Prace przy drążeniu tunelu będą przeprowadzone przez maszynę TBM. Będzie ona pracować w trudnych i skomplikowanych warunkach gruntowo-wodnych. Średnica tarczy maszyny TBM wynosi 15,2 m. Szerokość użytkowa nawy tunelu to z kolei 12,4 m. Różnica między tymi wartościami to grubość obudowy przeprawy.
Do budowy tunelu potrzebne są specjalne, prefabrykowane pierścienie. Każdy z nich składa się z 10 tubingów. Według wstępnych szacunków konieczne jest wytworzenie 22 tysięcy takich elementów. Na każdy pierścień potrzeba ok. 5,6 m3 betonu. Produkcja elementów rozpoczęła się pod koniec marca w Lutoryżu. Wstępne zapowiedzi sugerują, że każdego dnia w fabryce będzie powstawać 50 tubingów, czyli 5 pełnych pierścieni.
Maszyny TBM dotarły do Babicy na plac budowy już kilka tygodni temu. Od tamtego czasu w trybie 24-godzinnym trwają prace spawalnicze tarczy. Aby rozpocząć prace z użyciem maszyny, konieczne jest również odpowiednie zaplecze oraz plac składowy.
Według wstępnych założeń drążenie “Karpatką” ma rozpocząć się w III kwartale 2023 roku. Prace przy tworzeniu tunelu mają potrwać do połowy 2025 roku. Całość drogi ekspresowej S19 na odcinku Rzeszów Południe-Babica ma być gotowa w 2026 roku.
Autor: Marcin Polak
Zdjęcie: GDDKiA