Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie stacjonarnym?
Sklepy internetowe zamieszczają swoje witryny w wyszukiwarce Google i mediach społecznościowych, gdzie są one widoczne w wynikach wyszukiwania dla użytkowników sieci. Reklama sklepu internetowego na urządzeniach mobilnych i sprawne pozycjonowanie stron pozwalają skutecznie wypromować sklep.
W przypadku sklepów stacjonarnych działania mające na celu zwiększanie sprzedaży wygląda nieco inaczej - potencjalni klienci muszą go najpierw znaleźć, wejść do niego i poznać ofertę, a potem podjąć decyzję o dokonaniu zakupu. Na każdym z tych etapów możesz zachęcić ich nie tylko do zakupów większych, niż planowali, ale także do powtórnych zakupów. Jak?
Odpowiednie ułożenie towaru w sklepie
Odpowiednie ułożenie towaru w sklepie stacjonarnym ma bardzo duże znaczenie dla wysokości sprzedaży - chodzi o to, aby potencjalny klient, szukając interesującego go towaru, musiał przejść obok jak największej ilości towarów. Warto przypomnieć, że powinny one być rozlokowane na odpowiednich ekspozytorach.
Rolą ekspozytorów jest zapewnienie dobrej widoczności każdemu z produktów. Dlatego też w sklepie spożywczym napoje umieszczamy na innych stojakach niż pieczywo, owoce czy gumy do żucia. Nie masz nowoczesnych półek, wieszaków i stojaków? Sprawdź, co może Ci zaoferować producent ekspozytorów firma SIP.
Odpowiednie rozłożenie towaru na półkach
Aby zwrócić uwagę potencjalnego klienta na te towary, które najbardziej chcesz sprzedać, na przykład droższe i o lepszych parametrach, postaw je na wysokości jego wzroku - niezależnie od tego, czy sprzedajesz pieczywo, perfumy, czy narty - jest to skuteczny sposób generowania sprzedaży. W przypadku sklepów internetowych kampania produktowa (czy też reklama produktowa) także daje bardzo dobre wyniki.
Oznaczenie wybranych towarów
W sklepie internetowym produkty, na które chcesz zwrócić uwagę potencjalnych klientów, oznaczone są jako "top", "top seller", "hit sprzedaży" itp. W sklepie stacjonarnym można wykonać podobny zabieg - dobrze zaprojektowany ekspozytor będzie dawał Ci możliwość oznaczenia konkretnego produktu. Powinno być ono na tyle charakterystyczne, aby zwracać uwagę w gąszczu kolorowych produktów. Unikaj jednak przesady i nadmiernego zasypywania klienta tego rodzaju oznaczeń.
Warto też pamiętać, że sama wystawa sklepu powinna być zachęcająca i skłaniać do odwiedzin. Według badań aż 80% osób wchodzi do sklepu zachęconych witryną. Jak więc możesz powiększyć pulę Twoich klientów? Powinna się na niej znaleźć prosta i wyrazista reklama tekstowa z nazwą sklepu i odpowiednio pogrupowane produkty w atrakcyjnej i spójnej kompozycji kolorystycznej. Takie działania pomogą Ci promować sklep.
Dodatkowe produkty dostępne przy kasie podnoszą potencjał sprzedażowy
Aby zwiększyć sprzedaż Twojego sklepu, możesz również umieścić przy kasie dodatkowe produkty, na przykład uzupełniające jego podstawowe zakupy. Przykład? Wkładki, pasty, sznurówki, które klient może dokupić do butów wybranych z asortymentu Twojego sklepu. Powinny one być oczywiście dobrze wyeksponowane, aby klienci podchodzący do kasy mogli je zobaczyć. Może je polecać również sprzedawca, ale zawsze powinny przyciągać wzrok klienta.
Takie działanie nie tylko sprawia, że sprzedasz więcej, ale też odpowiada na oczekiwania klientów, którzy chcą sprawnie kupić wszystko w jednym miejscu. Nie wymaga ono większych nakładów finansowych, ale skłoni klientów do ponownych odwiedzin i kolejnych zakupów.
Podobnie możesz zrobić, jeśli prowadzisz własny sklep internetowy - jeśli klient zamawia na stronie Twojego sklepu internetowego na przykład włóczkę, możesz zaproponować mu do tego zakup szydełek, drutów lub innych praktycznych akcesoriów.
Proponowanie produktów uzupełniających i droższych zestawów
Sposób polega na zaproponowaniu potencjalnym klientom tańszych produktów czy zestawów produktów, a kiedy będą oni już gotowi je kupić, na podsunięciu im droższych i bardziej rozbudowanych. Oczywiście główną rolę do wykonania będzie miał w takim przypadku sprzedawca, który powinien mieć szeroką wiedzę na temat oferowanego przez siebie asortymentu i umieć, posługując się językiem korzyści, przedstawić zalety powiększonego zestawu.
Podobnie dzieje się z resztą w przypadku reklam wyświetlanych w sieci reklamowej Google Ads - wpisując w wyszukiwarkę Google dowolne hasło, otrzymujemy propozycję zakupu produktów w różnych przedziałach cenowych i zwykle nie wybieramy najtańszego. Widzimy, że wystarczy dopłacić stosunkowo niewielką kwotę, aby kupić towar lepszy od tego, który początkowo nas interesował.
Co jeszcze warto wiedzieć?
Aby zdobyć nowych klientów, warto korzystać z mediów społecznościowych, które pozwalają w dość krótkim czasie dotrzeć do sporej ilości osób potencjalnie zainteresowanych Twoimi produktami lub usługami. Stwórz także i prowadź stronę www.
Zarówno w sklepie stacjonarnym, jak i internetowym możesz zaoferować także darmową dostawę i atrakcyjne rabaty. Usług uzupełniających, które ułatwiają zakupy, jest zresztą znacznie więcej - pakowanie na prezent, dodatkowa gwarancja lub instalacja sprzętu - w oczach klientów są to praktyczne i profesjonalne rozwiązania, które pozwolą Ci zdobyć lojalność klientów.
Podobnie jak fachowe doradztwo i wysokiej jakości obsługa. Kompetentny i uprzejmy personel jest nie do przecenienia i stanowi jeden z najważniejszych filarów podnoszenia wyników sprzedażowych. Zawsze warto więc inwestować w zawodowy rozwój sprzedawcy.
Wszystkie powyższe sposoby zostały sprawdzone przez właścicieli małych i większych przedsiębiorstw i możesz na co dzień je obserwować przechadzając się po sklepach różnych branż - zobaczyć w jaki sposób towary rozłożone są na odpowiednio przygotowanych ekspozytorach, jakie produkty dostępne są przy kasach i w jaki sposób rozwiązane są pozostałe omówione w artykule kwestie.
Materiał zewnętrzny