Celem przebudowy ronda Solidarności – jak podkreślają władze miasta – jest przede wszystkim poprawa bezpieczeństwa pieszych. Przy skrzyżowaniu powstanie m.in. dodatkowe przejście, zmieni się też organizacja ruchu.
Inwestycja ma być sfinansowana głównie z pieniędzy Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Miasto otrzymało na nią 1,4 miliona złotych wsparcia. Szacunki władz Krosna wskazywały, że przebudowa głównego skrzyżowania w centrum będzie kosztować 1 mln 778 tys. zł.
Oferty w postępowaniu przetargowym postanowiły złożyć dwie krośnieńskie firmy – Rejon Budowy Dróg i Mostów oraz Armanco. Pierwsza oszacowała koszty na 2 337 455,10 zł, druga – 2 371 411,96 zł.
- Po analizie ofert podejmiemy decyzję co robić dalej, czy ogłosić nowy przetarg, czy dołożyć brakującą kwotę - mówi Tomasz Soliński, wiceprezydent Krosna.
Tłumaczy, że przedmiotem analiz będzie przede wszystkim ocena kosztów. - Z czego wynikły i co je spowodowało - dodaje wiceprezydent.
Bezpieczniejsi piesi?
Zgodnie z założeniami władz Krosna inwestycja ma służyć przede wszystkim poprawie bezpieczeństwa pieszych, a dopiero w drugiej kolejności upłynnieniu ruchu drogowego.
Nowością będzie przejście dla pieszych na ul. Piłsudskiego – pomiędzy rondem a mostem nad Lubatówką.
Przejścia na ulicach Okrzei, Legionów, Piłsudskiego (od strony rynku) oraz Podwale mają być odnowione. Każde z nich będzie miało aktywną sygnalizację, która będzie informować kierowców o zbliżającym się pieszym. Zamontowane będzie też dodatkowe oświetlenie.
W układzie drogowym pojawią się separatory ruchu, które zwiększą bezpieczeństwo zarówno dla pieszych jak i kierujących.
Rondo – zgodnie z planami – będzie półturbinowe”. Na jego tarczy wprowadzona zostanie segregacja pasów. Dotyczyć ona będzie kierowców jadących ul. Piłsudskiego i Podwale.
Przed rondem będzie wskazane, jaki pas zająć w zależności od wybranego przez siebie zjazdu. Na tarczy ronda nie będzie można już go dowolnie zmieniać.
Wykonawca zajmie się też budową ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż ul. Podwale, do skrzyżowania z ul. Paderewskiego. Docelowo, krótki odcinek ścieżki rowerowej ma powstać przy budynku poczty. To ma zapewnić ciągłość od ul. Legionów do ul. Paderewskiego, bądź bulwarów nad Lubatówką.
W związku z tym obok przejść dla pieszych – na ul. Legionów, Piłsudskiego (w części prowadzącej do rynku) i Podwale – mają być wyznaczone przejazdy dla rowerzystów.