Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
wtorek, 22 kwietnia 2025 10:50
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Elektryki dla miejskiej komunikacji w Krośnie. Miasto po raz kolejny przeanalizowało oferty

Było to konieczne po wyroku Krajowej Izby Odwoławczej. O kontrakt na dostawę trzech autobusów dla Miejskiej Komunikacji Samochodowej w Krośnie walczy trzech producentów – Solaris, Huta Stalowa Wola (Autosan) i ARP E-Vehicles. Ten ostatni nie zgodził się z wyborem, który miasto dokonało rozstrzygając przetarg i skierował sprawę do KIO.
Elektryki dla miejskiej komunikacji w Krośnie. Miasto po raz kolejny przeanalizowało oferty

Autor: Fot. Tomasz Jefimow

Przetarg na dostawę autobusów został ogłoszony w połowie grudnia. Oferty przyjmowane były do połowy stycznia. Ocena dokumentów trwała 1,5 miesiąca. Okazało się, że najniższa oferta – spółki należącej do Agencji Rozwoju Przemysłu – nie spełnia wymaganych parametrów.

Trzy autobusy Pilea kosztowałyby 7 745 310 zł. Jednak na przeszkodzie w wyborze tych pojazdów stanęły przede wszystkim dane dotyczące przejazdu na jednym ładowaniu. Wiceprezydent Krosna Tomasz Soliński tłumaczył, że po dokładnych obliczeniach okazało się, że jest on zdecydowanie krótszy niż ten, który został zapisany w specyfikacji przetargowej.

Po analizie dokumentów pozostałych spółek okazało się, że korzystniejsza jest oferta Solarisa. I to właśnie spółce z Bolechowa, choć była wyższa od założeń magistratu władze miasta postanowiły powierzyć realizację zamówienia.

Do podpisania umowy jednak nie doszło. ARP E-Vehicles skierowała sprawę do Krajowej Izby Odwoławczej. Zapadł wyrok nakazujący miastu, by jeszcze raz przeanalizowało oferty.

Po kolejnym sprawdzeniu dokumentów złożonych w przetargu przez spółkę należącą do ARP, władze Krosna ogłosiły, że ta oferta podlega odrzuceniu.

- Po wnikliwej ocenie ustalono, że zaoferowany autobus nie przejedzie 240 kilometrów na warunkach opisanych w dokumentach przetargowych - tłumaczy Tomasz Soliński.

Zaznacza, że na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Prawo Zamówień Publicznych oferta została odrzucona. - Ponieważ jej treść jest niezgodna z dokumentami zamówienia - mówi.

Po przeliczeniu punktów przyznanych Solarisowi i Hucie Stalowa Wola władze Krosna zdecydowały o tym, że oferta spółki Solaris jest korzystniejsza i to jej powierzą realizację zamówienia.

Jeżeli spółka ARP E-Vehicles nie skieruje po raz kolejny sprawy do KIO, umowa z Solarisem będzie mogła być podpisana w przyszłym tygodniu.

Zakup autobusów elektrycznych dla krośnieńskiego MKS jest możliwe dzięki dotacji Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Wsparcie w ramach programu "Zielony Transport Publiczny" wyniosło ok. 7,5 mln zł – 5 mln zł to dotacja a blisko 2,5 mln zł pożyczka.

Projekt Krosna, poza zakupem trzech pojazdów, zakłada też budowę niezbędnej infrastruktury ładowania "elektryków".

Na jej wykonanie został ogłoszony przetarg. Zamówienie w systemie "zaprojektuj i buduj" obejmuje dostawę, montaż i uruchomienie stacji wolnego ładowania autobusów przy Elektrociepłowni Krosno (z wyjściem o mocy 40 kW i z dwoma wyjściami po 60 kW) oraz przenośnej ładowarki o mocy 22-30 kW.

Oferty zostały już otwarte. Wszystkie przewyższają założenia finansowe magistratu – 542 945 zł.

Stacje ładowania chcą wykonać 3 spółki:

  • Arinea z Borku – 704 082,75 zł
  • Hovler Engineering z Grodziska Mazowieckiego – 1 228 093,50 zł
  • EUROPEL ENERGO z Korczyny – 848 700 zł

Trwa dokładna analiza ofert. Po niej władze miasta zdecydują, czy dołożą brakującą kwotę z budżetu miasta, czy unieważnią przetarg i rozpiszą nowy.

Autor: tom


Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama
PRZECZYTAJ