To już kolejna edycja programu, dzięki któremu tabor MKS w Krośnie może zostać uzupełniony o dwa autobusy elektryczne. W ubiegłym roku o dofinansowanie starało się miasto jako organizator transportu publicznego. Wsparcie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wyniosło ok. 7,5 mln zł – 5 mln zł to dotacja a blisko 2,5 mln zł pożyczka. Dzięki tym pieniądzom kupiono trzy autobusy elektryczne. Umowa zakłada też zakup i montaż 4 punktów ładowania.
Czytaj też: Umowa podpisana. Krośnieńskie MKS czeka na elektryczne Solarisy
Budżet trzeciej edycji programu "Zielony transport publiczny" wynosi do 480 435 670 zł, w tym:
- dla bezzwrotnych form dofinansowania – do 276 679 011,00 zł, docelowo 2 055 268 688,00 zł (pod warunkiem uruchomienia środków w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO)),
- dla zwrotnych form dofinansowania – do 203 756 659,00 zł.
W ramach naboru planowane jest dofinansowanie zakupu 550 autobusów zeroemisyjnych. NFOŚiGW zastrzega, że zarówno liczba autobusów jak i kwota mogą ulec zwiększeniu jeżeli nie zostaną osiągnięte w pełni wskaźniki, w ramach naborów ZTP 1.0 i ZTP 2.0. Dodaje, że zawarcie umów o dofinansowanie powyżej kwoty budżetu naboru uzależnione jest od uruchomienia środków w ramach KPO.
Wniosek wraz z dokumentacją złożył MKS w Krośnie. Chodzi o zakup dwóch autobusów elektrycznych wyposażonych we własne stacje ładowania oraz jednej przenośnej stacji ładowania. Spółka ubiega się o 4 mln zł, łącznie z pożyczką niskooprocentowaną.
Władze miejskiej spółki komunikacyjnej czekają na pozytywne rozstrzygnięcie. - Nie było uwag do dokumentacji - mówi Roman Gierlach, prezes MKS w Krośnie.
Tłumaczy, że dlatego zdecydował się na uruchomienie procedury przetargowej (otwarcie ofert zaplanowano na 12 września). - Z chwilą, gdy otrzymamy dofinansowanie, to będziemy już na takim etapie, który pozwoli na podpisanie umowy - mówi Roman Gierlach.
Autobusy elektryczne, które chce kupić MKS w Krośnie to pojazdy niskopodłogowe o długości od 7 do 8,5 metra. Mają mieć minimum 34 miejsca (w tym miejsce na wózek inwalidzki), w tym ma być 13 miejsc siedzących i jedno dla osób o obniżonej sprawności ruchowej.
Zamontowane w autobusie baterie (min. 75 KWh) mają umożliwić przejechanie minimum 150 kilometrów.
- To średnie autobusy, które pozwolą nam na otworzenie dodatkowej linii w centrum miasta - mówi Roman Gierlach.
Tabor Miejskiej Komunikacji Samochodowej to obecnie 47 autobusów. W tym 10 hybrydowych i 10 Euro 6. Pozostałe są mniej ekologiczne. W marcu do Krosna mają dojechać trzy elektryczne Solarisy, które zastąpią najbardziej wysłużone pojazdy.
Autor: Tomasz Jefimow