Temat projektu, to zagadnienia związane z wydarzeniami II wojny światowej. Głównym celem było zorganizowanie czterech mobilności, w czterech krajach partnerskich – na Słowacji, Litwie, w Polsce i w Norwegii. Młodzież, poprzez odwiedzanie miejsc historycznych oraz różnego rodzaju aktywności i spotkania ze świadkami tamtych trudnych czasów, miała możliwość zgłębić i lepiej zrozumieć historię swoich rodzinnych stron oraz innych miejsc na mapie Europy, które również zostały dotknięte wojną. Czas trwania projektu ze względu na sytuację pandemiczną został przedłużony – od 01.09.2019 do 31.08.2022 roku.
Pierwsze z cyklu spotkań odbyło się na Słowacji, w Świdniku, w dniach 04.11.2019-08.11.2019. W ciągu pięciu dni mobilności odbywały się panele dyskusyjno – warsztatowe poświęcone tworzeniu stron internetowych, związanych z tematyką projektu oraz jego logotypem, a także kurs fotografii. Uczestnicy projektu zwiedzali Świdnik oraz miejsca historyczne. Odwiedzili muzeum kultury ukraińskiej, brali udział targach świątecznych, gdzie prezentowali tradycyjne pieśni. Miała również miejsce wyprawa w Tatry Wysokie, spacer wokół jeziora Strba oraz zwiedzanie zamku Spis.
Kolejna mobilność odbyła się w Krośnie, w dniach 25.10.2021-29.10.2021 roku. Partnerzy projektu brali udział w zwiedzaniu miejsc historycznych Krosna, zamku w Odrzykoniu, w Bóbrce usłyszeli o początkach przemysłu naftowego. Podczas wycieczki do Krakowa, odwiedzili dzielnicę Kazimierz oraz fabrykę Schindlera. Uczniowie „Naftówki” przygotowali akademię, jej tematem była II wojna światowa. Gościem specjalnym był pan Zbigniew Osękowski, którego wspomnienia z czasów wojny zostały zaprezentowane przez uczennice pierwszej klasy. Następnie każdy kraj partnerski wykonał przedstawienie opisujące życie codzienne w czasach drugiej wojny światowej.
W dniach od 4.04.2022 do 10.04.2022 roku, grupa uczniów z projektu Erasmus+ miała brać udział w mobilności w Szawle na Litwie – kolejnej z cyklu wspólnych spotkań. Jednak sytuacja na wschodniej granicy oraz stan wyjątkowy na Litwie uniemożliwiły ten wyjazd. Dlatego zdecydowano się na mobilność online. Uczniowie z Litwy doskonale zagospodarowali czas i przygotowali mnóstwo aktywności, łącznie z wirtualnym spacerem po Litwie, pięknych zakątkach i zabytkach historycznych. Tematem tego spotkania były pieśni wojenne, w związku z czym wszyscy uczestnicy projeku przygotowali sporo prezentacji i opowiadań o tradycyjnych pieśniach z czasów II wojny światowej. Nauczyciel historii zabrał uczniów w fascynującą podróż po epokach, szczególną uwagę poświęcił państwu podziemnemu i działalności partyzanckiej w czasie II wojny światowej.
4 kwietnia, w ramach przygotowania do mobilności online, uczniowie z naszej „Naftówki” spotkali się z partnerami projektu ze Słowacji na wspólnej wycieczce w Sanoku, gdzie, oprócz odwiedzania miejsc związanych z II wojną światową, takich jak Golgota Wschodu czy Pomnika Synom Ziemi Sanockiej, wspólnie opracowano i nagrano litewską pieśń wojenną.
Ostatnim wspólnym spotkaniem był wyjazd do Norwegii, w dniach od 6 do 10 czerwca 2022 roku. Mobilność ta była zwieńczeniem i podsumowaniem wspólnej pracy w ramach projektu. Dla uczniów stanowiła ona wyprawę życia. Podczas wspólnych wycieczek po norweskich fiordach, na farmę rybną, czy też do miasta Bergen mieli okazję podziwiać zapierającą dech w piersiach przyrodę tego kraju, jego klimat i charakterystyczną architekturę, oraz degustować niezwykłe owoce morza. Zapoznali się również ze specyfiką norweskiego systemu edukacji.
Pomiędzy mobilnościami w kolejnych krajach partnerskich, miały również miejsce spotkania online, między innymi w związku ze świętami Bożego Narodzenia, czy Międzynarodowym Dniem Pamięci Ofiar Holokaustu.
Spotkania w grupach międzynarodowych, zarówno wyjazdy do Słowacji, Norwegii, mobilność w Krośnie, jak i spotkania online, były dla uczniów niepowtarzalną okazją poznania nowych, ciekawych ludzi z różnych stron świata. Uczyli się od siebie nawzajem kultury poszczególnych krajów, tradycji, obyczajów dnia codziennego. Sporo czasu przeznaczyli na rozmowy w języku angielskim związane z tematyką projektu, doskonaląc tym samym kompetencje językowe. Ponadto nabyli umiejętności fotograficzne oraz informatyczne, dzięki różnorodnym aktywnościom online.
W odniesieniu do założeń projektowych, młodzież uczyła się tolerancji do migrantów, uchodźców, by zrozumieć ich potrzebę akceptacji wśród środowisk lokalnych. Znaczącą rolę odegrały także spotkania z kombatantami wojennymi. Przedstawione przez nich historie przybliżyły uczniom czasy wojennych represji.
Udział w programie Erasmus+ „Future in the Past” był dla uczniów wielką, satysfakcjonującą przygodą. Wspaniałe krajobrazy, ciekawe miejsca, ciepła atmosfera spotkań, nowe znajomości i przyjaźnie, które z pewnością przetrwają próbę czasu – wszystko to razem pozostanie w pamięci i sercach młodych ludzi na zawsze.
Źródło: ZSNG Naftówka