W ramach projektu „Kreatywny i innowacyjny nauczyciel w szkole XXI wieku” pięcioosobowa grupa nauczycieli wzięła udział w tygodniowym szkoleniu „Niekonwencjonalne metody nauczania” w Hiszpanii. Było to już drugie szkolenie w ramach wymienionego projektu. Pierwsze „Szkoła uczy krytycznego myślenia”, również dla pięcioosobowej grupy nauczycieli, odbyło się w Barcellona Pozzo di Gotto na Sycylii na przełomie czerwca i lipca tego roku.
Celem kursu w Grenadzie, podobnie jak w przypadku szkolenia na Sycylii, było poznanie przez nauczycieli takich metod i technik nauczania, które wdrażane w bieżącej pracy nauczyciela pozwolą na kształtowanie i rozwijanie u uczniów tzw. umiejętności „4C” – komunikacji, współpracy, krytycznego myślenia i kreatywności, czyli kompetencji kluczowych. Rozwinięcie u uczniów kompetencji „4C” zwanych również kompetencjami przyszłości jest we współczesnej edukacji konieczne, ponieważ jednym z głównych zadań szkoły jest przygotowanie młodego człowieka do sprawnego funkcjonowania na dynamicznym i wymagającym rynku pracy.
Kompetencje „4C” dopiero od niedawna włączane są w proces edukacji w polskiej szkole. Niestety nauczanie „pod egzamin ósmoklasisty i egzamin maturalny”, brak znajomości niekonwencjonalnych metod i form pracy z uczniem oraz metodologii STEAM sprawiają, że proces transformacji przebiega bardzo powoli i nie przynosi oczekiwanych rezultatów. Żeby nauczyć uczniów współpracy, rozwinąć u nich innowacyjne i twórcze podejście do rozwiązywania problemów, nauczyć ich efektywnej komunikacji i w końcu nauczyć ich krytycznego myślenia, konieczne jest ciągłe doskonalenie warsztatu pracy przez nauczycieli. To właśnie od nich zależy, jak będzie przebiegał proces edukacyjny, czego nauczą się uczniowie i które kompetencje będą mieli możliwość kształtować w trakcie lekcji!
Szkoła Podstawowa w Ustrobnej od kilku lat wspiera rozwój zarówno swoich uczniów jak i nauczycieli, dzięki realizacji projektów m.in. Erasmus + z sektora Edukacji szkolnej (Akcja 1 – Mobilność edukacyjna i Akcja 2 – Współpraca organizacji i instytucji).
Szkolenie zostało zorganizowane we współpracy z działającą od 2014 r. hiszpańską firmą Universal Mobility, która prężnie działa w Andaluzji i zajmuje drugą pozycję pod względem liczby realizowanych projektów Erasmus+ z każdego sektora zarówno jako wnioskodawca, jak i partner.
Zakres tematyczny szkolenia „Niekonwencjonalne metody nauczania” został uzgodniony z hiszpańskim tutorem i dostosowany do indywidualnych potrzeb nauczycieli i uczniów. W szkoleniu, które odbywało się w języku angielskim, poza kadrą ze Szkoły Podstawowej w Ustrobnej brały również udział osoby związane z sektorem edukacji spoza Polski, co umożliwiło m. in. wymianę doświadczeń i dobrych praktyk.
W trakcie szkolenia nauczyciele nie tylko poznali niekonwencjonalne metody nauczania, ale przede wszystkim nauczyli się sami przygotowywać innowacyjne i niekonwencjonalne lekcje z wykorzystaniem m. in. metody „Trzech krzeseł” Disneya, modelu GROW, modelu dynamicznej nauki K. Vopela, cyklu Kolba. Beneficjenci projektu doskonalili ponadto umiejętność świadomego wykorzystania mowy ciała, języka pisanego i mówionego, technologii video, audio, fotografii i różnych rekwizytów w trakcie prowadzenia zajęć. Dużym atutem szkolenia było wprowadzenie przez prowadzącą elementów coachingu, co pozwoliło nauczycielom nie tylko lepiej zrozumieć samych siebie, ale także odkryć „na nowo” swoje możliwości i predyspozycje!
Plan pięciodniowego pobytu w Grenadzie był bardzo napięty, ponieważ nauczyciele chcieli w pełni wykorzystać spędzony tu czas i poznać również kulturę, przyrodę oraz niezwykłą kuchnię Andaluzji!
W wolnym czasie udało im się zwiedzić Grenadę w tym Alhambrę, dzielnice Sacromonte i Albaicín, uczestniczyć w pokazie tańca flamenco, zobaczyć Frigiliany i Nerji czy zasmakować arabskich specjałów. Te wyjątkowe wrażenia na zawsze pozostaną w pamięci uczestników szkolenia.
Od pierwszego września bieżącego roku nauczyciele będą wdrażać na prowadzonych przez siebie zajęciach zdobytą w trakcie szkoleń na Sycylii i w Hiszpanii wiedzę i umiejętności, będą także dzielić się wiedzą z pozostałymi nauczycielami w ramach WDN, a zespół projektowy zacznie przygotowywać się do opracowania raportu końcowego.
To jednak nie koniec przygody nauczycieli ze Szkoły Podstawowej z Ustrobnej z projektami Erasmus+! Już w przyszłym roku dwie pięcioosobowe grupy wyjadą do Faro w Portugalii. Pierwsza grupa weźmie udział w jobshadowing (obserwacja pracy) w Agrupamento de EscolasTomás Cabreira a druga grupa weźmie udział w tygodniowym szkoleniu „Zarządzanie procesem grupowym w pracy nauczyciela” zorganizowanym przez firmę Magic Sinderella Lda.
Więcej zdjęć z pobytu w Hiszpanii (kliknij)
Autor: Paweł Cisoń
Koordynator projektów Erasmus+ w SP Ustrobna