Szczegóły zostały ujawnione w projekcie rozporządzenia, które przygotowało Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji (MSWiA). Dotyczy on nowego wzoru dowodu osobistego, procedury wydawania, odbioru, uszkodzenia, utraty, unieważniania i zwracania.
Do tej pory było tak: żeby złożyć wniosek o wydanie nowego dowodu osobistego, trzeba było osobiście pojawić się we właściwym urzędzie miasta/gminy i złożyć papierowy formularz z dołączonymi do niego zdjęciami. To się zmieni po wejściu w życie przepisów zapowiedzianych przez MSWiA. Co konkretnie?
To się zmieni
Przede wszystkim nie trzeba już będzie fatygować się do urzędu, żeby złożyć wniosek. Zrobimy to online. Nasz podpis złożymy na wniosku elektronicznym za pomocą specjalnego urządzenia – signature pad.
Zmiana dotyczy także odbierania dokumentu. Odbiór również będzie odbywał się online. Zostanie zatwierdzony naszym podpisem elektronicznym, który również złożymy na specjalnym urządzeniu.
Zmieni się także procedura unieważniania dowodu osobistego. Do tej pory ważność tracił dokument, który został uszkodzony fizycznie. Chodzi o zdjęcie i znak holograficzny.
Po zmianie gminy będą miały obowiązek unieważnić go w Rejestrze Dowodów Osobistych. Zamieszczając w nim również datę i przyczynę unieważnienia dokumentu.
Dzięki nowym przepisom przez internet będzie można składać także wnioski o dowód osobisty dla osób od 12 roku życia. Nie będzie on jednak zawierał podpisu i odcisku palca.
Skąd ta zmiana?
Stoi za tym aplikacja mObywatel i wprowadzenie do nich mDowodów osobistych, które są równorzędnymi odpowiednikami dokumentów fizycznych.