Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
wtorek, 26 listopada 2024 15:37
Reklama dotacje rpo
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Studenci KPU w Krośnie osiągnęli cel założony na Shell Eco-Marathon. Pobili rekord Polski

Tegoroczna edycja prestiżowych zawodów dla młodych konstruktorów – Shell Eco-Marathon – była już piątym startem studentów Koła Naukowego Rotor, działającego przy Karpackiej Państwowej Uczelni w Krośnie. W 2016 roku uzyskali wynik 133 kilometrów przejechanych na jednym litrze paliwa. W tym roku zbliżyli się do tysiąca.
Studenci KPU w Krośnie osiągnęli cel założony na Shell Eco-Marathon. Pobili rekord Polski

Autor: Tomasz Jefimow

Dziś (7 lipca) studenci i opiekunowie KN Rotor, wspólnie z władzami krośnieńskiej uczelni pochwalili się oficjalnie wynikiem osiągniętym na zawodach rozegranych we francuskim Nogaro.

Krośnianie na torze Paul Armagnac rywalizowali z 34 zespołami. Wśród nich były ekipy z Politechniki Lubelskiej oraz Łódzkiej. Wśród pojazdów skonstruowanych w Polsce, "Piła" z KN Rotor była najlepsza, w Europie – zajęła ósme miejsce.

Jak wyglądały zawody?

Najpierw była inspekcja techniczna, której przejście dla ekipy KN Rotor było planem minimum. - Przeszliśmy ją jak burza, jako jedni z trzech pierwszych - podkreśla Tomasz Kosztyła. Zaznacza, że wynikło to z doświadczenia i rzetelnej pracy.

W kolejnych dniach bolid "Piła" wyjechała na tor. - Do pokonania mieliśmy 10 okrążeń toru, po 1,6 kilometra każde - opowiada Tomasz Kosztyła. Zaznacza, że kierowca musiał zmieścić się w czasie 38 minut. - To daje średnią prędkość 27 kilometrów na godzinę.

Bolid przez lata się zmieniał, niezmienione jest tylko poszycie. - Zastosowaliśmy rozwiązania nie pod kątem wyniku, bo na tym zbytnio nam nie zależało, testowaliśmy części do nowego pojazdu - mówi Tomasz Kosztyła. - Okazało się, że sprawdzają się bardzo dobrze.


Czytaj też: Studenci Karpackiej Państwowej Uczelni jadą na Shell Eco-marathon. Celem jest pobicie rekordu Polski


KN Rotor we Francji uzyskał wynik 963 kilometrów przejechanych na jednym litrze etanolu.

- W drugiej próbie osiągnęliśmy 1 111 kilometrów, ale zabrakło nam 30 sekund do zmieszczenia się w czasie - mówi Tomasz Kosztyła.

Ostatecznie krośnianie zajęli pierwsze miejsce w Polsce wśród prototypów z silnikami spalinowymi i 8 w Europie wśród prototypów napędzanych silnikami spalinowymi.

963 kilometry to też nowy rekord Polski. Wcześniej wynosił 837 kilometrów i ustanowili go w 2017 roku studenci Politechniki Łódzkiej.

- Teraz naszym cichym marzeniem jest wywindowanie rekordu, aby nikt nigdy nie był w stanie go pobić, żeby Krosno było na stałe w historii - mówi Tomasz Kosztyła.

Studenci i opiekunowie KN Rotor chcą tego dokonać już nowym pojazdem. - Będzie to przełomowa konstrukcja, dzięki zastosowaniu nowoczesnych materiałów kompozytowych - podkreślają.

"Piła II", w porównaniu do swojej poprzedniczki, nie będzie posiadała ramy. Będzie to konstrukcja samonośna z włókien węglowo-aramidowych.

Członków KN Rotor czeka sporo pracy przed przyszłorocznymi zawodami. Zapowiadają, że pracują nad dokończeniem budowy silnika spalinowego własnej konstrukcji. - Będzie to silnik długoskokowy, pracujący w obiegu Atkinsona, bez układu chłodzenia - tłumaczą.

W planach jest też wykonanie elementów układu jezdnego, kierowniczego i hamulcowego.

Zapowiadają, że Piłę i Piłę II będzie można już porównać podczas Karpackich Klimatów.

W skład ekipy która reprezentowała KN Rotor we Francji wchodzili: Aleksandra Muszyńska i Julia Gawłowska (kierowcy), Amelia Wojciechowska (menager), Dawid Misołek, Dawid Stanisz, Bartłomiej Kielar, Szymon Wojciechowski oraz opiekunowie koła: Tomasz Kosztyła, Krzysztof Ochałek i Michał Hebzda.

KN Rotor dziękuje za pomoc firmom, które wspierają ich w realizacji projektu: Unimetal Recycling, Symkom Ansys, Fabryka 4x4, Ecoline, Autokram, SolidExpert, Wietpol, Eba, AutoExpert, Impuls, Makland, Dioxid, EuroSim3, Mr. Car, Krosglass, Krosbat, Laminex..

Autor: Tomasz Jefimow
Zdjęcia: Tomasz Jefimow, KN Rotor



Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
PRZECZYTAJ