Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
wtorek, 22 kwietnia 2025 10:21
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Z Krosna do Warszawy w mniej niż 4 godziny? Prace nad CPK trwają. Jakich korzyści dla Krosna możemy się spodziewać?

Podróże koleją po Polsce to w pewnym sensie zagadkowy temat - z jednej strony wraz z wprowadzeniem składów Pendolino szlaki stały się znacznie szybsze i wygodniejsze, a z drugiej, pewne relacje wciąż związane są z uciążliwymi przesiadkami, remontami i długim czasem podróży. Tym bolączkom ma przeciwstawić się idea Centralnego Portu Komunikacyjnego i Horyzontalny Rozkład Jazdy.
Z Krosna do Warszawy w mniej niż 4 godziny? Prace nad CPK trwają. Jakich korzyści dla Krosna możemy się spodziewać?

Centralny Port Komunikacyjny to w dużym skrócie węzeł umiejscowiony między Warszawą a Łodzią. W zakres CPK ma wejść m.in. Port Lotniczy czy węzeł kolejowy w jego pobliżu. Powstać mają też połączenia, które sprawią, że z Warszawy do największych miast w kraju przemieścimy się w najwyżej dwie i pół godziny.

Horyzontalny Rozkład Jazdy

Do sprawniejszego działania kolei w Polsce ma się przyczynić opracowywany przez CPK, Horyzontalny Rozkład Jazdy. Chodzi o to, aby ułatwić pasażerom przesiadki, a także wprowadzić cykliczność rozkładu jazdy - pociągi w danej relacji miałyby odjeżdząć co pół godziny lub godzinę. Zakładając stałe relacje całość ma przypominać pewnego rodzaju organizm - pociągi będą na swój sposób ze sobą współgrały, a inwestycje kolejowe będą mogły być planowane jako część większej całości - sieci połączeń.

Spółka przygotowała dwa schematy oferty przewozowej w scenariuszach bezpośrednim i przesiadkowym.

- W scenariuszu bezpośrednim w horyzoncie 2050 r. celem jest zapewnienie większej liczby połączeń bezpośrednich między poszczególnymi miastami. Aby to osiągnąć konieczne jest stworzenie bardziej złożonego w porównaniu ze scenariuszem przesiadkowym układu linii komunikacyjnych: z mniejszą częstotliwością kursowania pociągów w każdej relacji - czytamy na stronie CPK.

W przypadku scenariusza przesiadkowego w horyzoncie 2050 r. celem jest zapewnienie intuicyjnego układu liczby linii komunikacyjnych o dużych częstotliwościach kursowania w każdej relacji w oparciu o systemowo zaplanowane skomunikowania w podróżach między mniejszymi miastami.

Co dla mieszkańców Krosna wynika z CPK?

Dzięki uprzejmości Centralnego Portu Komunikacyjnego publikujemy obszerne informacje dotyczące Krosna i Podkarpacia przygotowane specjalnie dla Krosno112.pl:

Łętownia – Rzeszów. Do Podkarpacia i Jasionki

W listopadzie 2022 r. ogłosiliśmy wariant inwestorski, czyli preferowany przebieg, dla 40-kilometrowego odcinka między Łętownią, a Rzeszowem. Dzięki tej kolejowej inwestycji CPK szybkie połączenie między Podkarpaciem a centralną Polską stanie się wreszcie realne. Dziś podróż pociągiem z Rzeszowa do Warszawy to wyzwanie – logistyczne, ze względu na przesiadki, ale przede wszystkim czasowe.

Program Kolejowy CPK dla województwa podkarpackiego to budowa 156 km nowych linii kolejowych i modernizacja 206 km linii istniejących. W zasięgu linii kolejowych znajdzie się 1,95 mln mieszkańców województwa.

