Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
wtorek, 22 kwietnia 2025 06:22
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Trwa budowa alei rowerowo-spacerowej nad Wisłokiem w Krośnie

Nowy trakt nad Wisłokiem ma mieć długość ok. 2,17 km. Jego początek zaplanowano przy lodowisku przy ul. Bursaki. Lewą stroną Wisłoka doprowadzi do kładki pieszo-rowerowej przy ul. Fredry. Po drugiej stronie rzeki rozpocznie się drugi odcinek, który zakończy się przy ul. Cichej.
Trwa budowa alei rowerowo-spacerowej nad Wisłokiem w Krośnie

Autor: Fot. Tomasz Jefimow

O budowie ścieżki rowerowej wzdłuż Wisłoka w mieście mówiło się od lat. Na realizację inwestycji pozwolił duży program wsparty funduszami norweskimi – "Kreujemy + Rozwijamy + Ożywiamy + Stymulujemy + Nakreślamy + Odmieniamy = KROSNO". Aleja rowerowo-spacerowa jest jego najkosztowniejszą częścią.

Do wyłonienia wykonawcy potrzeba było dwóch przetargów. I zwiększenia nakładów.

Pierwszy przetarg zakończył się unieważnieniem z przyczyn ekonomicznych. W kolejnym wybrano wykonawcę, choć jego oferta znacznie przewyższała szacunki władz miasta o ponad 4,3 mln zł. Krośnieńska spółka AGZ wykona trakt nad Wisłokiem za blisko 12,5 mln zł.

Dlaczego koszty są tak wysokie? Tomasz Soliński, wiceprezydent Krosna tłumaczy, że ma to związek z przyjętą technologią. - Ścieżka w większości prowadzić będzie wałami nad rzeką. Dlatego musi być zastosowana podbudowa betonowa, która będzie się składać z kilku warstw - mówi.

Zaznacza, że ścieżka musi być stabilna, tak by w przypadkach akcji zabezpieczającej, w czasie gdy Wisłok zacznie gwałtownie przybierać, mógł na nią wjechać ciężki sprzęt. - To będzie zwiększać bezpieczeństwo miasta i trwałość traktu - podkreśla.

Prace w terenie rozpoczęły się w kwietniu. Zakończenie inwestycji planowane jest na połowę lutego.

- W tej chwili prowadzone są prace związane z wykonaniem koryta i nasypów pod ścieżkę - mówi Tomasz Soliński, wiceprezydent Krosna.

Dodaje, że równolegle przebudowywana jest infrastruktura podziemna – sieci elektroenergetyczne i wodociągowa.

Aleja rowerowo-spacerowa ma mieć długość ok. 2,17 km. Ścieżka rowerowa będzie miała szerokość 2 m, a chodnik - 1,5 m.

W ramach inwestycji przewidziano też montaż oświetlenia na całej jej długości. Będzie się włączać w momencie, gdy ktoś będzie przechodził, bądź przejeżdżał alejką. Zamontowany będzie też monitoring i mała architektura – m.in. ławeczki, stojaki rowerowe, tablice informacyjne, kosze na śmieci, bariery ochronne.

Zaplanowano też dwa zejścia do zielonej plaży (ma powstać nieopodal kładki przy ul. Fredry) oraz przebudowę i budowę schodów terenowych przy moście na ul. Niepodległości.

Powstaną dwie strefy rekreacyjno-sportowe. Przy hali sportowo-widowiskowej przy ul. Bursaki zamontowane będą m.in. urządzenia fitness, tyrolka i przyrządy do ćwiczenia parkour. W okolicy kładki na ul. Fredry – m.in. 12-metrowa kopuła linowa, trampoliny, zjeżdżalnie i hamaki.

- Urządzenia rekreacyjne będą montowane już po zakończeniu wszystkich prac ziemnych i wykonania warstw wierzchnich ścieżki - mówi Tomasz Soliński.

Wiceprezydent podkreśla, że budowa alei rowerowo-spacerowej to odpowiedź na zapotrzebowanie mieszkańców. - Projekt powstał po wielu postulatach i badaniach, które przeprowadzaliśmy na przykład w ramach programu Rozwój Lokalny - mówi. Dodaje, że już teraz pojawiają się głosy, żeby taka infrastrukturę zapewnić na innych odcinkach nadrzecznych. - To są wyzwania na kolejne lata - zastrzega.

Autor: Tomasz Jefimow
Zdjęcia: Tomasz Jefimow



Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama
PRZECZYTAJ