Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
czwartek, 28 listopada 2024 17:52
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Kiedy biznes wymaga pewności: metody weryfikacji wiarygodności kontrahentów

Kiedy biznes wymaga pewności: metody weryfikacji wiarygodności kontrahentów

Źródło: pixabay.com

Prowadzisz firmę i zmagasz się z opóźnieniami w zapłacie za faktury? Niestety przybywa nierzetelnych kontrahentów. Możesz się jednak przed nimi w dużym stopniu uchronić. Jak? Sprawdź metody ich wiarygodności – wystarczy skorzystać z kilku łatwo dostępnych narzędzi, by zmniejszyć ryzyko problemów z wypłacalnością partnerów. Zobacz!

Weryfikacja wiarygodności kontrahenta: zacznij od podstawowych informacji

Zanim podejmiesz współpracę z potencjalnym kontrahentem, zweryfikuj podstawowe informacje o takiej firmie. Oto kilka ogólnodostępnych źródeł, do których możesz zajrzeć w każdej chwili.

Czy firma istnieje? Sprawdź CEIDG lub KRS!

Chociaż powyższa porada może się wydawać zaskakująca, w rzeczywistości zdarza się, że do współpracy zgłaszają się podmioty o… wątpliwym statusie. Czy firma na pewno istnieje? Czy nie jest w upadłości albo w stanie postępowania naprawczego? Takie informacje sprawdzisz w publicznych rejestrach. Do którego się skierować?

  • Jednoosobową działalność gospodarczą lub spółkę cywilną znajdziesz w CEIDG.
  • Spółkę cywilną możesz wyszukać przez bazę REGON – po nazwie, a nie po nazwiskach właścicieli.
  • Spółki prawa handlowego: jawne, partnerskie, komandytowe, komandytowo-akcyjne, akcyjne czy z o.o. odszukasz w Krajowym Rejestrze Sądowym.

W obu przypadkach jest możliwe sprawdzenie firmy po NIP. Możesz też posłużyć się REGONem. Dodatkowo w przypadku JDG i spółek cywilnych mogą się przydać imię i nazwisko właściciela, a w przypadku spółek prawa handlowego – numer KRS, nazwa czy miejscowość rejestracji.

Czy firma płaci podatki? Biała Lista VAT

Kolejnym rejestrem, do którego warto zajrzeć, jest tzw. Biała Lista VAT. To narzędzie do weryfikacji statusu podatkowego kontrahenta. Przy jego pomocy dowiesz się, czy firma była i/lub jest czynnym płatnikiem VAT oraz jaki jest numer konta podany przez nią do rozliczeń związanych z działalnością biznesową. Sprawdź koniecznie, czy zgadza się z tym, który np. został Ci podany do przelewu! Jeżeli dokonasz wpłaty o wartości powyżej 15 000 zł na konto spoza listy, możesz odpowiadać solidarnie za zaległości podatkowe wynikające z tego faktu!

Czy potencjalny kontrahent jest dłużnikiem niewypłacalnym?

Kolejnym narzędziem, do którego warto się skierować jest Rejestr Dłużników Niewypłacalnych. Trafiają tam firmy, wobec których zostało wydane stosowne orzeczenie sądu. Aby zweryfikować tę informację, potrzebujesz RDNu, czyli numeru, pod którym dłużnik jest wpisany do tej bazy. Jeśli go nie masz, możesz złożyć wniosek o to do Centralnej Informacji KRS. Otrzymasz stamtąd informację, czy potencjalny partner znajduje się w Rejestrze Dłużników Niewypłacalnych i pod jakimi numerami go szukać.

Poproś kontrahenta o potwierdzenie wypłacalności

Na korzyść potencjalnego kontrahenta będzie przemawiać brak zaległości podatkowych czy związanych z opłacaniem składek do ZUS. Chociaż samodzielnie nie możesz wystąpić o takie zaświadczenia do tych instytucji, zwłaszcza jeśli nie jesteś stroną transakcji, możesz poprosić przyszłego partnera o przedstawienie tych dokumentów. Jeżeli nie będzie tego chciał zrobić, może to budzić podejrzenia.

Skorzystaj z danych BIG

Dobrym miejscem na weryfikację potencjalnych kontrahentów są także biura informacji gospodarczej, np. BIG InfoMonitor. Prowadzone przez nie bazy danych zawierają negatywne informacje gospodarcze, a więc te o długach ciążących na firmach. Jako przedsiębiorca, możesz zweryfikować tam potencjalnego partnera za niewielką opłatą. Dodatkowo, jeżeli wybierzesz rozszerzoną wersję raportu, otrzymasz informacje o nim z innych baz, typu BIK czy ZBP, jak również z wywiadowni gospodarczej. Zostanie również obliczony wskaźnik ryzyka MŚP, który ocenia wiarygodność płatniczą małych i średnich firm, a także mikroprzedsiębiorstw i JDG.

Na koniec nie zapomnij „wypytać” o potencjalną firmę w swoim otoczeniu biznesowym. Dobrze też wpisać jej nazwę w Google i sprawdzić opinie. Takie informacje mogą stanowić dodatkowe wskazówki odnośnie do tego, czy warto z nią podjąć współpracę, czy lepiej poszukać innego kontrahenta.

 

Opracowano na zlecenie Biura Informacji Gospodarczej InfoMonitor S.A.


Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama
Reklama
PRZECZYTAJ