Interaktywny content marketing to bardzo ciekawa gałąź reklamy, o której większość osób w ogóle nie zdaje sobie sprawy. Wszyscy przyzwyczailiśmy się do standardowych wyskakujących okienek i plików wideo rozpoczynających się reklamami, a tuż obok tego często można natrafić na krótką minigrę, sondaż, czy inną formę reklamy, która aż tak nie irytuje i skutecznie zachęca, aby np. skorzystać z Ice Casino pl.
Ten rodzaj marketingu ma za zadanie zaangażować potencjalnego klienta, wywołać u niego emocje i podświadomie zaproponować konkretne treści, sprawiając, że wydają się atrakcyjniejsze. Poprzez wywołanie emocji, pobudzenie procesów myślowych, można skutecznie zachęcić do działania i osiągnąć założone cele marketingowe.
Jak działa interaktywny content marketing?
Zasada działania tego rodzaju reklamy jest bardzo prosta. Może przybrać różną formę i wykorzystuje zróżnicowane techniki, aby często sprawdzić wiedzę lub umiejętności danego odbiorcy. Może w ten sposób wzbudzić głębsze zainteresowanie lub wprowadzić w określony stan. W przeciwieństwie do standardowych reklam, w tym przypadku odbiorca się angażuje, więc można przyjąć, iż takie reklamy mają wielokrotnie skuteczniejsze działanie. W końcu po drugiej stronie stoją te wszystkie banery, które po prostu nauczyliśmy się omijać.
Niektóre z najczęściej wykorzystywanych metod interaktywnego content marketingu to:
Quizy | Proste pytania lub zadania do rozwiązania, które sprawdzają wiedzę potencjalnego konsumenta oraz jego preferencje. Można je wykorzystywać w celach informacyjnych lub do zbierania informacji o profilu odbiorcy. |
Sondaże | Pytania dotyczące zachowań odbiorców oraz ich opinii związanych z różnymi tematami. Mogą być wykorzystywane do badania rynku lub sprawdzania potrzeb klientów. |
Ankiety | Zestawy pytań, które mogą być zamknięte lub otwarte, mających na celu zebranie konkretnych danych. To popularne w dzisiejszych czasach opinie, sugestie lub rekomendacje. |
Formularze | Występujące w formie graficznej lub tekstowej — mają na celu gromadzenie informacji od odbiorców. Mogą być także wykorzystywane w celu zamówienia, czy rezerwowania usługi. |
Głosowanie | Wygodny sposób pozyskiwania preferencji oraz opinii na temat konkretnych usług poprzez zadanie prostego pytania ze wskazanymi kilkoma odpowiedziami. |
Mini gry | Klasyczne, często spotykane w branży aplikacji mobilnych — gry, które wymagają konkretnej interakcji z graczem, przedstawiając mu częściowo produkt i zachęcając go do dalszej zabawy. |
Możliwości interaktywnego content marketingu są ogromne. Można go wykorzystywać na wiele różnych sposobów i jednocześnie angażować odbiorcę w wykonywanie konkretnych czynności. Największą zaletą tego rozwiązania jest to, że w przeciwieństwie do klasycznych reklam, w ten sposób można wywołać pozytywne emocje u odbiorcy.
Gdzie stosuje się interaktywny content matkering?
Wbrew pozorom, do udostępniania reklam rodzaju interaktywnego, wykorzystuje się te same kanały komunikacji, ale wyróżniający się format tych „reklam” sprawia, że nie zwracamy aż tak na nie uwagi. Oto najczęstsze miejsca, gdzie można natknąć się na interaktywne treści marketingowe:
- Portale internetowe są bardzo często tworzone przede wszystkim w celu prezentacji ukierunkowanych treści marketingowych i pozwalają na kontakt z odbiorcami. Często wzbudzają zaufanie oraz budują kontakt z odbiorcami.
- Media społecznościowe — platformy internetowe służące do dzielenia się treściami i nawiązywania kontaktu z konkretnymi odbiorcami. Można w ten sposób tworzyć grupy tematyczne, które angażują odbiorców wokół danego rodzaju produktów. Pozwalają na aktywną komunikację głosową i tekstową.
- Aplikacje mobilne — wymagają na odbiorcach realizację konkretnych działań i często też zastępują klasyczne reklamy w formie wideo. Chyba każdy miał kiedyś styczność z reklamą gry, która wymagała, aby wykonał konkretne działania.
- Blogi — strony o określonym kierunku tworzenia treści. Aktualne, proponują często wartościowe i angażujące treści i mogą zawierać wiele elementów interaktywnego marketingu treści.
Wszystkie powyższe formy marketingu łączy jedna cecha — oferują reklamy, które najczęściej nie wywołują negatywnych emocji. W zamian za to angażują odbiorcę i podświadomie budują zaufanie wokół danej marki.
Zadania interaktywnego content marketingu
Tak samo, jak standardowe reklamy, ta forma marketingu również ma za zadanie spełnić kilka konkretnych celów i najczęściej nie są one rozbieżne w stosunku do pozostałych rodzajów marketingu:
- Wywołanie zaangażowania — zachęca do komentowania, udostępniania, oceniania i polecania treści.
- Zwiększenie konwersji klientów na odbiorców — oferuje pewną wartość, rozwiązanie problemu lub prezentuje korzyści danego produktu.
- Zwiększenie wiarygodności marki — ukazuje autorytety, ekspertyzy oraz transparentność danej marki, skutecznie budując wiarygodność.
- Zwiększenie wiedzy — zapewnia istotne informacje o produktach, usługach oraz branży. Wskazuje trendy i edukuje poprzez rozrywkę lub inne angażujące działania. Wiedza jest kluczowa do budowania świadomości o konkretnych produktach lub usługach.
Reklamy tego rodzaju mają konkretne cechy. Powinny mieć określoną grupę docelową, kanał i formę kontaktu, oraz przede wszystkim zawierać element interakcji z odbiorcą poprzez atrakcyjne treści. Reklama powinna gromadzić informacje i monitorować ich przepływ w celu dostosowania optymalnych i angażujących treści.
Tworzenie angażujących treści dla odbiorców
Interaktywny content marketing pozwala na tworzenie i dystrybucję treści angażujących odbiorców w proces wymiany informacji i komunikację z producentem. Spełnia wiele istotnych zadań jak zwiększenie zaangażowania, czy budowanie wiarygodności. Najważniejsze jest jednak to, że bardzo często wpływa także na emocje, co ma największe przełożenie w kontekście marketingu. Odbiorcy często nawet nie zdają sobie sprawy, że treści, z których korzystają i czerpią radość, są tworzone w celach marketingowych. Dzięki temu, jak mówi popularne przysłowie: i wilk jest syty, i owca cała.