O zamówienie trzech autobusów elektrycznych dla Miejskiej Komunikacji Samochodowej w Krośnie, walczyło trzech producentów – ARP E-Vehicles (Pilea), Solaris Bus&Coach oraz Huta Stalowa Wola (Autosan). Przetarg został ogłoszony w połowie grudnia. Oferty przyjmowane były do połowy stycznia.
W założeniach finansowych krośnieńskiego magistratu (który poinformował przed otwarciem ofert, że zamierza przeznaczyć na zakup autobusów 8 725 005 zł) mieściła się jedna oferta. Złożyła ją spółka należąca do Agencji Rozwoju Przemysłu. Trzy autobusy – Pilea – kosztowałyby 7 745 310 zł.
Ocena dokumentów trwała 1,5 miesiąca. - Po weryfikacji merytorycznej stwierdzono, że oferta ta nie spełnia wymaganych parametrów w zakresie zasięgu autobusu na jednym ładowaniu a z dwóch pozostałych ofert korzystniejsza okazała się oferta Solisa - tłumaczy Tomasz Soliński, wiceprezydent Krosna.
I to właśnie spółce z Bolechowa, choć była wyższa od założeń magistratu, władze miasta postanowiły powierzyć realizację zamówienia.
Tomasz Soliński tłumaczył po ogłoszeniu wyboru, że choć cena jest wyższa niż zadeklarowana w budżecie podczas otwarcia ofert (9 151 200 zł), umowa może być podpisana. - Oferta Solaria spełnia nasze wymagania i jest korzystniejsza spośród ofert nie podlegających odrzuceniu - dodał.
Władze miasta szykowały się już do podpisania umowy. Okazało się jednak, że ARP E-Vehicles skierowała sprawę do Krajowej Izby Odwoławczej. Zapadł wyrok, by jeszcze raz przeanalizowane zostały oferty.
- Czekamy na pisemne uzasadnienie, bo chcemy znać podstawy takiego orzeczenia - mówi wiceprezydent Tomasz Soliński.
Jakie będą kolejne kroki władz miasta? Wiceprezydent tłumaczy, po analizie uzasadnienia podjęte będą odpowiednie kroki.
Zakup autobusów elektrycznych dla krośnieńskiego MKS jest możliwe dzięki dotacji Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Wsparcie w ramach programu "Zielony Transport Publiczny" wyniosło ok. 7,5 mln zł – 5 mln zł to dotacja a blisko 2,5 mln zł pożyczka.
Projekt Krosna zakłada zakup trzech pojazdów oraz budowę niezbędnej infrastruktury ładowania. Na jej wykonanie został ogłoszony przetarg. Zamówienie w systemie "zaprojektuj i buduj" obejmuje dostawę, montaż i uruchomienie stacji wolnego ładowania autobusów przy elektrociepłowni przy ul. Sikorskiego (z wyjściem o mocy 40 kW i z dwoma wyjściami po 60 kW) oraz przenośnej ładowarki o mocy 22-30 kW.
Wykonawca po podpisaniu umowy będzie miał pół roku na przygotowanie projektu. Natomiast inwestycja ma się zakończyć w pierwszym kwartale 2024 roku.
Autor: tom