Docelowo kolejowa szprycha CPK nr 6 zapewni skrócenie czasów przejazdu. Dla przykładu z Rzeszowa do Warszawy przejedziemy pociągiem w 2 godz. 15 min, podczas gdy dziś taka podróż trwa ok. 5 godz. Inny przykład? Dzięki inwestycji CPK podróż z Krosna do Warszawy potrwa 3 godz. 50 min (obecnie to ponad 6,5 godz.).

Na głównym ciągu planowanej linii kolejowej pociągi pasażerskie mają poruszać się z prędkością do 200 km/h, ale z możliwością jej podniesienia w przyszłości do 250 km/h (lekkie pociągi towarowe: do 120 km/h).

Na tym odcinku zaplanowaliśmy osiem nowych przystanków pasażerskich: Łowisko, Wólka Sokołowska, Sokołów Małopolski, Nienadówka, Stobierna, Łukawiec Dolny, Łąka, Łętownia Wieś, a także dobudowę peronów na przystankach kolejowych: Rzeszów Załęże i Rzeszów Wschód.

Dodatkowo spółka przewiduje przystanek kolejowy Rzeszów-Jasionka MPL w bezpośrednim sąsiedztwie terminala portu lotniczego. Pasażerowie lotniska w Rzeszowie otrzymają więc szybkie, przelotowe połączenie z centrum Rzeszowa. A to umożliwi mi.in. dalszy rozwój połączeń wewnątrz aglomeracji rzeszowskiej, np. poprzez projekt Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej.

Inwestycje CPK maja zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W sumie to 30 zadań inwestycyjnych i prawie 2 000 km nowych linii, w tym 10 tzw. szprych, z czego dla ponad 1500 km są już opracowywane studia wykonalności. Poza odcinkiem Łętownia – Rzeszów spółka ma też warianty inwestorskie 140-kilometrowego odcinka Kolei Dużych Prędkości między Warszawą i Łodzią oraz dla 200 km między Łodzią i Wrocławiem, które są już w fazie projektowania. Preferowane przebiegi przygotowano także dla 70-kilometrowego odcinka Katowice – Ostrawa oraz dla 155 km linii między Poznaniem, a Sieradzem.

Program kolejowy CPK jest odpowiedzią na ponad 30 lat prawie całkowitego przestoju w budowie kolei w Polsce. Potrzebne kolejowe inwestycje, dla których spółka CPK przygotowuje już Kolejowy Program Dobrowolnych Nabyć na potrzeby wykupów nieruchomości, umożliwią dojazd do lotniska CPK, Warszawy i serca Polski z większości miast w kraju w czasie do 2,5 godz.

Horyzontalny Rozkład Jazdy. Korzyści dla powiatu krośnieńskiego

W ofercie bezpośredniej zakładamy, że powiat krośnieński jest obsługiwany dwoma liniami: kursującymi w takcie 2 i 4-godzinnym. Obie mają docelowo docierać z Podkarpacia na Pomorze Zachodnie. Pierwsza z nich miałaby zapewnić dodatkowo mieszkańcom dogodny dojazd do Krakowa, na Śląsk oraz Ziemię Lubuską, podczas gdy druga – do Lublina, Warszawy, Poznania.

W ofercie przesiadkowej przyjęliśmy, że oferta dalekobieżna koncentruje się głównie na linii, która zapewnia regularne połączenia powiatu krośnieńskiego z Krakowem, w którym podróżni mogą się przesiąść na inne pociągi dalekobieżne.

Dużym węzłem przesiadkowym, ma także pozostać Rzeszów Główny, do którego dojazd z Krosna zapewnią pociągi regionalne. Częstotliwość tych powiązań będzie podlegać osobnym ustaleniom z Samorządem Województwa.

Opublikowane założenia dotyczące zarówno oferty bezpośredniej jak i oferty przesiadkowej mogą ulec zmianie wraz z dalszymi postępami w realizacji projektu.

Autor: Mikołaj Marcinowski
Źródło: CPK
Zdjęcia i infografiki: CPK



Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama
PRZECZYTAJ