Po tegorocznym udziale uczniów w tygodniowej mobilności w Tekirdağ w Turcji i tygodniowej mobilności w Sofii w Bułgarii przyszedł czas na wyjazd pięcioosobowej grupy nauczycieli do Faro w Portugalii. Jest to pierwszy z dwóch wyjazdów zaplanowanych w ramach projektu „Kształtowanie kompetencji "4C" w Szkole Podstawowej w Ustrobnej”.
Na przełomie kwietnia i maja 2023 r. nauczyciele po raz pierwszy wzięli udział w job shadowing, czyli obserwacji pracy portugalskich nauczycieli w Agrupamento de Escolas Tomás Cabreira w Faro. Ta forma zdobywania międzynarodowego doświadczenia zawodowego to dla nich nowość, ponieważ do tej pory poszerzali kompetencje zawodowe, tylko uczestnicząc w zagranicznych kursach metodycznych w europejskim środowisku nauczycieli.
Szkoła goszcząca nauczycieli SP Ustrobna w Faro jest największym zespołem szkół w regionie Algarve. Łącznie uczęszcza do niego ponad 2500 uczniów. W jego skład wchodzą: Szkoła Podstawowa São Luís (klasy 1-4), Szkoła Podstawowa Bom João (klasy 1-4), Szkoła Podstawowa na wyspie Mediatizado da Culatra (klasy 1-6), szkoła Podstawowa Dr Joaquim Magalhães (klasy 5-8) oraz Szkoła Ponadpodstawowa Tomás Cabreira (kierunki techniczne, turystyka i administracja). Zespół szkół szczyci się realizacją wielu innowacyjnych, autorskich programów nauczania oraz wdrażaniem ciekawych inicjatyw, których celem jest wszechstronny rozwój ucznia w tym kształtowanie tzw. kompetencji przyszłości czyli - komunikacji, współpracy, krytycznego myślenia oraz kreatywności. To właśnie wdrażanie innowacyjnych programów i projektów, których celem jest kształtowanie kompetencji „4C” zadecydowało o wyborze Agrupamento de Escolas Tomás Cabreira na partnera projektu.
Po powrocie nauczyciele biorący udział w job shadownig potwierdzili, iż wybór szkoły partnerskiej był strzałem w dziesiątkę! Poznawanie organizacji pracy, wyposażenia pracowni w europejskiej szkole, bezpośredni kontakt z portugalskimi nauczycielami, obserwowanie wdrażania innowacyjnych programów i metod nauczania w praktyce to bezcenna lekcja dla nowoczesnego i otwartego na skuteczne rozwiązania dydaktyczne nauczyciela.
Program pobytu był bardzo napięty. Uczestnicy brali udział w spotkaniach z nauczycielami oraz dyrekcją szkoły, obserwowali wybrane zajęcia lekcyjne, towarzyszyli w pracy przydzielonemu nauczycielowi – mentorowi, samodzielnie prowadzili zajęcia z uczniami. W trakcie mobilności nauczyciele poznali portugalski system nauczania, system oceniania i certyfikacji, ramowe plany nauczania, system doskonalenia nauczycieli, innowacyjne metody nauczania, których celem jest kształtowanie wybranych kompetencji, dowiedzieli się jak dostosować i dobrać metodę nauczania do zajęć oraz możliwości zespołu klasowego. Poznali także nowe aplikacje i programy komputerowe usprawniające i uatrakcyjniające zajęcia lekcyjne oraz metodę Montessori wykorzystywaną podczas współpracy i wymiany wiedzy między uczniami. Obserwowali stosowane w czasie lekcji przez portugalskich nauczycieli techniki pobudzania kreatywności uczniów. Wzbogacili swoją wiedzę z zakresu etwinning.
Wizyta w portugalskiej szkole stała się wspaniałą okazją do wymiany doświadczeń i dobrych praktyk, wspólnych dyskusji, porównywania obowiązujących w Polsce i Portugalii systemów nauczania - ich zalet i wad. Wspólnie spędzony czas pozwolił na nawiązywanie nowych, trwałych znajomości zawodowych, które będą procentować w przyszłości. Dodatkową atrakcją pobytu było niewątpliwie spotkanie z Shaimat, pracującą w szkole podstawowej na niewielkiej wyspie Majotta, położonej pomiędzy Afryka a Madagaskarem, która podzieliła się swoimi doświadczeniami nauczycielskimi.
W wolnym czasie nauczyciele poznawali przyrodę i kulturę Portugali oraz degustowali tradycyjne potrawy. Zwiedzili piękne miasta i zobaczyli klimatyczne miejsca takie jak: Faro, Tavirę, Lizbonę i Albufeira. Zarówno wycieczki jak i niesamowita kuchnia wywarły na zwiedzających olbrzymie wrażenie.
Ciągłe podnoszenia kwalifikacji zawodowych przez kadrę nauczycielską poprzez udział w zagranicznych kursach i obserwacjach pracy jest konieczne, ponieważ szkoła powinna dostosowywać system nauczania do niezwykle szybko zmieniającej się rzeczywistości, aby być nowoczesną. W centrum powinna stawiać potrzeby ucznia i wyposażyć go w umiejętności odnalezienia się na niezwykle dynamicznym rynku pracy, którego częścią za kilka lat będą uczniowie SP w Ustrobnej. W związku z tym tak ważne jest kształtowanie już od najmłodszych lat kompetencji przyszłości (kompetencji „4C”) , dzięki którym absolwenci szkoły łatwiej odnajdą się, w przyszłości, na rynku pracy.
W tym roku w SP w Ustrobnej będzie realizowana jeszcze jedną zagraniczna mobilność. Wraz z rozpoczęciem wakacji pięcioro nauczycieli pojedzie na tygodniowy kurs „Zarządzanie procesem grupowym w pracy nauczyciela", który realizowany będzie przez portugalską firmę WakeUp Projects S.L.
Więcej zdjęć z projektu można zobaczyć pod tym adresem: https://www.flickr.com/photos/165328014@N05/albums/72177720303934173
Szkolny koordynator projektów Erasmus+: Paweł Cisoń