Projektem uchwały zajmą się podczas najbliższej sesji rady miasta, w piątek (30 czerwca). W uzasadnieniu władze miasta przypominają, że droga startowa o długości 1 110 metrów wraz z drogą kołowania została już wykonana w ramach utworzenia Ponadregionalnego Centrum Szkolenia Lotniczego.
Plan działania na przyszłość zakłada, że pas startowy będzie miał długość 1 710 metrów. Ten cel ma być zrealizowany etapami i w miarę zapotrzebowania.
Prezydent Krosna Piotr Przytocki tłumaczy, że obecna długość pasa startowego pozwala na lądowanie samolotów turbośmigłowych. Dla awionetek czy odrzutowych im dłuższy pas, tym lepszy.
- Obecnie w Krośnie przyjmujemy samoloty małego lotnictwa - mówi Katarzyna Bęben, prezes spółki Lotnisko Krosno.
Dodaje, że przyszłością jest obsługa samolotów biznesowych, które posiadają do 30 miejsc dla pasażerów oraz małego cargo.
- Nie zamierzamy rozwijać komunikacji lotniczej, tylko udostępniać pas biznesowi, bo takich lotów jest coraz więcej - mówi Piotr Przytocki. - Szczególnie teraz, gdy na lotnisku w Jasionce szykują się prace remontowe.
Prezydent Przytocki podkreśla, że lotnisko stymuluje rozwój miasta. Podkreśla, że przez ostatnie lata przybyło drugie tyle operacji lotniczych.
- Jest ich dużo - przyznaje Katarzyna Bęben. - W 2021 roku było ich osiem tysięcy, w ubiegłym – czternaście tysięcy.
Prezes Lotniska Krosno tłumaczy, że ma to związek m.in. z tym, że lotnisko w Jasionce ograniczyło loty dla małego lotnictwa.
Prezydent Przytocki zaznacza, że tworzone są warunki do bezpiecznego latania, lądowania i startów. A dzięki temu lotnisko jest zauważane w świecie. - Różne firmy do nas dzwonią chcąc lądować. Ale nie możemy powiedzieć "zgoda", bo nie mamy pasa startowego odpowiedniej długości - mówi.
To może się zmienić dzięki uchwale, którą zajmą się radni Krosna na najbliższej sesji.
Chodzi o zgodę na zaciągnięcie zobowiązania w wysokości 10 mln zł na zadanie pod nazwą "Rozwój infrastruktury Lotniska Krosno".
Te pieniądze są potrzebne, by władze miasta mogły ogłosić przetarg (w formule zaprojektuj i wybuduj) na rozbudowę drogi startowej wraz z drogą kołowania.
Zgodnie z planami wykonawca ma zająć się wykonaniem dokumentacji projektowej rozbudowy drogi startowej do łącznej długości 1 710 metrów oraz równoległej drogi kołowania DKA i płyty postojowej o wymiarach 100 na 100 metrów.
Do realizacji w pierwszym etapie będzie mniejszy zakres – rozbudowa drogi startowej do 1 410 metrów, wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną oraz budowa płyty postojowej o wymiarach 100 na 50 metrów.
Autor: tom
Zdjęcia: Tomasz Jefimow, MG Drone