Zdobywanie zagranicznego doświadczenia zawodowego, było możliwe dzięki realizacji przez szkołę projektu „Ja w Europie – marzenia się spełniają” realizowanego przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej w ramach programu Erasmus+ o numerze 2022-1-PL01-KA122-VET-000078283 w sektorze Kształcenie i szkolenia zawodowe, Akcja 1. Mobilność edukacyjna w latach 2021 – 27.
Uczestniczki obserwowały lekcje w Cesur - Centro Oficial de Formación Profesional oraz praktykę branżową uczniów w Fundación Cruzcampo Hospitality School.
Cesur to ośrodek szkolenia zawodowego, który oferuje ponad 67 oficjalnych kwalifikacji w różnych trybach, od nauki online, bezpośredniej i mieszanej do szkolenia dualnego. Obecnie Cesur posiada 25 ośrodków w hiszpańskich prowincjach: Malaga, Sewilla, Madryt, Badajoz, Cáceres, Murcia, Las Palmas de Gran Canaria, Santa Cruz de Tenerife i Saragossa i współpracuje z wiodącymi firmami (m.in. Indra, IKEA, Accenture), aby uczniowie mogli realizować obowiązkowy moduł Workplace Training.
Natomiast Factoria Cruzcampo to przedsiębiorstwo z ponad stuletnią historią, będące symboliczną ikoną dla lokalnej społeczności. Przedsiębiorstwo angażuje się w akcje społeczne, między innymi prowadzi Fundación Cruzcampo Hospitality School, gdzie organizowane są kursy branżowe profesjonalnej i nowoczesnej gastronomii umożliwiające uczniom rozwijanie umiejętności zawodowych w nowoczesnej branży hotelarskiej. Fundacja wspiera rozwój zawodowy i osobisty lokalnej społeczności także finansowo.
Fundowane stypendia umożliwiają zdobycie kwalifikacji zawodowych i zwiększają szanse na zatrudnienie. Uczestniczki mobilności poznały hiszpański system edukacji szczególnie branżowej, który oparty jest na dualnym trybie kształcenia zawodowego na poziomie podstawowym, średniozaawansowanym i zaawansowanym. Umożliwia on zdobycie kwalifikacji zawodowych dzięki harmonizacji procesów nauczania i uczenia się między instytucjami oświaty a pracodawcami. Następnie obserwowały, jak wygląda jego realizacja w praktyce.
Nauczycielki w Cesur obserwowały lekcje między innymi z takich przedmiotów jak: techniki kulinarne, podstawowe procesy ciastkarskie i cukiernicze, produkty kulinarne, desery w gastronomii, a także zwiedzały pracownie kształcenia zawodowego, oglądały ich wyposażenie, spotykały się z nauczycielami kształcenia branżowego szkoły partnerskiej i dyskutowały na temat dokumentacji nauczyciela, organizacji warsztatu pracy, programów nauczania, metod kształcenia, systemu oceniania, certyfikacji oraz wykorzystania w pracy nauczyciela aplikacji edukacyjnych.
Natomiast w czasie wizyt w Fundación Cruzcampo Hospitality School, poznawały firmę od wewnątrz, rodzaje jej działalności, wpływ na lokalną społeczność i oczywiście formy oraz metody praktycznej nauki zawodu. Wizyty stały się doskonałą okazją do poznania organizacji i kultury pracy w hiszpańskiej szkole oraz firmie.
Dodatkowo uczestniczki podszkoliły umiejętności językowe, komunikując się w języku angielskim i hiszpańskim. W trakcie pobytu nauczycielki wymieniały doświadczenia, dzieliły się dobrymi praktykami, zdobywały nową wiedzę i umiejętności zawodowe. Doskonaliły umiejętności personalne w międzynarodowym środowisku pracy oraz poznawały kulturę i tradycje Hiszpanii. Po powrocie będą się dzieliły wiedzą z innymi nauczycielami i wdrażały zaobserwowane w hiszpańskich szkołach ciekawe i skuteczne w procesie nauczania i uczenia się metody i formy kształcenia branżowego.
W zdobywaniu międzynarodowego doświadczenia zawodowego pomogła uczestniczkom mentorka pani Dominika Jastrzębowska menager firmy pośredniczącej Euromind, która współpracuje z andaluzyjskimi firmami i szkołami zawodowymi oraz zajmuje się między innymi organizacją job shadowing nauczycieli w Hiszpanii. Bez wątpienia wiedza i umiejętności zdobyte w trakcie obserwacji pracy zaowocują innowacyjnością procesu nauczania, podniosą poziom kształcenia branżowego, a tym samym zwiększą szanse na zatrudnienie absolwentów ZSP NR 2 w Krośnie na europejskim rynku pracy.
Tekst: Małgorzata Płatek ZSP NR 2 Krosno