Odcinek drogi ekspresowej S19 od węzła Krosno do Miejsca Piastowego realizowany jest w systemie projektuj i buduj.
- Wykonawca, konsorcjum Aldesa Construcciones Polska i Aldesa Construcciones, opracował dokumentację techniczną, która była niezbędna do złożenia wniosku o ZRID. Teraz, kiedy decyzja została wydana, można rozpoczynać roboty budowlane - informuje Joanna Rarus, rzecznik rzeszowskiego oddziału GDDKiA.
Dodaje, że plac budowy zostanie niezwłocznie przekazany wykonawcy.
- W pierwszej kolejności zostanie przeprowadzone rozpoznanie saperskie terenu, niezbędna inwentaryzacja i wytyczenie geodezyjne. Wybudowane zostaną drogi technologiczne wzdłuż trasy i zaplecze wykonawcy oraz składy materiałów - wylicza Joanna Rarus.
Dodaje, że rozpocznie się wycinka terenów zadrzewionych i zakrzaczonych, usuwanie korzeni i karpin oraz prace archeologiczne. Ruszą pierwsze roboty ziemne czyli odhumusowanie terenu.
- Wykonawca będzie realizował również prace związane z wyburzeniami budynków oraz z usuwaniem kolizji między innymi z sieciami gazowymi i elektrycznymi - informuje Joanna Rarus.
Zasadnicze roboty budowlane rozpoczną się w kwietniu, po zakończeniu przerwy zimowej.
W ramach zadania wybudowany zostanie nowy odcinek drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach, wraz z pasem awaryjnym. Powstaną dwa węzły drogowe: Krosno i Miejsce Piastowe.
- Węzeł Krosno połączy drogę ekspresową S19 z drogą krajową nr 19 i drogą powiatową nr 1973R, natomiast węzeł Miejsce Piastowe stanowić będzie połączenie z drogą krajową nr 28 - mówi Joanna Rarus.
Zakres prac obejmie także budowę obiektów inżynierskich, w tym dziewięciu mostów, trzech wiaduktów w ciągu drogi ekspresowej, czterech wiaduktów nad drogą ekspresową, czterech przejść dla zwierząt oraz jeden przepust pod trasą główną.
- W Widaczu droga ekspresowa poprowadzona zostanie wiaduktem nad linią kolejową nr 108 relacji Stróże – Krościenko - dodaje Joanna Rarus.
Droga zostanie wyposażona również w urządzenia BRD oraz ochrony środowiska. Przebudowane lub rozbudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki wodne i urządzenia melioracyjne. W celu realizacji zadań związanych z bieżącym utrzymaniem drogi, wybudowany zostanie Obwód Drogowy zlokalizowany w Miejscu Piastowym.
Roboty budowlane potrwają 19 miesięcy. Do tego należy doliczyć trzy okresy zimowe – czyli 12 miesięcy. Zakończenie prac zaplanowano w trzecim kwartale 2025 roku.
Via Carpatia
Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała około 700 km długości. W jej skład wchodzą odcinki dróg ekspresowych S61, S16 i S19, pomiędzy miejscowościami Budzisko (granica państwa), Suwałki, Ełk, Białystok, Lublin, Rzeszów, Barwinek (granica państwa). Droga będzie docelowo przebiegać przez teren pięciu województw - podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego.
Na Podkarpaciu S19 będzie miała docelowo długość ok. 169 km. Tak przedstawia się stan jej realizacji:
- 81,8 km - oddane do ruchu (odcinki: Lasy Janowskie - Rzeszów Południe),
- 72,9 km - w realizacji (w budowie: Rzeszów Południe - Babica oraz w systemie Projektuj i buduj: Babica - Jawornik, Domaradz - Krosno, Krosno - Miejsce Piastowe, Miejsce Piastowe - Dukla, Dukla - Barwinek i dobudowa drugiej jezdni Sokołów Małopolski Płn. - Jasionka),
- 11,6 km - w przygotowaniu (na etapie przetargu: Jawornik - Lutcza, Lutcza - Domaradz).
Autor: tom