Rondo Solidarności to główne skrzyżowanie w centrum miasta. Zbiegają się tu ulice Piłsudskiego, Legionów, Okrzei i Podwale. To też jedno z najbardziej zatłoczonych miejsc na drogowej mapie Krosna. Władze miasta postanowiły poprawić bezpieczeństwo pieszych na skrzyżowaniu i w jego obrębie.
- Złożyliśmy wniosek do Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg i pozyskaliśmy dofinansowanie na ten cel w wysokości 1,4 miliona złotych - mówi Tomasz Soliński, wiceprezydent Krosna.
Przetarg, który ma wyłonić wykonawcę, został już ogłoszony. Magistrat na oferty czeka do połowy listopada. Szacuje, że inwestycja będzie kosztować 1 mln 770 tys. zł. Wiceprezydent Soliński zastrzega jednak, że finalna cena będzie znana dopiero po przetargu.
Wykonawca na realizację będzie miał 270 dni od momentu podpisania umowy. - Chcielibyśmy to zrobić na początku grudnia, tak by przebudowa zakończyła się do końca sierpnia - mówi wiceprezydent Krosna.
Zapewnia, że skrzyżowanie nie będzie wyłączone z ruchu. - Na pewno będą czasowe utrudnienia, jednak wykonawca będzie musiał przedstawić nam projekt organizacji ruchu, który zapewni jego funkcjonowanie - tłumaczy Tomasz Soliński.
Zmiany na rondzie i nie tylko
Wiceprezydent Krosna podkreśla, że inwestycja ma służyć przede wszystkim poprawie bezpieczeństwa pieszych, a dopiero w drugiej kolejności upłynnieniu ruchu drogowego.
Nowością będzie przejście dla pieszych na ul. Piłsudskiego – pomiędzy rondem a mostem nad Lubatówką.
Przejścia na ulicach Okrzei, Legionów, Piłsudskiego (od strony rynku) oraz Podwale mają być odnowione. Każde z nich będzie miało aktywną sygnalizację, która będzie informować kierowców o zbliżającym się pieszym. Zamontowane będzie też dodatkowe oświetlenie.
W układzie drogowym pojawią się separatory ruchu, które zwiększą bezpieczeństwo zarówno dla pieszych jak i kierujących.
Samo rondo też się zmieni. Zgonie z planami będzie ono półturbinowe. Na jego tarczy wprowadzona zostanie segregacja pasów. Dotyczyć ona będzie kierowców jadących ul. Piłsudskiego i Podwale.
Przed rondem będzie wskazane, jaki pas zająć w zależności od wybranego przez siebie zjazdu. Na tarczy ronda nie będzie można już go dowolnie zmieniać.
- Myślę, że uporządkowanie ruchu nastąpi stopniowo, bo początkowo kierowcy będą musieli się przyzwyczaić do nowego rozwiązania - przypuszcza Tomasz Soliński.
Tłumaczy, że właśnie dlatego położony został nacisk na oznakowanie pionowe i poziome.
- Wykonane analizy wskazują na to, że rozwiązanie, które przyjęliśmy, upłynni ruch w stosunku do tego co mamy miejsce dzisiaj - podkreśla wiceprezydent.
Ścieżka i przejazdy dla rowerzystów
Wykonawca zajmie się też budową ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż ul. Podwale, do skrzyżowania z ul. Paderewskiego.
Docelowo, krótki odcinek ścieżki rowerowej ma powstać przy budynku poczty. - Pracujemy nad tym, aby pozyskać teren od właściciela - mówi wiceprezydent Soliński.
Tłumaczy, że zapewni to ciągłość od ul. Legionów do ul. Paderewskiego, bądź bulwarów nad Lubatówką.
W związku z tym, obok przejść dla pieszych – na ul. Legionów, Piłsudskiego (w części prowadzącej do rynku) i Podwale – mają być wyznaczone przejazdy dla rowerzystów.