Budowa odcinka S19 Babica–Jawornik to jeden z ważniejszych odcinków, będący częścią międzynarodowej trasy Via Carpatia. Odcinek o długości 11,6 km stanowi szczególne wyzwanie inżynieryjne ze względu na skomplikowane warunki geologiczne i terenowe. Trasa biegnie przez obszary o zróżnicowanym ukształtowaniu, w tym głębokie doliny, jarowe formacje oraz tereny podatne na osuwiska. Ponad 30% trasy przeprowadzone jest przez estakady.
Jednym z najbardziej imponujących obiektów inżynierskich tego odcinka jest estakada ES-26, która będzie najwyższą tego typu konstrukcją w Polsce. Ta ośmioprzęsłowa konstrukcja osiągnie wysokość ponad 80 metrów, a jej długość wyniesie 1082 metry i będzie najwyższą w kraju. Estakada została zaprojektowana tak, aby pokonać trudności związane z niestabilnym gruntem – zastosowano pale fundamentowe o średnicy 1,5 metra i długości do 42 metrów, mające zapewnić stabilność konstrukcji. Do procesu budowy zużyte zostaną ogromne ilości materiałów, w tym ponad 80 tysięcy metrów sześciennych betonu i 16 tysięcy ton stali.
Oprócz estakady ES-26 na trasie S19 Babica–Jawornik zaplanowano budowę 7 innych estakad, 5 wiaduktów i 4 przejść dla zwierzą. Dodatkowo, w rejonie Strzyżowa powstanie węzeł drogowy w miejscowości Żarnowa, oraz Miejsce Obsługi Podróżnych Jawornik. Teren, przez który przebiega trasa, jest wyjątkowo trudny geologicznie – oprócz licznych wzniesień i dolin występuje tu aż 13 obszarów osuwiskowych, co wymagało zastosowania nowoczesnych rozwiązań technicznych.
Budowa odcinka Babica–Jawornik postępuje zgodnie z harmonogramem, a prace są zaawansowane w ok. 21,5%. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to drogą pojedziemy najwcześniej w 2026 roku.