Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 22 listopada 2024 06:42
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

To będzie krótki, ale bardzo wymagający odcinek S19. Wybrano najkorzystniejszą ofertę

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybrała najkorzystniejszą ofertę na realizację ponad 5-kilometrowego odcinka S19 Jawornik – Lutcza. Przy braku odwołań od dokonanego wyboru oraz po otrzymaniu pozytywnej opinii Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, będzie można podpisać umowę z konsorcjum firm Gülermak (lider) i Budimex.
  • Źródło: GDDKiA
To będzie krótki, ale bardzo wymagający odcinek S19. Wybrano najkorzystniejszą ofertę

Źródło: GDDKiA

Odwołania wydłużają przetarg

Postępowanie przetargowe na realizację tego odcinka S19 pokazuje, jak okoliczności niezależne od GDDKiA, w tym przypadku korzystanie
przez wykonawców ze środków ochrony prawnej, wpływają na wydłużenie się procedur. Przetarg ogłoszono ponad dwa lata temu, 30 czerwca 2022 r., a 23 września 2022 r. poznano wartość siedmiu ofert:

  • 1. Koli̇n İnşaat Turi̇zm Sanayi̇ ve Ti̇caret – 1 849 563 300,00 zł,
  • 2. Gülermak/Budimex – 1 909 653 720,00 zł
  • 3. Stecol – 1 930 397 201,62 zł
  • 4. PORR – 2 160 236 700,00 zł
  • 5. NDI/NDI Sopot/Dogus İnşaat ve Ticaret – 2 700 832 938,51 zł
  • 6. Nurol İnşaat ve Ticaret – 2 772 879 697,03 zł
  • 7. Mostostal Warszawa/Acciona Construccion – 2 863 008 747,50 zł

- Sprawdziliśmy i oceniliśmy złożone oferty według czterech kryteriów: ceny (60 proc.), przedłużenia okresu gwarancji jakości na wyposażenie tunelu, budynków technicznych oraz instalacje zasilające i konstrukcje wsporcze (20 proc.), przedłużenia okresu gwarancji jakości na obiekty mostowe wraz z ich wyposażeniem (10 proc.), a także przedłużenia okresu gwarancji jakości na tunele oraz konstrukcje oporowe w tym portale tuneli (10 proc.) - mówi Joanna Rarus z GDDKiA o. w Rzeszowie.

W listopadzie 2022 r. GDDKiA zwróciła się do jednego z wykonawców o udzielenie wyjaśnień dotyczących treści złożonej oferty (tzw. pytania techniczne). Wówczas na czynność wezwania do wyjaśnień wykonawca złożył odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO), która uwzględniła odwołanie. 

- Nie zgadzając się z wyrokiem KIO, w styczniu 2023 r. złożyliśmy skargę do Sądu Okręgowego w Warszawie, który wyrokiem z 27 września 2023 r. przychylił się do argumentów GDDKiA i uznał zasadność zadania pytań technicznych. Po tym dokonaliśmy wyboru najkorzystniej oferty - informuje Joanna Rarus.

W styczniu 2024 inny oferent odwołał się do KIO od dokonanego wyboru. KIO wyrokiem nakazało unieważnić czynność wyboru oferty najkorzystniejszej, na co wniesiona została skarga do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

- Skarga została oddalona i tym samym dokonaliśmy ponownego badania i oceny ofert. Odrzuciliśmy ofertę firmy Kolin i wybraliśmy jako najkorzystniejszą złożoną przez konsorcjum Gülermak  i Budimex - dodaje Joanna Rarus.

Wykonawca zaoferował zrealizowanie zadania za kwotę 1 909 653 720,00 zł w terminie 59 miesięcy, przedłużając okres gwarancji o 5 lat.  

Zakres prac

Inwestycja realizowana będzie w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych w systemie Projektuj i buduj. Odcinek szlaku Via Carpatia pomiędzy Jawornikiem i Lutczą, o długości ok. 5,2 km, poprowadzony będzie m.in. estakadą nad istniejącą drogą krajową nr 19. Długość tego obiektu to około 780 m, a filary będą miały nawet do 36 m wysokości. Estakada przejdzie w dwunawowy tunel o długości niemal 3 km pod górą Kamieniec. Będzie to najdłuższy z trzech tuneli, jakie powstaną w województwie podkarpackim w ciągu S19.

