Prace nad bolidem, który z sukcesami startuje w Shell Eco-marathon rozpoczęły się dziewięć lat temu. Była to grupowa praca inżynierska. "Piła" na tor międzynarodowych zawodów wyjechała w 2016 roku. Wynik – 133 kilometry na jednym litrze alkoholu etylowego, czyli paliwa, które powstaje z roślin – zmotywował wszystkich do dalszej pracy.
Kolejne modyfikacje bolidu pozwalały na uzyskiwanie coraz lepszych rezultatów. W 2017 roku było to 306 km/l. W 2018 roku – 498km/l. W 2019 roku wynik 749km/l zapewnił SKN Rotor 1 miejsce w kategorii.
Po pandemicznej przerwie zawody Shell Eco-marathon przeprowadzone zostały we Francji. Krośnianie na torze Paul Armagnac w Nogaro rywalizowali z 34 zespołami. Wśród nich były ekipy z Politechniki Lubelskiej oraz Łódzkiej. Wśród pojazdów skonstruowanych w Polsce "Piła" z KN Rotor była najlepsza, w Europie – zajęła ósme miejsce.
Wynik, który uzyskali – 963km/l – to rekord Polski. Poprzedni 837 km/l ustanowili w 2017 roku studenci Politechniki Łódzkiej.
Tomasz Kosztyła, opiekun SKN Rotor opowiada, że w drugiej próbie bolid osiągnął 1 111 kilometrów. - Ale zabrakło nam 30 sekund do zmieszczenia się w czasie - mówi.
"Piła", po kolejnych modyfikacjach, w tym roku również wyjedzie na tor Shell Eco-marathon. Zawody odbędą się od 20 do 25 maja w Nogaro.
W piątek (5 maja) przed południem "Piła", dzięki uprzejmości Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Krośnie, wyjechała na plac Ośrodka Doskonalenia Techniki Jazdy.
- Testujemy jeszcze układ kierowniczy, który będzie zastosowany w zupełnie nowym bolidzie i kosmetyczne zmiany w silniku - mówi Tomasz Kosztyła.
Dodaje, że ostatnie prace przed wyjazdem do Francji to szlifowanie jazdy. - Chcemy też nauczyć się dobrze zarządzać wyścigiem, bo wydaje nam się, że w tym aspekcie mamy jeszcze dużo do poprawy - tłumaczy opiekun SKN Rotor.
Krzysztof Ochałek, który działalność w SKN Rotor rozpoczynał jako student, a teraz jest jednym z opiekunów zaznacza, że dużym atutem jest to, że bolid poprowadzą ci sami kierowcy co w ubiegłym roku. - Wiedzą jak się zachować na torze - podkreśla.
Shell Eco-marathon to jeden z najbardziej innowacyjnych konkursów dla młodych konstruktorów. Zespoły ze szkół średnich oraz uczelni wyższych z całego świata stają przed wyzwaniem zbudowania i przetestowania pojazdów jak najbardziej wydajnych pod względem energetycznym. Zwycięża drużyna, której pojazd może pokonać najdłuższy dystans na ekwiwalencie jednego litra paliwa lub jednej kWh.
Przygotowania krośnieńskiej ekipy z SKN Rotor do zawodów i ich rywalizację na torze w Nogaro można śledzić na profilu FB – TUTAJ.
Autor: tom
Zdjęcia: Tomasz Jefimow