Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
wtorek, 29 kwietnia 2025 23:14
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

OSP Niebieszczany. Tak powinno się modernizować stare strażackie Stary

Jeżeli powstałby ranking modernizacji wozów strażackich, Star 266 z OSP Niebieszczany zająłby w nim wysokie miejsce. Gruntowną modernizacją zajęła się firma Motodemont pod czujnym okiem i pomysłami druhów z Niebieszczan. Oglądając ten pojazd, ma się wrażenie, że tak zmodernizowanych Starów powinno być więcej. 
OSP Niebieszczany. Tak powinno się modernizować stare strażackie Stary

Autor: fot. archiwum OSP Niebieszczany

Dlaczego modernizacja?

Jeżeli powstałby ranking modernizacji wozów strażackich, Star 266 z OSP Niebieszczany zająłby w nim wysokie miejsce. Oczywiście wysokie miejsce w tym rankingu zająłby Mercedes Unimog z OSP Rogi (zobacz). 

Pod koniec 2022 roku do jednostki OSP Niebieszczany z powiatu sanockiego trafił Star 266, który przeszedł gruntowną modernizację. Oddajmy głos strażakom.

- Ktoś zapyta, dlaczego zmodernizowany StarMan, a nie nowy. Powody były dwa, pierwszy na forum publicznym przemilczymy a drugi znacznie istotniejszy to ten, że samochód taki miał dotrzeć do wszystkich, którzy mogą potrzebować strażackiej pomocy, a jak wiadomo w naszej wiosce i nie tylko w niej jest sporo wąskich i krętych dróg, gdzie duża ilość obecnie produkowanych i posiadanych przez strażaków samochodów pożarniczych ze względu na swoje gabaryty i właściwości jezdne będzie miała problem z szybkim dojazdem do miejsca zdarzenia. W takim dojeździe nie pomaga też okoliczny trudny, górzysty teren. Dodatkowo zależało nam na tym, aby ten wóz strażacki był wolny od elektroniki i to nam się udało zrealizować w 100%.

Star 266 nie do poznania

W ramach prac Star 266 zyskał między innymi nową kabinę MAN L2000, silnik przeszedł generalny remont, wymieniono: układy hamulcowy, pneumatyczny i chłodzenia, wały napędowe, wyciągarki i napędu autopompy, skrzynię biegów, instalację elektryczną, wszystkie elementy ze Stara 266 przeszły piaskowanie i zostały zabezpieczone farbami i lakierami, wzmocniono wszystkie resory piórowe, a mosty napędowe przeszły regenerację. Zabudowa samochodu została zakonserwowana, polakierowana i podwyższona do wysokości kabiny. Star otrzymał również nowe oświetlenie i maszt oświetleniowy.

Szczegóły:

  • silnik: po kapitalnym remoncie produkcji MAN typ D0826 EURO2, 6-cylindrowy, turbodoładowany z intercoolerem o mocy 220KM
  • osprzęt silnika nowy (turbosprężarka, pompa wody, rozrusznik, alternator)
  • układ chłodzenia nowy
  • skrzynia biegów ZF - 6-cio biegowa + bieg wsteczny, synchronizowana
  • kabina MAN typ L2000 - odchylana hydraulicznie, wyciszona z poprawionym komfortem i fabryczną klimatyzacją
  • skrzynia rozdzielcza typ SR-380M, po wymianie łożysk na nowe najlepszych światowych producentów oraz uszczelniaczy firmy Corteco, dzięki czemu są one praktycznie bezawaryjne oraz pozbawione wycieków
  • wszystkie resory piórowe wzmocnione dzięki czemu pojazd wytrzymuje większe przeciążenia na nierównościach bezdroży
  • mosty napędowe po regeneracji, elementy narażone na szybsze zużywanie, produkowane są ze specjalnych materiałów odpornych na ścieranie
  • wzmacniana oś resorów, wzmocniona poprzez wtłoczenie dodatkowego wałka zapobiegającego łamaniu się osi piasty resoru
  • nowy układ hamulcowy, nowe przewody hamulcowe, szczęki, cylinderki, sprężyny siłowniki i pompy
  • hamulec postojowy działający bezpośrednio na koła pojazdu, pompy hamulcowe nowe, Polska BR-0107 oraz FTE
  • nowy układ pneumatyczny
  • zbiorniki, zawory, przewody, złącza, osuszacz powietrza nowe, stosowane w samochodach MAN, dzięki czemu układ ten przez wiele lat pozostanie czysty
  • układ zasilania paliwem-zbiornik, czujnik, przewody nowe stosowane w samochodach MAN niepowodujące zanieczyszczeń paliwa
  • nowa instalacja elektryczna budowana w całości do tego pojazdu. Odporna na trudne warunki terenowe. Brak jakichkolwiek komputerów i złącz diagnostycznych. Pojazd może naprawić prawie każdy mechanik i w każdych warunkach
  • reflektory mijania oraz dalekosiężne w technologii LED ze światłem do jazdy dziennej wraz z osłonami przeciw uszkodzeniom, lampy tylne LED wraz z osłonami zmniejszającymi ryzyko uszkodzenia
  • nowe koła na felgach bezdętkowych i oponach Michelin XZL o rozmiarze 365/80R20 (szersze od starowskich)
  • wszystkie elementy pochodzące z samochodu STAR 266 były piaskowane, zabezpieczone farbami podkładowymi epoksydowymi oraz lakierowane farbą poliuretanową
  • została również zmodernizowana zabudowa pożarnicza
  • pojazd posiada także
    • niezależne od siebie ogrzewanie postojowe Webasto kabiny oraz przedziału autopompy
    • autopompę dwustopniową (wysokie ciśnienie)
    • maszt pneumatyczny z najaśnicami LED
    • system zraszaczy podwozia
    • kamerę cofania i wiele innych dodatków.

Strażacy z OSP Niebieszczany dziękują za pomoc w modernizacji pojazdu, który będzie służyć jeszcze długie lata.

Pragniemy podziękować wszystkim, którzy w jakikolwiek sposób przyczynili się do tego, że nasza "furka" jest już na podziale bojowym w naszej remizie, w szczególności słowa podziękowania kierujemy do:

  • Urząd Gminy w Sanoku
  • Sołectwo Niebieszczany
  • KG PSP oraz Komendant Powiatowy PSP w Sanoku
  • POZ Centrum Medyczne Eskulap
  • Strażacy z OSP Niebieszczany
  • P.W. MOTODEMONT za współpracę, cierpliwość i porządnie wykonaną robotę.

Więcej zdjęć poniżej

krosno112.pl

zdjęcia: OSP Niebieszczany



Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama
PRZECZYTAJ