej szkoły.
W dniu 8 kwietnia br. rozegrał się XXVIII Ogólnopolski Turniej Wiedzy Samochodowej. Do półfinału zakwalifikowało się około 430 uczniów z całej Polski. Niestety w finale mogło wziąć udział niewielu, bo tylko 5 uczniów technikum i 5 uczniów branżowej szkoły I st.
Zadania półfinałowe rozgrywane były w sali, gdzie uczniowie za pomocą specjalnych pilotów odpowiadali na zadawane pytania w kilku kategoriach:
1. Diagnostyka czujników i elementów wykonawczych z wykorzystaniem pomiarów oscyloskopowych
2. Oleje silnikowe
3. Diagnostyka elementów elektronicznych i mechatronicznych samochodów
4. Silniki spalinowe
5. Diagnostyka samochodowa
6. Klimatyzacja
Liczyła się trafność odpowiedzi, ale zarazem czas.
Już na półmetku okazało się, że Kacper Krępulec w kategorii Technikum uplasował się po testach na 1 miejscu, wyprzedzając o ułamki punktu pozostałych 4 uczniów. Dopiero finał wyłonił zwycięzcę i pokazał wielką klasę reprezentanta naszej szkoły. Kacper Krępulec zdobył pierwsze miejsce indywidualnie. Kacper zdeklasował swoich konkurentów, wyprzedając ich aż o 9 punktów. Rozwiązywanie przez niego zadań praktycznych głównie na tablicach dydaktycznych firmy Mechatronika wzbudziło duży szacunek u sędziów. Godziny spędzone na zajęciach teoretycznych i praktycznych w laboratoriach Regionalnego Centrum Edukacji Zawodowej i Nowoczesnych Technologii w ZSM - przyniosły oczekiwane efekty.
Gratulujemy drużynie i Kacprowi za uzyskanie pierwszego miejsca w Polsce w tak trudnym i prestiżowym turnieju. Opiekunami drużyny byli: Piotr Boś i Roman Szajna.
Źródło: ZSM Mechanik