To jednak nie podoba się to Ministerstwu Edukacji Narodowej, które chce, żeby dzieci – owszem – jeśli tego chcą, uczęszczały na nie, ale po południu, po lekcjach.
Na rekolekcje po południu
– MEN skonsultuje ze stroną kościelną kwestię zmniejszenia liczby godzin lekcji religii z dwóch do jednej – zapowiedziała wiceminister edukacji Katarzyna Lubnauer w rozmowie z TOK FM.
Do przedyskutowania – dodała – jest również udział uczniów w rekolekcjach wielkopostnych. A to dlatego, że odbywają się one w czasie lekcji. Wiceszefowa MEN uważa, że rekolekcje powinny odbywać się po południu, już po lekcjach.
Organizację rekolekcji dla uczniów porządkuje rozporządzenie ministra edukacji z kwietnia 1992 r. dotyczące warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach.
Zgodnie z tymi przepisami dyrektor szkoły może zwolnić z zajęć uczniów, którzy chcą uczestniczyć w rekolekcjach. Ale tylko tych, którzy chodzą na religię.
Dwie godziny religii to przesada
Minister edukacji Barbara Nowacka już zapowiedziała „ograniczenie lekcji religii do jednej godziny płatnej z budżetu państwa”. Jej zdaniem – jak to określiła – dwie godziny religii to „jest przesada, bo dzieci mają tej religii więcej niż innych przedmiotów”.
Kolejna zmiana to ta, że ocena z religii i etyki, nie będzie wliczana do średniej ocen.
– A czy w ogóle z religii albo etyki powinny być oceny? Uważam, że to nie jest potrzebne. A już taka ocena nie powinna liczyć się do średniej – powiedziała Nowacka w wywiadzie dla KAI.
W wykazie prac legislacyjnych resortu edukacji czytamy:
„W związku z tym, że zajęcia religii i etyki nie są zajęciami, na które uczeń jest zobowiązany uczęszczać, nie jest uzasadnione, aby roczna lub końcowa ocena klasyfikacyjna z tych zajęć miała wpływ na średnią uzyskanych ocen”.
Te zmiany mają wejść w życie 1 września 2024 roku.
Episkopat protestuje
Do tych propozycji odniosła się we wtorek 13 lutego Komisja Wychowania Katolickiego KEP (Konferencja Episkopatu Polski). I wyraziła swój „sprzeciw wobec zapowiedzi zmian dotyczących organizacji lekcji religii w szkołach”.
Komisja episkopatu oświadczyła m.in, że wyłączenie oceny z religii lub etyki ze średniej ocen jest „działaniem niesprawiedliwym”.
Zapewniła przy tym, że obawy są poparte głosem Rady Szkół Katolickich przy Konferencji Episkopatu Polski i dyrektorów wydziałów katechetycznych w diecezjach.
Za „krzywdzący i dyskryminujący” uznano także zamiar umieszczania zajęć lekcji religii na pierwszej i ostatniej godzinie.