– Kolejna dobra wiadomość, kolejny odcinek szlaku Via Carpatia jest już w budowie. Dla Podkarpacia to droga do nowoczesności, dla Polski to droga do rozwoju, a dla Europy Środkowej droga do bezpieczeństwa i stabilności. Obecnie trwa największy w historii program inwestycyjny w polską infrastrukturę i chcemy, aby było tak nadal – powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber - „Via Carpatia" jest dla nas projektem strategicznym, dlatego, że komunikacyjnie otworzy nasze województwo, województwo lubelskie i województwo podlaskie. Nasze tereny do tej pory były bardzo słabo skomunikowane, szczególnie na osi północ-południe. "Via Carpatia" będzie oknem na świat. Dzięki niej to tutaj będzie docierał biznes, będą docierali turyści z całej Polski, aby też podziwiać piękno Bieszczad i wypoczywać. Ten projekt to inwestycja w przyszłość – mówił minister.
Na koniec minister dodał:
„Odcinek Miejsce Piastowe – Dukla to wartość blisko 500 mln zł. Droga blisko 10-kilometrowa. Mam nadzieję, że budowa i realizacja tego odcinka przebiegnie bardzo sprawnie, czego życzę przede wszystkim mieszkańcom tej części Podkarpacia i tym, którzy będą z tej infrastruktury korzystać” – dodał na koniec Rafał Weber.
Następnie głos zabrała Małgorzata Jarosińska-Jedynak, która poruszyła to, jak ważne znaczenie strategiczne ma droga, oraz jak korzystnie wpłynie na poprawę jakości środowiska, poprzez upłynnienie ruchu na tych odcinkach. Oficjalnie przekazała również informację, że ten fragment drogi został wpisany do Programu FENIKS.
„Teraz można powiedzieć to oficjalnie. Odcinek Dukla – Miejsce Piastowe został wpisany do Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko na lata 2021- 2027. Tym sposobem fundusze europejskie i środki budżetu państwa będą realizować kolejny odcinek "Via Carpatii". Odcinek tak bardzo potrzebny mieszkańcom tego regionu, pozwoli na wyprowadzenie ruchu z miasta i odkorkowanie tych najczęściej uczęszczanych dróg, szczególnie tej na odcinku Miejsce Piastowe – Dukla. Poprzez inwestycję poprawiamy jakość środowiska i bezpieczeństwo na drogach” – mówi wiceminister funduszy i polityki regionalnej.
Piotr Uruski, polityk zachwala inwestycję, ponieważ stworzyła wiele możliwości oraz otworzyła inne ścieżki. Utworzone zostaną lokalne projekty, którą tworzą otoczkę „Via Carpatii”. Dzięki nim połączone zostanie trójmiasto Podkarpackie, które stworzy komunikacyjny krwioobieg.
„Marzenia się spełniają, coś co kilka lat było nie możliwe, dziś na naszych oczach staje się faktem, staje się możliwe. Czy to nie będzie piękne, jak rano wypijemy kawę na Podkarpaciu, a wieczorem będziemy mogli zjeść kolację w Salonikach?” – chwali Piotr Uruski.
Jan Pelczar – starosta krośnieński, szczególnie mówił o podziękowaniach dla parlamentarzystów ziemi krośnieńskiej, dzięki którym w znacznej części udało się zrealizować projekt.
„Nie tylko s19, ale mamy inne zadania, drogi powiatowe, gminne, drogę strategiczną, którą planujemy już w budowie Potok – Jedlicze do rafinerii. Jako samorządowcy wiemy, jakie jest to skomplikowane, ponieważ przygotowanie projektu, pozwoleń, wydanie ZRID-u, to jest bardzo duże zadanie, to jeden z ważnych elementów. Głównym zadaniem jest zabezpieczenie środków. Dziękuję Wam za to, że udało się to, przez co realizujemy kolejny etap. Niedługo będziemy otwierać odcinek Dukla – Barwinek”. - mówi Jan Pelczar.
Na sam koniec w imieniu wszystkich samorządowców głos zabrała także Wójt Gminy Miejsce Piastowe, Dorota Chilik.
„Wiemy, że mieszkańcy Dukli czekają na to, by odkorkować i przeprowadzić ten ruch na s19. Dla nas samorządowców jest to szansa na to, aby rozwijać takie cudowne miejsca, czasami omijane i nieodwiedzane. Muzeum w Bóbrce stanie się niesamowitym miejscem eksponowanym na całym świecie i ściągnie wiele tu miliony ludzi. Przejeżdżając „eską” będziemy go widzieć. Myślę, że to jest niesamowite, że ściągniemy tutaj rzesze turystów”. […] Chcielibyśmy pokazać, że „Via Carpatia”, droga życia europy przechodzi przez najpiękniejsze tereny Podkarpacia – kończy śśPani Wójt, Dorota Chilik.
Plac budowy w rękach wykonawcy
Niezwłocznie po uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji (ZRID) przekazaliśmy plac budowy wykonawcy, firmie Strabag. W pierwszej kolejności zostanie wykonana niezbędna inwentaryzacja, wytyczenie trasy oraz punktów wysokościowych. Po przeprowadzeniu rozpoznania saperskiego i środowiskowego będzie można rozpocząć wycinkę terenów zadrzewionych i zakrzaczonych, usuwanie korzeni, karpin oraz prace archeologiczne.
