Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
wtorek, 26 listopada 2024 14:49
Reklama dotacje rpo
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Sukces uczniów krośnieńskiego "Mechanika". Zajęli 4. miejsce na Olimpiadzie Techniki Samochodowej

Ogólnopolski finał XXIII Olimpiady Techniki Samochodowej odbył się w Centrum Szkoleniowym firmy Bosch w Warszawie. Najlepsi uczniowie musieli wykazać się wiedzą technika pojazdów samochodowych rozszerzoną o wiedzę i umiejętności dotyczące nowinek technicznych.
Sukces uczniów krośnieńskiego "Mechanika". Zajęli 4. miejsce na Olimpiadzie Techniki Samochodowej

Autor: Archiwum ZSM Krosno

Do pierwszego etapu olimpiady zgłosiło się około 2500 uczniów ze 100 szkół o profilu samochodowym z całej Polski. Nad poziomem merytorycznym czuwali pracownicy naukowi Politechniki Warszawskiej. Do drugiego etapu zakwalifikowało się 293 uczniów.

Finał rozpoczął test złożony z 40 skomplikowanych pytań. Uczniowie na rozwiązanie go mieli 45 minut.

Kilka z nich dotyczyły obliczeń związanych z parametrami pracy silnika spalinowego, obwodów elektrycznych, układów hydraulicznych i pneumatycznych, a także wytrzymałości materiałów.

Na podstawie testu została wyłoniona grupa finalistów, którzy próbowali swoich sił wykonując zadania na samochodach, ale najczęściej z zakresu mechatroniki samochodowej.

W tym roku do finału konkursu dotarło 13 uczniów z 7 szkół. Znalazło się tam też dwóch uczniów z krośnieńskiego Mechanika. Byli to Michał Gacek i Tomasz Jodłoski ze swoim opiekunem Piotrem Bosiem.

Finał polegał na wykonaniu dwóch zadań. Na każde z nich było przeznaczone 15 minut.

Pierwsze polegało na wykryciu przyczyn usterek i ich usunięciu w silniku o zapłonie samoczynnym 2.0 TDI wyposażonym w zasobnikowy układ wtryskowy Common Rail. Jego użytkownik zgłosił nierównomierną pracę na biegu jałowym, zwiększone zużycie paliwa i stale świecącą się kontrolkę "check engine".

- Testerem diagnostycznym należało znaleźć wadę. Polegała ona na nieprawidłowym działaniu pracy wtryskiwacza piezoelektrycznego pierwszego cylindra - opowiada Piotr Boś. Dodaje, że po sprawdzeniu organoleptycznym oraz wartości rzeczywistych tego komponentu stwierdzono, że klasyfikuje się on do wymiany. - Należało opisać proces demontażu i montażu nowego wtryskiwacza pamiętając o zachowaniu czystości oraz bezpieczeństwa pracy w warsztacie samochodowym.

Drugie zadanie dotyczyło sprawdzenia poprawności działania układów sterowania silnika o zapłonie iskrowym i automatycznej skrzynki biegów samochodu osobowego VW Golf VI oraz wykrycia ewentualnych niesprawności tych zespołów.

- Należało sprawdzić poprawność działania kontrolek na tablicy rozdzielczej oraz określić czy błąd, który był zapisany w sterowniku powinien spowodować wyświetlanie się kontrolki MIL na tablicy wskaźników - opowiada Piotr Boś.

Zaznacza, że świetna współpraca, duże zaangażowanie i wielki wkład pracy włożony przez uczniów zaowocował bardzo dobrymi wynikami i wysoką pozycją – IV miejsce Zespołu Szkół Mechanicznych w Krośnie w ogólnopolskim rankingu szkół samochodowych.

- Dobry kontakt z nowoczesną techniką był możliwy dzięki wyposażeniu pracowni Centrum Kształcenia Zawodowego w Zespole Szkół Mechanicznych im. Stanisława Staszica w Krośnie - podkreśla Piotr Boś.

Autor: tom
Zdjęcia: Archiwum ZSM Krosno



Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama
Reklama
PRZECZYTAJ