Dlaczego modernizacja?
Jeżeli powstałby ranking modernizacji wozów strażackich, Star 266 z OSP Niebieszczany zająłby w nim wysokie miejsce. Oczywiście wysokie miejsce w tym rankingu zająłby Mercedes Unimog z OSP Rogi (zobacz).
Pod koniec 2022 roku do jednostki OSP Niebieszczany z powiatu sanockiego trafił Star 266, który przeszedł gruntowną modernizację. Oddajmy głos strażakom.
- Ktoś zapyta, dlaczego zmodernizowany StarMan, a nie nowy. Powody były dwa, pierwszy na forum publicznym przemilczymy a drugi znacznie istotniejszy to ten, że samochód taki miał dotrzeć do wszystkich, którzy mogą potrzebować strażackiej pomocy, a jak wiadomo w naszej wiosce i nie tylko w niej jest sporo wąskich i krętych dróg, gdzie duża ilość obecnie produkowanych i posiadanych przez strażaków samochodów pożarniczych ze względu na swoje gabaryty i właściwości jezdne będzie miała problem z szybkim dojazdem do miejsca zdarzenia. W takim dojeździe nie pomaga też okoliczny trudny, górzysty teren. Dodatkowo zależało nam na tym, aby ten wóz strażacki był wolny od elektroniki i to nam się udało zrealizować w 100%.
Star 266 nie do poznania
W ramach prac Star 266 zyskał między innymi nową kabinę MAN L2000, silnik przeszedł generalny remont, wymieniono: układy hamulcowy, pneumatyczny i chłodzenia, wały napędowe, wyciągarki i napędu autopompy, skrzynię biegów, instalację elektryczną, wszystkie elementy ze Stara 266 przeszły piaskowanie i zostały zabezpieczone farbami i lakierami, wzmocniono wszystkie resory piórowe, a mosty napędowe przeszły regenerację. Zabudowa samochodu została zakonserwowana, polakierowana i podwyższona do wysokości kabiny. Star otrzymał również nowe oświetlenie i maszt oświetleniowy.
Szczegóły:
- silnik: po kapitalnym remoncie produkcji MAN typ D0826 EURO2, 6-cylindrowy, turbodoładowany z intercoolerem o mocy 220KM
- osprzęt silnika nowy (turbosprężarka, pompa wody, rozrusznik, alternator)
- układ chłodzenia nowy
- skrzynia biegów ZF - 6-cio biegowa + bieg wsteczny, synchronizowana
- kabina MAN typ L2000 - odchylana hydraulicznie, wyciszona z poprawionym komfortem i fabryczną klimatyzacją
- skrzynia rozdzielcza typ SR-380M, po wymianie łożysk na nowe najlepszych światowych producentów oraz uszczelniaczy firmy Corteco, dzięki czemu są one praktycznie bezawaryjne oraz pozbawione wycieków
- wszystkie resory piórowe wzmocnione dzięki czemu pojazd wytrzymuje większe przeciążenia na nierównościach bezdroży
- mosty napędowe po regeneracji, elementy narażone na szybsze zużywanie, produkowane są ze specjalnych materiałów odpornych na ścieranie
- wzmacniana oś resorów, wzmocniona poprzez wtłoczenie dodatkowego wałka zapobiegającego łamaniu się osi piasty resoru
- nowy układ hamulcowy, nowe przewody hamulcowe, szczęki, cylinderki, sprężyny siłowniki i pompy
- hamulec postojowy działający bezpośrednio na koła pojazdu, pompy hamulcowe nowe, Polska BR-0107 oraz FTE
- nowy układ pneumatyczny
- zbiorniki, zawory, przewody, złącza, osuszacz powietrza nowe, stosowane w samochodach MAN, dzięki czemu układ ten przez wiele lat pozostanie czysty
- układ zasilania paliwem-zbiornik, czujnik, przewody nowe stosowane w samochodach MAN niepowodujące zanieczyszczeń paliwa
- nowa instalacja elektryczna budowana w całości do tego pojazdu. Odporna na trudne warunki terenowe. Brak jakichkolwiek komputerów i złącz diagnostycznych. Pojazd może naprawić prawie każdy mechanik i w każdych warunkach
- reflektory mijania oraz dalekosiężne w technologii LED ze światłem do jazdy dziennej wraz z osłonami przeciw uszkodzeniom, lampy tylne LED wraz z osłonami zmniejszającymi ryzyko uszkodzenia
- nowe koła na felgach bezdętkowych i oponach Michelin XZL o rozmiarze 365/80R20 (szersze od starowskich)
- wszystkie elementy pochodzące z samochodu STAR 266 były piaskowane, zabezpieczone farbami podkładowymi epoksydowymi oraz lakierowane farbą poliuretanową
- została również zmodernizowana zabudowa pożarnicza
- pojazd posiada także
- niezależne od siebie ogrzewanie postojowe Webasto kabiny oraz przedziału autopompy
- autopompę dwustopniową (wysokie ciśnienie)
- maszt pneumatyczny z najaśnicami LED
- system zraszaczy podwozia
- kamerę cofania i wiele innych dodatków.
Strażacy z OSP Niebieszczany dziękują za pomoc w modernizacji pojazdu, który będzie służyć jeszcze długie lata.
Pragniemy podziękować wszystkim, którzy w jakikolwiek sposób przyczynili się do tego, że nasza "furka" jest już na podziale bojowym w naszej remizie, w szczególności słowa podziękowania kierujemy do:
- Urząd Gminy w Sanoku
- Sołectwo Niebieszczany
- KG PSP oraz Komendant Powiatowy PSP w Sanoku
- POZ Centrum Medyczne Eskulap
- Strażacy z OSP Niebieszczany
- P.W. MOTODEMONT za współpracę, cierpliwość i porządnie wykonaną robotę.
Więcej zdjęć poniżej
krosno112.pl
zdjęcia: OSP Niebieszczany