Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
czwartek, 28 listopada 2024 17:36
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Umiejętność rozwiązywania konfliktów w środowisku pracy

Konflikty w pracy mogą występować pomiędzy współpracownikami, a także między pracownikami a przełożonymi. Rozwiązywanie ich najczęściej opiera się na pewnych kompromisach, wypracowaniu konkretnych procedur czy sposobów działania. Jak postępować w konfliktowych sytuacjach?
Umiejętność rozwiązywania konfliktów w środowisku pracy

Strona czy mediator?

Wystąpienie konfliktowej sytuacji wiąże się z koniecznością określenia, czy jesteśmy stroną sporu, czy też możemy przyjąć rolę mediatora. Czasami kwestia sporna dotyczy nas w pewien sposób, jednak pomimo tego decydujemy się poprowadzić negocjacje. Ważne, by zawsze znalazła się osoba, która będzie w stanie spojrzeć na sprawę obiektywnie, chcąc wypracować porozumienie. Może ona reprezentować większą grupę, na przykład współpracowników wobec przełożonego, z którym toczony jest spór.

Co charakteryzuje osobę umiejącą rozwiązywać spory?

Osoba potrafiąca rozwiązywać spory nie kieruje się emocjami, zwłaszcza negatywnymi. W rozmowie bardzo ważne są:

  • spokój,
  • opanowanie,
  • wyciszenie,

które pozwalają myśleć logicznie i szukać rozwiązań. Istotna jest też umiejętność spojrzenia na sprawę z innej perspektywy, nawet jeśli czasami jest to naprawdę trudne i wymaga zmiany własnych priorytetów. Rozwiązywanie sporów skupia się na pozyskiwaniu wartościowych informacji, które są ważne w danej sprawie. Jednocześnie trzeba również obrać pewną strategię, kierując się na przykład dobrem ogółu czy zasadami współżycia społecznego.

Jak postępować w konfliktowych sytuacjach?

Pierwszym krokiem do rozwiązania sporu w miejscu pracy jest opanowanie negatywnych emocji. Pomaga tutaj zastosowanie technik uspokajających, na przykład oddechowych. Następnie warto przeanalizować sytuację oraz argumenty, jakie przedstawia druga strona - nie należy jednoznacznie obstawać przy swoim zdaniu, nawet jeśli wydaje nam się, że jest ono najlepsze. Dopiero po dokonaniu samodzielnej analizy możemy przejść do rozmowy - z przygotowanymi wcześniej argumentami łatwiej będzie nam osiągnąć kompromis. Bardzo istotne jest tutaj nasze nastawienie, nie powinniśmy oczekiwać, że druga strona uzna wszelkie nasze racje, jednocześnie otwierając się na jej argumentację. 

Pracownik, który rozwiązuje spory

Sytuacje sporne mają miejsce w każdym zakładzie pracy, z mniejszą lub większą częstotliwością. Dlatego też w większych firmach zatrudniane są osoby, których zadaniem jest negocjowanie, wypracowywanie rozwiązań i nowych sposobów postępowania. Konflikty mogą bowiem występować także na linii firma-klient, zwłaszcza gdy ten zgłasza kolejne roszczenia czy reklamacje. Oferty pracy dla negocjatorów, ambasadorów klienta czy mediatora znaleźć można tutaj: https://www.aplikuj.pl/praca/krosno

Konflikt powodem rezygnacji z pracy

W skrajnych przypadkach konflikty mogą wiązać się ze złożeniem przez pracownika wypowiedzenia, zwłaszcza jeśli atmosfera w miejscu pracy staje się trudna i nieprzyjazna. Obecnie znalezienie zatrudnienia nie jest dużym problemem - wystarczy tylko sprawdzić, jakich ofert pracy jest najwięcej w Krośnie? Pracodawcy powinni więc dążyć do tego, aby wyjście z sytuacji spornych znajdować w jak najkrótszym czasie, tak aby nie doszło do zaognienia konfliktu. Warto pamiętać, że nawet, jeśli jedna strona jest skłonna do negocjacji, nie przyniosą one oczekiwanych rezultatów, jeśli druga strona będzie opierać się jakimkolwiek kompromisom. 


Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama
Reklama
PRZECZYTAJ