Zakres prac obejmuje budowę odcinka drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach wraz z pasem awaryjnym. W ciągu trasy głównej wybudowane zostaną też obiekty inżynierskie, w tym wspomniana wcześniej estakada i tunel, a także most pełniący funkcję przejścia dla małych zwierząt.

W ramach zadania powstanie też Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP) Jawornik w kierunku Barwinka. Droga ekspresowa zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD), infrastrukturę systemu zarządzania ruchem oraz urządzenia ochrony środowiska. Zostaną także wybudowane dodatkowe jezdnie obsługujące teren przyległy, przebudowane zostaną drogi kolidujące z inwestycją, a także infrastruktura techniczna.

- Planujemy, że prace projektowe i roboty budowlane zostaną ukończone w ciągu maksymalnie 59 miesięcy od daty podpisania umowy, z wyłączeniem okresów zimowych (tj. od 1 grudnia do 31 marca, liczonych jako cztery miesiące), w czasie robót budowlanych - mówi Joanna Rarus.

Charakterystyka terenu  

Odcinek drogi ekspresowej S19 Jawornik– Lutcza przebiega przez teren o skomplikowanej budowie geologicznej, składającej się ze zlepieńców, piaskowców i łupków ilastych, charakterystycznej dla fliszu karpackiego. Wykonane w szerokim zakresie rozpoznanie budowy geologicznej podłoża wykazało bardzo zmienne warunki geologiczne wzdłuż projektowanego odcinka. Teren przyszłej inwestycji charakteryzuje się również różnorodnym i skomplikowanym ukształtowaniem terenu, przechodząc na przemian przez wzniesienia i doliny. W rejonie tunelu dominują obszary leśne i nieużytki.

Tak różnorodna budowa geologiczna oraz ukształtowanie terenu skutkuje występowaniem obszarów osuwiskowych i predysponowanych osuwiskowo. W ramach rozpoznania geologicznej budowy podłoża wykonano badania geofizyczne, wiercenia i sondowania oraz wykonano sieć monitoringu geotechnicznego, obejmującą obszary osuwiskowe oraz obszary predysponowane osuwiskowo.

Ponieważ trasa S19 przebiegać będzie po terenie, zarówno zróżnicowanym wysokościowo jak i charakteryzującym się skomplikowaną budową geologiczną, na etapie budowy konieczne zatem będzie zabezpieczenie stwierdzonych osuwisk oraz terenów predysponowanych osuwiskowo.

Szlak Via Carpatia

To kluczowy korytarz transportowy łączący Europę Północną i Południową. Na terenie Polski trasa będzie miała około 700 km długości. W skład szlaku drogowego Via Carpatia wchodzą odcinki dróg ekspresowych S61, S16 i S19 przebiegające przez teren pięciu województw - podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego.  

W woj. podkarpackim S19 będzie miała docelowo długość ok. 169 km Aktualnie kierowcy korzystają już z 81,8 km tej trasy na odcinku Lasy Janowskie – Rzeszów Południe. Połączyliśmy nie tylko stolice województwa podkarpackiego i lubelskiego. Mieszkańcy Podkarpacia zyskali również szybkie połączenie z Warszawą poprzez S19 i S17, a kierowcy z woj. lubelskiego z autostradą A4. Kolejne 79,3 km trasy Via Carpatia są w realizacji, czyli w budowie, na etapie uzyskiwania decyzji ZRID lub opracowywania dokumentacji do ZRID. Dodatkowo, rozbudowywany o dodatkową jezdnię jest prawie 14-kilometrowy odcinek między węzłami Sokołów Małopolski Północ – Jasionka. Natomiast przed podpisaniem umowy jest ostatni odcinek S19 w naszym regionie, między Jawornikiem a Lutczą, którego częścią będzie najdłuższy tunel w naszym województwie, o długości prawie 3 km.    

Tak przedstawia się aktualny stan jej realizacji w naszym województwie:  

  • 81,8 km - oddane do ruchu (odcinki Lasy Janowskie – Rzeszów Południe),  
  • 79,3 km - w realizacji (w budowie: Rzeszów Południe – Babica, Babica – Jawornik, Krosno – Miejsce Piastowe, Miejsce Piastowe – Dukla i dobudowa drugiej jezdni Sokołów Małopolski Płn. – Jasionka oraz w systemie Projektuj i buduj: Lutcza – Domaradz, Domaradz – Krosno, Dukla – Barwinek),  
  • 5,2 km - w przygotowaniu (na etapie przetargu: Jawornik – Lutcza). 

Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama
Reklama
PRZECZYTAJ
  
Reklama