Rozpocznie się też pierwszy etap robót ziemnych, obejmujący odhumusowanie terenu, wykonanie wykopów oraz nasypów. Wykonawca przystąpi do budowy dróg technologicznych oraz objazdów tymczasowych, a także wykonania wykopów oraz wzmocnień podłoża na obiektach mostowych. Równocześnie kontynuowane będą dostawy materiałów na zaplecze. Dodatkowo, wykonawca będzie realizował prace związane z wyburzeniami budynków, budową wodociągu do Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) oraz usuwaniem kolizji z sieciami gazowymi, elektroenergetycznymi, teletechnicznymi oraz wodociągowo-kanalizacyjnymi.
Zakres prac
W ramach zadania wybudowany zostanie nowy odcinek dwujezdniowej drogi ekspresowej o długości 10,1 km, z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach. Powstanie także węzeł drogowy zlokalizowany w rejonie miejscowości Dukla, łączący drogę ekspresową S19 z obecną DK19 oraz drogą powiatową relacji Zręcin – Wietrzno – Zboiska (nr 1956R). Wychodząc naprzeciw wnioskom zgłoszonym przez władze samorządowe, rozwiązania projektowe węzła (węzeł typu karo) umożliwiają późniejsze włączenie do niego nie tylko drogi krajowej i drogi powiatowej, ale także drogi wojewódzkiej nr 993 relacji Gorlice – Nowy Żmigród – Dukla.
Powstanie 20 obiektów inżynierskich w ciągu głównym drogi ekspresowej (trzy estakady, pięć wiaduktów, dziewięć mostów, jedno przejście dolne dla średnich zwierząt i dwa przepusty), przejście górne dla dużych zwierząt nad drogą ekspresową, a także pięć konstrukcji oporowych. Droga zostanie wyposażona w urządzenia BRD oraz ochrony środowiska. Przebudowane lub rozbudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki wodne i urządzenia melioracyjne. Wybudowane zostaną również dwa Miejsca Obsługi Podróżnych na wysokości miejscowości Równe.
Odcinek realizowany jest w systemie Projektuj i buduj. Wartość umowy to 478 907 636,94 zł.
Charakterystyka terenu
Odcinek drogi ekspresowej S19 Miejsce Piastowe – Dukla przebiega przez teren o złożonej budowie geologicznej. W związku z tym już na etapie opracowania Koncepcji programowej wykonaliśmy w szerokim zakresie rozpoznanie budowy geologicznej podłoża. Teren ten charakteryzuje się różnorodnym i skomplikowanym ukształtowaniem, przechodząc przez wzniesienia i doliny.
Specyficzne ukształtowanie terenu skutkuje występowaniem osuwisk i obszarów predysponowanych osuwiskowo, na których prowadzony jest monitoring osuwisk (wgłębny i powierzchniowy).
Ponadto ten odcinek S19 przebiega przez teren i obszar górniczy Bóbrka – Równe I, o intensywnej niegdyś eksploatacji ropy naftowej metodą otworową (i potencjalnie za pomocą tzw. kopanek).
Zobacz też:
Komfort i bezpieczeństwo
Dzięki budowie drogi ekspresowej S19 ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony z centrum miejscowości położonych wzdłuż istniejącej DK19. Obecnie duży ruch pojazdów powoduje znaczną uciążliwość dla mieszkańców - wypadki, hałas oraz spaliny. Nowa trasa skróci także czas przejazdu na osi północ-południe i zwiększy bezpieczeństwo wszystkich użytkowników drogi. Wpłynie na poprawę ruchu zarówno lokalnego, jak i tranzytowego.
Via Carpatia
Szlak Via Carpatia to kluczowy korytarz transportowy łączący Europę Północną i Południową. Na terenie Polski trasa będzie miała około 700 km długości. W skład szlaku drogowego Via Carpatia wchodzą odcinki dróg ekspresowych S61, S16 i S19 przebiegające przez teren pięciu województw - podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego.
W woj. podkarpackim S19 będzie miała docelowo długość ok. 169 km Aktualnie kierowcy korzystają już z 81,8 km tej trasy na odcinku Lasy Janowskie – Rzeszów Południe. Oznacza to, że połączyliśmy nie tylko stolice województwa podkarpackiego i lubelskiego. Mieszkańcy Podkarpacia uzyskali również szybkie połączenie z Warszawą poprzez S19 i S17, a kierowcy z woj. lubelskiego z autostradą A4. Kolejne 72,9 km trasy Via Carpatia są w realizacji, czyli w budowie, na etapie uzyskiwania decyzji ZRID lub opracowywania dokumentacji do ZRID. Na etapie przetargu, przed wyborem najkorzystniejszej oferty, są ostatnie dwa odcinki S19 o łącznej długości 11,6 km.
A tak dokładnie przedstawia się stan realizacji szlaku Via Carpatia w naszym województwie:
- 81,8 km – oddane do ruchu (odcinki: Lasy Janowskie – Rzeszów Południe),
- 72,9 km – w realizacji (w budowie: Rzeszów Południe – Babica, Babica – Jawornik, Krosno – Miejsce Piastowe, Miejsce Piastowe – Dukla oraz na etapie opracowywania dokumentacji do ZRID: Domaradz – Krosno, Dukla – Barwinek i na etapie uzyskiwania ZRID dobudowa drugiej jezdni Sokołów Małopolski Płn. – Jasionka),
- 11,6 km – w przygotowaniu (na etapie przetargu: Jawornik – Lutcza, Lutcza – Domaradz).
Zobaczcie zdjęcia Krzysztofa Foremnego